رشد استارتاپ‌ها با وجود فشارهای فزاینده

0

چهارشنبه‌‌‌ هفته‌‌ گذشته همایشی در تهران برگزار شد که قصد آن بحث پیرامون فرایند تامین مالی و سرمایه‌گذاری در شرکت‌های خصوصی و دولتی در ایران بود. از بد حادثه اما، اعلام زودهنگام تصمیم دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، سایه‌ای سنگین بر آن رویداد انداخت. صحبت‌های سه‌شنبه‌شب ترامپ، مبنی بر خروج از توافق هسته‌ای ایران و احتمال بازگشت تحریم‌های مالی و اقتصادی، همچون پتکی بر سر برگزارکنندگان و سخنرانان آن همایش که اکثرا نماینده بخش خصوصی بودند، فرود آمد. دست‌اندرکاران بانکی و بورسی نگرانی‌های زیادی از تصمیم اخیر ترامپ داشتند اما رضا زرنوخی، رئیس انجمن سرمایه‌گذاری خطرپذیر، تنها سخنرانی بود که بدون ابراز نگرانی مطالب خود را ارائه کرد. او به بررسی روش‌های تامین مالی برای شرکت‌های دانش‌بنیان پرداخت؛ شرکت‌هایی که از نظر بسیاری از کارشناسان وضعیت مناسب‌تری نسبت به صنایع متعارف در کشور دارند و احتمالا خواهند داشت.   

زرنوخی صندوق‌های جسورانه را ابزاری مناسب برای تامین مالی استارتاپ‌ها دانست و تاکید کرد که ابزارهای مالی متعارف برای اقتصاد نوآورانه که مبتنی بر دانش و تکنولوژی است، به کار نمی‌آید. او خطاب به مدیران حاضر در همایش گفت که ریسک سرمایه‌گذاری در استارتاپ‌ها بالاست اما چنانچه یکی از آنان که مرحله بذر را پشت سر گذاشته موفق شود به مسیر خود ادامه دهد، می‌تواند رشدی معادل ۱۰۰۰ درصد در یک دوره پنج‌ساله داشته باشد. زرنوخی اضافه کرد که استارتاپ‌های موفق در سیلیکون‌ولی‌ آمریکا چنین رشدی را ثبت کرده‌اند. کوروش خلیل‌نژاد، مدیر سرمایه‌گذاری تپ‌سی که از دیگر سخنرانان همایش بود، گفته‌های رئیس انجمن سرمایه‌گذاری خطرپذیر را تایید کرد. وی اشاره کرد که شرکت تپ‌سی در کمتر از ۲ سال رشدی حیرت‌آور داشته و از یک استارتاپ کوچک به یک شرکت چند صدنفره تبدیل شده است. 

او گفت در بسیاری از استارتاپ‌های موفق دنیا، مانند Airbnb، جریان نقدینگی در سال‌های اول کند است و شیب رشد نیز ملایم، اما پس از گذر از مرحله B در جذب سرمایه، معمولا این استارتاپ‌ها با سرعتی سرسام‌آور رشد می کنند و به یک یونیکورن در صنعتی که وارد شده‌اند، تبدیل می‌شوند. وی توضیح داد که در سال‌های سوم به بعد هزینه‌های ثابت استارتاپ‌ها معمولا ثابت می‌ماند ولی درآمد آنان با نرخی بالا رشد می‌کند.  

خلیل‌نژاد به شرکت‌کنندگان همایش یادآوری کرد که «اقتصاد جهان به سرعت به سمت دیجیتالی‌شدن پیش می‌رود و اگر تکنولوژی تا به حال سراغ صنعت شما نیامده است، مطمئن باشید که به‌زودی این اتفاق خواهد افتاد؛ پس برای چنین روزی آماده باشید.»

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.