ساعت شنی حیات کسب‌وکارهای تکنولوژی

0

 دنیاهای متنوعی برای حیات کسب‌وکارها وجود دارد و در هر حوزه مختصات کسب درآمد، مکانیسم‌های پیشرفت و دلایل شکست یک کسب‌وکار با دیگری فرق دارد. شاید بتوان ادعا کرد که شکست در تکنولوژی شباهتی به صنایع دیگر ندارد. سلبریتی‌های این حوزه دچار مرگ تدریجی می‌شوند. با ازدست رفتن محبوبیت محصولات اصلی و عدم موفقیت محصولات تولیدی جدید، به سمت سراشیبی سرازیر می‌شوند، کم‌کم هزینه‌ها بیشتر به چشم می‌‌آیند و استعدادها و کارمندها از سیستم جدا می‌شوند. وقتی از شکست اسب‌های تک‌شاخ تکنولوژی صحبت می‌کنیم، یکی از نمونه‌های بارز آن یعنی Evernote به ذهن خطور می‌کند. شرکتی که سال گذشته مدیرعامل پیشین خود را عوض کرد، تا به این واسطه ایده‌هایی نو به بیزينس خود تزریق کند، اما امروز با گذشت یک سال از روی کارآمدن تیم جدید هنوز تغییری در نرم‌افزارهای کاربردی آن به چشم نمی‌خورد.

  • قبل از هر چیز بار دیگر مرور کنیم که 

Evernote یک نرم‌افزار کاربردی یادداشت‌برداری رایگان است، در واقع دفترچه نت‌های ضروری، تنظیم برنامه‌های کاری و شخصی و ثبت ایده‌ها و وقایع است که مدیرعامل جدیدش یعنی کریس اونیل در اولین اظهارنظر خود اعلام کرد قصد دارد آنچه در نظر مدیرعامل گوگل، لری پیج از نقش این شرکت به عنوان چیزی شبیه به مسواک! یعنی وسیله‌ای که هر شخصی حداقل دوبار در روز از آن استفاده می‌کند را عملی کند. او حتی در اظهارنظری اینچنین اعلام کرد: «من یکی از ده‌ها میلیون کاربر Evernote هستم که آن را مانند جزئی ضروری از زندگی خود مشاهده می‌کنم.»

Evernote از جمله معدود شرکت‌های نرم‌افزاری است که با توجه به سیاست‌های غیرمتعارف خود توانست در کشوری مانند چین هم موفق شود. شرکت‌های آمریکایی حوزه تکنولوژی مانند توییتر و فیس‌بوک مدت‌هاست که به علت عدم توافق با شرایط رهگیری فعالیت‌های کاربران یا حذف پست‌ها جایگاهی در چین ندارند و چینی‌ها از نسخه‌های جایگزین که از قابلیت‌های مشابه اما با سیاست‌های دلخواه کشور یادشده بهره می‌برند، استفاده می‌کنند. علی‌رغم موفقیت این شرکت در چین، چندین و چند خرید شرکت‌های کوچک، تاثیر زیادی‌ روی محصول اصلی نداشت تا نهایتا شاهد تغییرات گسترده و به‌روزرسانی‌شده در این محصول نباشیم. گزینه‌ها و قابلیت‌های جدید نیز هیچ‌گاه در این محصول به کار گرفته نشدند. همانند سرویسی مانند دراپ‌باکس، هسته اصلی محصول در طول چند  سال گذشته و علی‌رغم بهره‌مندی این شرکت از اوضاع اقتصادی مناسب و منابع کافی، تغییر چندانی نداشت.

  • مدیرعامل جدید این شرکت در نسخه 

Evernote مدل ۲۰۱۵، اعلام کرده بود این نرم‌افزار قرار است در حوزه فضای ذخیره‌سازی ابری به رقابت با دراپ‌باکس، iCloud‌ و گوگل درایو بپردازد. در حوزه ویرایش عکس به رقابت با Gimp و فتوشاپ اقدام کند و در حوزه وب، Instapaper و Spool  را به چالش بکشد. با این وجود باید اعتراف کرد که Evernote مدت‌هاست که محصولی با قابلیت‌های بالا و موثر را روانه بازار نکرده تا به تدریج کاربران از آن فاصله بگیرند. از سوی دیگر این محصول در ارائه یک قابلیت در سطح عالی عاجز مانده و در عوض تلاش دارد این ضعف را با ارائه قابلیت‌های دیگر، آن هم به شکل ضعیف جبران کند. با این وجود تعداد دانلود این برنامه از سال ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۴ روندی صعودی داشته و علی‌رغم کاهش تعداد دانلود، همچنان شاهد تعداد بالای دانلود و نصب این محصول هستیم. این برنامه در فروشگاه‌های نرم‌افزاری آی‌پد و مک عملکردی به‌مراتب بهتر داشته‌ اما تعداد دانلود تنها یک بخش از داستان است. درست است که Evernote  هنوز زنده است، محصول همچنان مورد استفاده کاربران قرار می‌گیرد، وب‌سایت آن قابل استفاده بوده و کارمندان آن در محل کارشان حاضر می‌شوند، اما به ادعای کارشناسان کسب‌وکارهای تکنولوژی لحظه‌شماری برای نابودی آن آغاز شده ‌و اگر این شرکت نتواند مخاطبانش را تا پایان امسال هم غافلگیر کند، شاید مجبور به خداحافظی با عالم تکنولوژی باشد.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.