سبک زندگی استارتاپی: او همسرتان است نه مادرتان!

0

وقتی که شما در مقابل همسرتان، والدی سختگیر می‌شوید، ناخودآگاه زمینه را برای ماندگار شدن او در نقش کودک فراهم می‌کنید. در این شرایط، به جای احترام و عشقی که لازمه وجود تعادل در زندگی مشترک است، درگیر احساس ترحم یا سلطه‌گری می‌شوید و وقتی که در قالب یک کودک فرو می‌روید، منطق را فراموش کرده و ترجیح می‌دهید بار زندگی‌تان را روی دوش دیگران انداخته و آنها را به عنوان مقصر شکست‌هایتان معرفی کنید. اگر بگوییم که زوج‌های موفق، همیشه مثل یک بالغ رفتار می‌کنند، ادعای درستی را طرح نکرده‌ایم. همه آدم‌ها، در لحظات مختلف زندگی‌شان در حال تغییر‌دادن نقش خود از والد به کودک و از کودک به بالغ هستند‌ اما اینکه سهم هر یک از این سه، در رفتارها و زندگی شما چقدر باشد، بر روابط شما تاثیری غیرقابل انکار می‌گذارد.

برای درک بهتر این موضوع، بهتر است نگاهی به ادامه این مطلب بیندازید. ما به شما کمک می‌کنیم که بر رفتارها و واکنش‌هایتان برچسب بزنید و برای کاهش سهم رفتارهای والدمآبانه و کودکانه در روابط‌تان، تلاش کنید.

 اگر بتوانید در لحظه نشان دادن رفتارهای والدمآبانه یا کودکانه، چراغ قرمز ذهنتان را روشن کنید، به مرور زمینه را برای خاموش‌شدن آن رفتارها فراهم می‌کنید

 

  •  شما والد هستید؟

نقش رئیس را بازی می‌کنید، فکر می‌کنید همسرتان به اندازه شما مسئولیت‌پذیر نیست و مدام به او در این زمینه تذکر می‌کنید؟

احساس می‌کنید از عهده کارها برنمی‌آید و خودتان برای جلوگیری از خرابکاری‌کردن‌هایش، پیشاپیش وارد میدان می‌شوید و مسئولیت کارها را به عهده می‌گیرید؟

منتقد همیشگی همسرتان هستید، مدام او را نصیحت می‌کنید و فکر می‌کنید درایت کافی برای حل مسائل زندگی‌اش را ندارد؟

مثل یک مادر او را تر و خشک می‌کنید و حتی مسئولیت مراقبت از سلامت او را هم برعهده می‌گیرید؟

تحمل شنیدن انتقاد را ندارید و فکر می‌کنید تصمیمات شما، به هر نتیجه‌ای که ختم شود، بهتر از تصمیمی است که با همفکری شما دو نفر صورت بگیرد.

  •  شما کودک هستید؟

مثل یک کودک، با لجبازی‌کردن او را به انجام کاری وادار می‌کنید؟

گریه‌کردن و فریاد‌کشیدن، راه شما برای مقابله با مشکلات است؟

بیش از اندازه به او وابسته‌اید و بدون دریافت تاییدش، نمی‌توانید تصمیمی بگیرید؟

منفعلید و منتظرید که او برای زندگی‌تان تصمیم بگیرد؟

نقش قربانی را بازی می‌کنید و به‌خاطر ناکامی‌هایتان، او را سرزنش می‌کنید؟

  •  شما بالغ هستید؟

شنونده خوبی هستید و به جای لجبازی یا سلطه‌گری، پای منطق را به میان می‌آورید؟

آماده شنیدن انتقادات یا اصلاح افکار و رفتارهایتان هستید و انتقاد فرد مقابل را حمله به شخصیت خود تلقی نمی‌کنید؟

روی احساسات، هیجانات و رفتارهای خود کنترل دارید و نمی‌گذارید هیجانات شدید و لحظه‌ای، به جای شما تصمیم بگیرند؟

خودتان را مسئول زندگی خود می‌دانید و برای پیش رفتن در مسیری که درست می‌دانید، تلاش می‌کنید؟

به دنبال خرده‌گیری از دیگران، به جای آنها تصمیم گرفتن و اصلاح مداوم اشتباهات آنها نیستید؟

  •  رفتارهای بالغانه را افزایش دهید

دست از سرزنش‌کردن خود بردارید و با خودتان همدردی کنید. یادتان نرود که تبدیل‌شدن شما به یک والد سختگیر و سلطه‌گر، یا قرارگرفتن‌تان در نقش کودکی منفعل، لجباز یا سلطه‌پذیر، حاصل تجربیاتی است که در سال‌های قبل پشت سر گذاشته‌اید. 

طبیعی است که خداحافظی‌کردنتان با عادت‌های حاصل‌شده از آن تجربیات، کار ساده‌ای نیست و در کوتاه‌مدت، به نتیجه نمی‌رسد. اما اگر بتوانید رفتارهایی که از شما والد یا کودک می‌سازند را شناسایی کنید و در لحظه ابرازشان، مچ خود را بگیرید، خیلی چیزها تغییر می‌کند. هیچ کس به اندازه خود شما نمی‌تواند در کنترل احساسات و تغییر‌دادن رفتارهایتان موثر باشد. پس در اولین‌قدم، مشکلات را شناسایی کنید. اگر بتوانید در لحظه نشان دادن رفتارهای والدمآبانه یا کودکانه، چراغ قرمز ذهنتان را روشن کنید، به مرور زمینه را برای خاموش‌شدن آن رفتارها فراهم می‌کنید. پس دست به‌کار شوید. امروز روز خوبی برای شروع این تغییرات است.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.