رقابت تبلیغاتی استارتاپ‌ها یک رقابت نابرابر است!

0

عادل طالبی، استراتژیست کسب‌و‌کارهای دیجیتال، در رابطه با مشکلات استارتاپ‌ها در زمینه تبلیغات می‌گوید: «در حال حاضر دو دسته استارتاپ در اکوسیستم ما وجود دارد؛ استارتاپ‌هایی با سرمایه زیاد و پشتوانه سرمایه‌گذار بزرگ و استارتاپ‌هایی که معمولا از فضای اشتراکی استفاده می‌کنند با سرمایه شخصی یا کمک انجل‌ها و با سرعت کم ادامه می‌دهند.

دسته اول در زمینه تبلیغات مشکلی ندارند و به دلیل توان مالی بالا و پول کافی، دستشان در انتخاب رسانه باز است. اتفاقی که به علت پولدار بودن تعدادی از کسب‌وکار‌ها در بازار افتاده، این است که قیمت مدیا افزایش پیدا کرده است. برای مثال در گذشته اگر تبلیغی ۱۰۰هزار تومان هزینه داشت، امروز همان تبلیغ با ۳۰۰هزار تومان انجام می‌شود. علت این امر حضور استارتاپ‌های بزرگ و پولدار است و رقابتی که با یکدیگر دارند. در این ماجرا تنها استارتاپ‌های کوچک هستند که تحت فشار قرار می‌گیرند چراکه در چنین شرایطی امکانی برای استفاده از رسانه ندارند.»

‌به گزارش شنبه‌مگ، طالبی اضافه می‌کند: «برای دیده‌شدن و اثربخشی، تبلیغات باید به تعداد لازم و کافی انجام شود. رقابت در این زمینه برای استارتاپ‌ها نابرابر شده است. به همین دلیل حتی امکان حضور در این فضا از استارتاپ‌های کوچک گرفته شده است. در گذشته استارتاپ‌های کوچک امکان استفاده از رادیو، تلویزیون، بیلبورد و این قبیل رسانه‌های بزرگ را نداشتند، تنها فضاهای دیجیتال برای تبلیغاتشان وجود داشت. امروز هم علاوه بر نداشتن رسانه‌های بزرگ، فضای دیجیتال را هم به علت حضور رقبای قدرتمند و گرانی، از دست داده‌اند. از سوی دیگر، در حوزه تبلیغات تقاضا بیشتر از عرضه شده است. استارتاپ‌هایی هستند که حتی حاضرند گاهی در حد چند میلیارد تومان هزینه کنند، ولی جایگاه تبلیغاتی که بتواند این پول را جذب کند وجود ندارد؛ این یعنی کمبود رسانه. در این شرایط ،‌ مشخص است که همان مقدار کم هم، به‌طور کامل در اختیار رقبای قدرتمندتر قرار می‌گیرد.»

 

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.