سبد پذیرایی میوه شما با میوا

0

میوا(meeva.ir) استارتاپی است که در مراسم‌ها و مناسبت‌های مختلف می‌توانید از آن استفاده کنید. تفاوتی نمی‌کند چه همایش و سمیناری ‌باشد و یا جشن عروسی یا خدای ناکرده عزا! در هردوی آنها احتمالا شما به سرویسی برای پذیرایی از حاضران و میهمانان‌تان نیازمندید. با «میوا» می‌توانید هرگونه بسته‌ پذیرایی که دلخواه شماست، داشته باشید و تیم «میوا» تمام تلاش خود را می‌کنند که ایده‌آل‌های شما را با کیفیتی مطلوب به دست شما برسانند. در این هفته با سعید جمشیدی، بنیانگذار ۳۵‌ساله میوا به گفت‌و‌گو نشسته‌ایم.

  •   چرا «میوا» و چه شد که نامش را «میوا» گذاشتید و از کی متولد شد؟

در برخی ‌لهجه‌ها و گویش‌ها میوه را میوا تلفظ می‌کنند. هدف اصلی ما از راه‌اندازی میوا، فروش بسته‌های پذیرایی بود که اساس آن را میوه تشکیل می‌داد، این شد که از بین اسم‌های مختلف به میوا رسیدیم. هم بهتر  به یاد می‌ماند و هم راحت تلفظ می‌شود.

  •   ایده‌ اصلی این فروشگاه آنلاین بسته‌های پذیرایی از کجا آمد؟ آیا در این راه الگوی خارجی داشتید؟ الگوی شما کجا بوده است؟

پذیرایی از میهمان‌ها در مناسبت‌های مختلف، می‌تواند برای میزبان دردسر‌آفرین باشد. در مراسمی مانند عروسی، میزبان باید میوه را تهیه کند و شسته‌شده تحویل محل برگزاری مراسم بدهد. یا برای برگزاری مراسمی مانند ترحیم، معمولا نیاز به تهیه‌ میوه، نوشیدنی، کیک، خرما و … و بسته‌بندی آنهاست. این موضوع در همایش‌ها و سمینارها هم به همین شکل پیش می‌آید. در تمامی این حالت‌ها، برگزارکنندگان مراسم احتیاج به زمان و نیروی انسانی زیادی دارند. همچنین تهیه‌‌ میوه‌ مناسب، به تخصص و شناخت کافی از بازار آن نیاز دارد.

با مشاهده‌‌ این مشکلات و بررسی بازار موجود، تصمیم به راه‌اندازی فروشگاه اینترنتی گرفتیم. البته با توجه به تفاوت‌های موجود در مدل پذیرایی ما ایرانی‌ها، تا به حال الگوی خارجی برای میوا پیدا نکرده‌ایم.

  •   سرمایه‌ اولیه میوا از کجا آمد و با چه سرمایه‌ای این کسب‌و‌کار را راه انداختید؟

با توجه به تجربه‌ای که از راه‌اندازی سایت کاریزما به‌دست آورده بودم، با کمک سجاد و فرهاد، در ابتدا و برای شروع کار اقدام به شناخت و تحلیل بازار و اعتبار‌سنجی ایده کردیم. بعد با استفاده از ابزارهای آماده، یک فروشگاه آنلاین راه‌اندازی کردیم که در حقیقت همان MVP ما بود. در ابتدای راه و ضمن مشخص‌شدن بازار هدف، با هزینه‌ شخصی، کارهای بازاریابی و تبلیغات آن را شروع کردیم. البته چند وقتی است که توانسته‌ایم برای توسعه‌ میوا جذب سرمایه کنیم و به امید خدا با قدرت به کارمان ادامه دهیم.

  •   چه نیازی به تاسیس فروشگاهی که به ارائه بسته‌بندی‌های پذیرایی می‌پردازد، می‌بینید؛ آن هم به شکل آنلاین؟

تهیه‌‌ میوه، شست‌وشوی آن، تهیه‌‌ کیک، آبمیوه، تنقلات، … و سپس بسته‌بندی کردن و بردن آن به محل برگزاری مراسم، می‌تواند از وضعیت فعلی خیلی آسان‌تر باشد. میوه‌هایتان را انتخاب کنید، تعداد آن را بگویید، آبمیوه یا هر چیز دیگری که نیاز دارید مشخص کنید، نوع بسته‌بندی آن را انتخاب کنید، سفارش دهید، بدون دردسر و هزینه‌‌ ارسال، بسته‌های پذیرایی را تحویل بگیرید. فرآیندی که توسط یک فروشگاه اینترنتی بسیار راحت قابل اجراست و مشتری در هر لحظه از شبانه‌روز می‌تواند از بسته‌های آماده و یا تخفیف‌خورده سفارش دهد و یا اینکه با استفاده از ابزاری که آماده شده، ترکیب بسته‌های پذیرایی خودش را انتخاب کند، متن دلخواهش را برای چاپ ‌روی بسته‌بندی انتخاب کند و سفارش خود را ثبت کند.

یکی دیگر از محاسن میوا، فروش میوه به‌صورت دانه‌ای است. مثلا اگر شما برای ۳۰۱ نفر میوه بخواهید، ما به همین تعداد به شما میوه تحویل می‌دهیم. در حالی که در بازارهای تره‌بار، کسی حوصله و وقت شمردن میوه را ندارد. میوه‌ها به‌صورت تخمینی و با اختلاف گاهی ۳۰ تا ۴۰درصد بیشتر به مشتری فروخته می‌شود. بسیاری از این میوه‌ها غیرقابل استفاده هستند، اما میوه‌های میوا، به‌صورت دستچین‌شده در اختیار مشتری قرار داده می‌شود.

  •   همه‌ خدماتی که میوا ارائه می‌دهد را تیتروار بفرمایید.

فروش بسته‌های پذیرایی یک نفره، فروش سبدهای تزئین‌شده‌ میوه، فروش و ارسال جعبه‌های میوه به عنوان هدیه و یا برای عیادت از بیمار.

  •   کمی از مشکلات و سختی راه خود بگویید؛ میوا با چه مشکلاتی تا به حال روبه‌رو بوده است؟

با توجه به اینکه تا به حال کاری با این مدل اجرا نشده است و یا اگر هم بوده خیلی محدود و در مقیاس ناچیز اجرا شده، نیاز به فرهنگ‌سازی و اطلاع‌رسانی گسترده از وجود چنین محصولی داریم. البته کارهای خوبی در این خصوص انجام داده‌ایم که ما را برای ادامه‌‌ کار امیدوار کرده است.

  •   تیم میوا شامل چند نفر ‌و چه سمت‌ها و تخصص‌هایی است؟

من به عنوان بنیانگذار و CEO در کنار دوستان و هم‌بنیانگذاران عزیزم سجاد دارابی و فرهاد مشتاقی که کارهای مربوط به مارکتینگ و فروش را انجام می‌دهند‌ و همینطور حمیدرضا افشار که زحمت کارهای مربوط به سمت کاربر سایت را در نسخه‌‌ جدید بر عهده دارد و آکو سلمان‌زاده که برنامه‌نویسی سمت سرور را در نسخه‌جدید انجام می‌دهد.

  •   چه برنامه‌ها و یا تدبیر و تدبیرهایی برای آینده‌ میوا در نظر دارید؟

برنامه‌های زیادی داریم تا بتوانیم مردم، شرکت‌ها و سازمان‌ها را با خدمات میوا آشنا کنیم. می‌خواهیم تنوع زیادی در بسته‌بندی‌هایمان ایجاد کنیم تا برای هر رویدادی، مشتری انتخاب‌های زیادی داشته باشد.

  •   و سوال آخر؛ برای جوانانی که مثل شما در اندیشه راه‌اندازی یک کسب‌و‌کار نو و با ایده‌ای جدید هستند، چه توصیه و یا چه حرف‌هایی دارید؟

در انتخاب هم‌بنیانگذار، شریک و هم‌تیمی‌تان نهایت دقت را داشته باشید. کسب‌و‌کار نوپا، محفل دوستی نیست، پس حتما از تخصص‌های مورد نیازتان به عنوان هم‌بنیانگذار‌بهره بگیرید. وجود افرادی که سرمایه یا تخصص مورد نیاز شما را ندارند، آینده کسب‌وکارتان را به خطر می‌اندازد. بعد از آن توصیه می‌کنم قبل از اجرا، حتما با مفاهیم استارتاپی و طریقه‌ اعتبارسنجی و اجرای ایده آشنا شوید.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.