سبک زندگی استارتاپی: آتش‌بس در تعطیلات

0

شما همدیگر را دوست دارید! مدت‌هاست که منتظر این تعطیلات بوده‌اید! پس مشکل کجاست! چرا چند روز متوالی در کنار هم بودنتان، می‌تواند همه رویاهایتان در مورد تعطیلات شیرین خانوادگی را نقش برآب کند و از لحظه بیداری تا زمان روی هم آمدن چشم‌هایتان را به لحظه‌های تعقیب و گریز و جنگ تبدیل کند؟

  •  در جست‌و‌جوی رومئو

انتظارتان از اعضای خانواده‌تان بیشتر از چیزی است که در واقعیت روابط‌تان وجود دارد؟ همسر شما فردی آرام و کمی کند است و شما انتظار دارید که در تعطیلات، آچار فرانسه خانه شما باشد؟ او عاشق سیاست، اقتصاد و مرور اخبار روز جهان است و شما انتظار دارید که تنها کارش در این تعطیلات، خوردن چای و شیرینی در کنار اعضای فامیل‌تان باشد؟ نمی‌گوییم که هر یک از شما، بايد در این روزهای تعطیل ساز خود را بزنید، اما باید باور کنید که قرار نیست تعطیل‌شدن ادارات در ابتدای بهار، زمینه را برای تبدیل‌شدن شما دو نفر به آدم‎‌های دیگر فراهم کند و ویژگی‌های ثابت شخصیتی‌تان را دگرگون کند.

  •  پیش به سوی غار

گفتیم که شما نمی‌توانید انتظار بدل‌شدن خود یا همسرتان به فرد دیگری در این تعطیلات را داشته باشید! اما در عین حال، هیچ‌یک از شما نمی‌توانید در روزهای مختص خانواده، تمام وقت ساز خود را بزنید و هیچ تغییری را در این روزهای گذرا، در سبک زندگی‌تان ایجاد نکنید. اگر نمی‌خواهید روزهای تعطیل‌تان با فریادهای تهدیدآمیز خراب شود، انعطاف داشته باشید و لااقل نیمی از زمانتان را وقف خانواده خود بکنید. زندگی‌کردن در غار تنهایی و وقت‌گذرانی ۲۴ساعته با برنامه‌های استارتاپی‌تان، چیزهایی نیستند که خانواده شما یک‌سال برای به دست‌آوردنشان به انتظار نشسته باشند.

  •  شکستن سکوت با یخ‌شکن

برای اینکه حضور شما در کنار آدم‌هایی که یک سال از دیدنشان محروم بوده‌اید، در سکوت کامل صورت نگیرد، چاره‌ای جز حرف‌زدن از زمین و زمان نخواهید داشت. اما یادتان نرود که معاشرت‌های نوروزی، آدابی هم دارد. شما در این جلسات، حق صحبت‌کردن در مورد چند موضوع را ندارید. طرح‌کردن مباحث عقیدتی، به چالش‌کشیدن مواضع سیاسی یا قومیتی، گرم‌کردن مجلس با جوک‌هایی که جنسيت، قومیت، فرقه یا طبقه اجتماعی خاصی را به سخره می‌گیرد و البته پر‌کردن سکوت‌ها با سوال‌کردن در مورد موضوعات شخصی و خصوصی، می‌تواند لحظات عید‌دیدنی را به پرتنش‌ترین لحظات روز شما تبدیل کند. پس مراقب باشید که برای فرار از سکوت، به یک سخنران یا مصاحبه‌کننده آزار‌دهنده تبدیل نشوید.

  •  ناهار بدون وای‌فای

برای اینکه لحظات خانوادگی‌تان در روزهای تعطیل لذت‌بخش‌تر شوند، می‌توانید از چند قانون ساده کمک بگیرید. برای مثال، بد نیست که در زمان صرف غذا، مودم اینترنت را خاموش کنید، شب‌ها یک ساعت قبل از خوابیدن، به گوشی‌تان شب‌بخیر بگویید و وقت رفتن به عید‌دیدنی، خودروتان را چند کوچه عقب‌تر پارک کنید تا فرصت قدم‌زدن و گپ‌زدن با یکدیگر را داشته باشید.

  •  پریدن از روی خط قرمزها

باز هم تکرار می‌کنیم! شما قرار نیست در ۵ یا ۱۰ روز به فرد دیگری تبدیل شوید یا از شریک زندگی‌تان، آدم دیگری بسازید. اما می‌توانید در ابتدای این تعطیلات، یک قرار با هم بگذارید. قرارتان این باشد: «هر یک از شما در هر یک از روزهای تعطیل، باید یک عادت آزار‌دهنده خود را حذف کنید!» کار پیچیده‌ای نیست. اگر قبلا به انتقاد حساس بوده‌اید، می‌توانید روی بالا بردن ظرفیت انتقاد‌پذیری‌تان کار کنید. اگر قبلا با لحن سرزنش‌باری خواسته‌های خود را بيان می‌کردید، می‌توانید از امروز به بعد دقت بیشتری روی واژه‌ها و لحن گفتارتان به خرج دهید. درصورتی که تا همین دیروز، بعد از غذاخوردن زبانتان را با صدایی آزار‌دهنده روی دندان‌هایتان می‌کشیدید، می‌توانید از امروز مسئولیت پاک‌کردن دندان‌ها را به خلال دندان بسپارید و اگر قبل از این تعطیلات، همیشه جوراب‌های گلوله‌شده‌تان در گوشه وکنار خانه پیدا می‌شد، از امروز می‌توانید به خودتان قول دهید که هر جوراب را بعد از یک‌بار استفاده، به سبد رخت‌چرک‌ها منتقل کنید. می‌بینید؟ شیرین‌کردن زندگی در تعطیلات، آنقدرها که فکر می‌کردید هم سخت نیست.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.