سبک زندگی استارتاپی: سنگ‌هایتان را وابکنید

0

هراس از بحث‌های شفاف یا حتی نادانستن آداب آنها، در گذر زمان به ما و روابط‌مان آسیبی جدی می‌زند و ناتوانی‌مان در ابراز احساسات یا حتی درک احساساتمان، این کلاف را پیچیده‌تر می‌کند.

  •  با احساسات‌تان مواجه شوید

اولین گامی که برای ساختن روابط پایدار و آرامش‌بخش می‌توانید بردارید، کنار آمدن با خودتان است. با احساسات‌تان روبه‌رو شوید و بفهمید که در هر لحظه از مراودات‌تان، چه حسی را به چه دلیلی تجربه می‌کنید. آیا خشمی که امروز بعد از یک مکالمه کاری پیدا کردید، نتیجه تصادف چند ساعت قبلتان است یا واقعا یک جای ارتباطتان لنگ می‌زند؟

  •  سکوت نکنید

به دنبال چه دستاوردی هستید؟ فکر می‌کنید این رابطه ارزش اصلاح‌شدن را دارد یا تنها می‌خواهید فشار روانی که به شما تحمیل شده را خالی کنید و همان بلایی که سرتان آمده را سر فرد مقابل بیاورید. اگر تصور می‌کنید این رابطه ارزش ترمیم و اصلاح را دارد، نگرانی‌ها، ترس‌ها و دلخوری‌ها را در دلتان حبس نکنید و آنها را با دوست، همکار یا شریک زندگی‌تان در میان بگذارید.

  •  جملات‌تان را آماده کنید

اگر مطمئن شده‌اید که رابطه شما نیاز به اصلاح‌شدن دارد، قبل از صحبت‌کردن در مورد مشکلات، به آنچه که می‌خواهید بگویید، فکر کنید. شما باید مسیر درستی را برای گفت‌و‌گو‌کردن انتخاب کنید و از به حاشیه رفتن و بیرون‌پریدن از موضوع اصلی و دغدغه حقیقی‌تان پرهیز کنید.

  •  زمان و مکان مناسبی را انتخاب کنید

برای گفت‌و‌گو‌کردن در این موارد حساسیت‌بر‌انگیز، زمان و مکان مناسبی را انتخاب کنید. وقتی فرد مقابلتان خسته، کسل یا بیش از اندازه خوشحال است، این مکالمه را آغاز نکنید و حتی وقتی که خودتان به شدت دچار غلیان احساسات هستید، سراغ این گفت‌و‌گو نروید. از سوی دیگر، مکانی را برای صحبت‌کردن انتخاب کنید که حضور در آن، به آرامش هر دوی شما کمک می‌کند و  عوامل خارجی، کمترین اختلال و وقفه را در مکالمه‌تان ایجاد می‌کنند.

  •  به او حمله نکنید

یادتان نرود که هدف شما از این گفت‌و‌گو کم‌کردن مشکلات است، نه تخریب‌کردن فرد مقابل. پس مراقب لحن، واژگان، زبان بدن و قضاوت‌هایتان باشید. گذشته از این، برای اینکه فرد مقابل، در رابطه با شما هوشمندانه‌تر عمل کند، سعی کنید خود، احساسات و انتظارات‌تان را درست به او معرفی کنید و با نشان‌دادن چهره‌ای غیرواقعی، او را به اشتباه نیندازید.

  •  دلایلتان را توضیح دهید

احساسات‌تان را همانطور که هستند به زبان بیاورید و حتما دلایل بروز آنها را شرح دهید. برای مثال، بگویید «من امروز احساس کردم مثل قبل با من راحت نیستی، ‌چون…‌» دلیلی که مطرح می‌کنید، می‌تواند فرد مقابلتان را به تعمق وا‌دارد یا سوء‌تفاهم‌های احتمالی را با شفاف‌سازی او برطرف کند.

  •  به دنبال تغییر باشید نه حکمرانی

اگر یک رویه، شما را آزرده کرده و دلیل گفت‌و‌گویتان شده، سعی کنید انعطاف خود را در جریان این گفت‌و‌گو حفظ کنید. وقتی پای روابط دوسویه به میان می‌آید، نباید خود را مرکز رابطه تلقی کنید و انتظار چرخش همه تصمیم‌ها و رفتارها به سمت خواسته خود را داشته باشید. در جریان بحث ممکن است شما نظرات‌تان را تغییر دهید، اصلاح کنید یا رویه‌های تازه‌ای را برای برقراری روابط سازنده به خدمت بگیرید.

  •  کسی را تغییر ندهید

اینکه فرد مقابل شما زیاد سیگار می‌کشد، با همسرش بدرفتاری می‌کند، قوانین را رعایت نمی‌کند و … ناراحت‌کننده است اما قرار نیست تعیین‌کننده سرنوشت گفت‌و‌گوی شما باشد. شما از او رنجیده‌اید، به هر دلیلی، پس روی آن دلیل و ارتباط میان خودتان و او تمرکز کنید نه روی سبک زندگی یا تفکراتی که نقشی را در رابطه شما بازی نمی‌کنند.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.