رزانا ؛ گامی کوچک در یک بازار ۵۱ هزار میلیاردی

استارتاپی که روی تغذیه سالم تاکید دارد

0

رزانا پلتفرمی است در زمینه فروش محصولات سالم و طبیعی که سه دسته محصول خانگی، غذا و ارگانیک دارد. حدود ۲ماه است که رزانا وارد بازار شده. با نیما زارعی هم‌صحبت شدیم تا داستان استارتاپشان را روایت کند

استارتاپ رزانا شش هم‌بنیانگذار دارد. نیما زارعی به همراه سامی مجیدی‌فرد، محمد زرین‌شاد و علی مجیدی‌فرد، امیرحسین غفاری و سعید سپهر‌آزاد این استارتاپ را بنیانگذاری کرده‌اند.

با نیما زارعی هم‌صحبت شدیم تا داستان استارتاپشان را روایت کند. نیما ۲۹ ساله و متولد تهران است و ارشد مدیریت اجرایی از دانشگاه البرز قزوین دارد.

من از سال ۸۵ با فروشندگی وارد بازار کار شدم و پس از آن در حوزه‌های مختلف مدیریت فروش و بازاریابی در شرکت‌های مختلف کارم را ادامه دادم. پس از مدتی که به این منوال کار می‌کردم، تصمیم گرفتم تحصیلاتم را در مقطع ارشد ادامه دهم و حین تحصیل به این فکر می‌کردم که کسب‌و‌کاری را راه بیندازم که به هدفی که در زمینه کارآفرینی داشتم، برسم.

بر همین اساس از سال ۹۴ با دوستانم استارتاپ مستر درنان که یک فروشگاه اینترنتی نان بود، را راه‌انداختیم. از آن زمان تا‌کنون ما ۳ سال است که با هم کار می‌کنیم و مستر درنان نیز همچنان فعال است.

ما به دنبال توسعه کار بودیم و بر همین اساس از مشتریانی که داشتیم، نظرسنجی و مصاحبه‌های عمیق گرفتیم و با ۱۴۸ مشتری در این زمینه مصاحبه کردیم. از قبل ۴ حوزه فینگرفود، سوپرمارکت، شیرینی‌جات و نان و صبحانه را مشخص کرده بودیم تا از مشتریان در زمینه گسترش کار در هر یک از این حوزه‌ها نظرسنجی کنیم تا متوجه شویم نیاز اصلی مشتریان چه چیزی است.

بعد از آن به نیازی رسیدیم که از قبل در این ۴ حوزه تعریف نشده بود‌ و آن نیاز به دسترسی به محصولات خانگی مانند انواع سبزیجات، مرباجات، ترشیجات و غیره‌ و این دغدغه در مشتریان وجود داشت که از کجا می‌توانستند این محصولات را تهیه کنند.

از همین جا ایده رزانا شکل گرفت و تصمیم گرفتیم این استارتاپ را راه بیندازیم، چون از طرفی این نیاز را شناسایی کرده بودیم و از طرف دیگر تعداد زیادی مادر که ما به آنها رز‌بانو می‌گوییم، علاقه‌مند بودند که این محصولات را تهیه و آماده‌سازی کنند.

رزانا پلتفرمی است در زمینه فروش محصولات سالم و طبیعی که سه دسته محصول خانگی، غذا و ارگانیک دارد

  •    در رزانا چه‌کار می‌کنید و چه خدماتی ارائه می‌دهید؟

رزانا پلتفرمی است در زمینه فروش محصولات سالم و طبیعی که سه دسته محصول را عرضه می‌کند؛

محصولات خانگی دسته اول رزانا شامل محصولاتی همچون انواع مرباجات، ترشیجات، انواع رب و سس، پیاز داغ، بادمجان سرخ‌کرده، آب نارنج و آبغوره و غیره می‌شود. کیک و شیرینی‌جات نیز در این دسته‌بندی قرار می‌گیرند. دسته دوم فینگر‌فود‌ها یا انواع غذاهای لقمه‌ای مانند انواع تارت، کاناپه، ساندویچ و غیره را شامل می‌شود و محصولات ارگانیک مانند انواع روغن‌های ارگانیک، برنج ارگانیک، عسل و غیره دسته سوم محصولات رزانا هستند.

  •    در حال حاضر چه تعداد خانم خانه‌دار یا رز‌بانو با شما همکاری دارند؟

در رزانا ما فعلا کار را با ۶ نفر شروع کردیم ولی تعداد دیگری هم هستند که شناسایی شده‌اند و در حال طی فرآیندها هستند، چون کسانی که با ما کار می‌کنند، باید از یک سری استانداردها برخوردار باشند.

فرآیند کار به این شکل است که با الگوریتم‌هایی که داریم مادرانی که بهترین دستپخت‌ها را دارند، شناسایی می‌کنیم و بهترین محصولشان را نیز گلچین می‌کنیم. پس از آن محیط آشپزخانه مادران بررسی می‌شود، حتما باید کارت بهداشت دریافت کنند و پس از تاییدات اولیه محصول، اطلاعات تولید‌کننده محصول و تصاویر آشپزخانه تولید‌کننده محصول ‌روی سایت رزانا قرار می‌گیرد.

همچنین کاربران می‌توانند نقد و نظر سایر کاربران در مورد محصول را مشاهده کنند و با اطمینان کامل محصول مورد نظر خود را انتخاب کنند.

  •    چطور مادران را انتخاب و شناسایی می‌کنید. آیا با مراکز خاصی در ارتباط هستید؟

ما برنامه بازاریابی برای جذب مادران در رزانا داریم تا با کار ما آشنا شوند. مثلا در نمایشگاهی که شرکت کردیم، بسیاری از مادران خودشان ما را شناسایی کردند و تمایل داشتند با ما کار کنند.

ما بسیار علاقه‌مند هستیم که با خیریه‌ها و مراکزی مانند کمیته امداد همکاری داشته باشیم، چون در تحقیقاتی که داشتیم، متوجه شدیم ۲٫۵ میلیون زن سرپرست خانوار در سال ۹۰ شناسایی شده است که اکثرا زیر خط فقر هستند و رزانا می‌تواند بستری برای درآمدزایی آنها باشد.

  •    فرآیند جذب سفارش چگونه است. شما محصولات را جمع‌آوری و ارسال می‌کنید یا رزبانوها این کار را انجام می‌دهند؟

ما بسته‌بندی محصولات را در اختیار رزبانوها قرار می‌دهیم و آنها محصولات را در بسته‌های رزانا بسته‌بندی می‌کنند و پس از ثبت هر سفارش، محصولات را با برند رزانا برای کاربر ارسال می‌کنند.

  •    فرآیند قیمت‌گذاری ‌روی محصولات چگونه است؟

ما فرمولی برای تعیین قیمت داریم. به این صورت که براساس رنج قیمتی که برای محصولات مختلف وجود دارد، قیمت‌ها با توافقی که با مادران داریم، مشخص می‌شوند.

  •    مدت زمان آماده‌سازی سفارشات چقدر است؟

از آنجایی که محصولات ما غذا نیست و خوراکی‌های خانگی هستند، از قبل تولید شده‌اند و حداکثر بعد از ۲ ساعت برای مشتری ارسال می‌شوند. هزینه ارسال در حال حاضر ۳۵۰۰ تومان است.

  •    چه پلنی برای درآمدزایی رزانا در نظر گرفته‌اید؟

مدل کسب درآمد ما در رزانا به طور کلی از فروش محصولات است و ما به طور متوسط بین ۳۰ تا ۳۵ درصد به ازای فروش هر محصول کارمزد دریافت می‌کنیم.

  •    در حال حاضر به نقطه سر‌به‌سر رسیده‌اید؟

حدود ۲ماه است که رزانا وارد بازار شده ‌و تاکنون حدود ۶۰ مشتری که اکثرا مشتریان استارتاپ قبلی ما یعنی مستر درنان بودند، از خدمات استفاده کرده‌اند‌ و هنوز تبلیغات خود را شروع نکرده‌ایم. ‌پیش‌بینی می‌کنیم حدود یک سال و ۳ماه دیگر بتوانیم به نقطه سر‌به‌سر برسیم.

  •    ارزیابی از ارزش ریالی بازاری که در آن فعالیت می‌کنید، دارید؟

براساس داده‌هایی که از مرکز آمار گرفته‌ایم، ارزش بازار این حوزه ۵۱ هزار میلیارد تومان به صورت سالانه است و بیانگر میزان مصرف این نوع محصولات در خانوارهای شهری است‌ و ما قصد داریم در ۵ سال آینده ۱۵ درصد بازار را به‌دست بیاوریم.

همچنین هدف‌گذاری که در این زمینه داریم، این است که بعد از ۵ سال اول کار را در بخش صادرات گسترش دهیم و اولین صادر‌کننده محصولات خانگی به خارج از کشور باشیم.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.