دیده‌ شدن برقامت ستارگان

0

نایک، برندی که محصولات مختلف ورزشی مانند کفش و پوشاک تولید می‌کند، نامی آشنا برای همه مردم جهان است. این شرکت چندملیتی آمریکایی، در شهر بیورتون واقع در ایالت اورگن آمریکا، در سال ۱۹۶۴ تاسیس شد و در حال حاضر درآمدی بالغ بر ۲۰ میلیارد دلار دارد و با به‌کارگیری بیش از ۴۴ هزار نیروی انسانی، در بسیاری از نقاط جهان شعبه دارد. بیشترین تبلیغات این شرکت بزرگ تحت لوای نام تجاری آن انجام می‌شود. نایک برندی شناخته‌شده در جهان است که امروزه بسیاری از محصولات آن در شرکت‌های بزرگ خرده‌فروشی مانند ای‌بی فروخته و در بسیاری از رسانه‌های خبری تبلیغ می‌شود.

  • تبلیغات عاطفی، راهکاری موثر

آنچه بیشتر باعث وفاداری مشتریان به برند نایک می‌شود، استراتژی‌های تبلیغاتی این شرکت است که بیشتر بر تبلیغات عاطفی استوار است. نایک این وفاداری را از طریق القای کهن‌الگوی قهرمان در ناخودآگاه مشتریان به دست می‌آورد. ورزشکاران بزرگ همیشه قهرمانان مردم هستند و طرفداری از یک ورزشکار محبوب باعث پیروی از شیوه زندگی و پوشش او نیز خواهد شد. تبلیغات عاطفی با دست گذاشتن بر روی احساسات مشتریان، آن‌ها را به سوی آنچه ورزشکار محبوبشان انتخاب کرده‌اند، سوق می‌دهد. یکی دیگر از خلاقیت‌های تیم تبلیغاتی نایک، امضای ورزشکاران محبوب جهانی بر روی کفش‌های ورزشی است. سه بسکتبالیست بزرگ، لبرون جیمز، کوبه برایانت و کوین دورانت برای این منظور انتخاب شدند و بر روی کفش ورزشی برند نایک امضا کردند. طبیعی است که این امر راهکاری مطمئن و کاربردی در جلب مشتری است و بسیاری از طرفداران بسکتبال به خرید این کفش ترغیب می‌شوند. استراتژی توزیع نیز از دیگر راهکارهای تبلیغاتی شرکت نایک برای جلب مشتریان است. تحویل به‌موقع محصول باعث بالا رفتن سطح رضایت مشتری و وفاداری بیشتر او به این برند می‌شود.

  • شبکه‌های اجتماعی، ابزارهای تبلیغاتی

 از آنجایی که ورزش فعالیتی ذاتا اجتماعی است، شبکه‌های اجتماعی که مخاطب عمومی دارند، جایگاه مناسبی برای تبلیغات محصولات برند ورزشی نایک خواهند بود. مانند بسیاری از مارک‌های جهانی، نایک نیز صفحات جداگانه‌ای در شبکه فیس‌بوک برای معرفی محصولات خود دارد. بسیاری از این صفحات ورزشی به‌صورت روزانه با فیلم‌ها و تصاویر به‌روزرسانی می‌شوند. اما صفحات مربوط به شرکت‌های بزرگ به صورت هفتگی به‌روز می‌شوند. همچنین بسیاری از ورزشکاران مشهور جهان کاربر این شبکه‌های اجتماعی هستند و می‌توانند با اشتراک‌گذاری محتوای این محصولات، یکی دیگر از جنبه‌های تبلیغاتی را پوشش دهند. مثلا نمایش یکی از چکمه‌های نایک در این صفحات اجتماعی ۳۵ هزار لایک داشته و هزار نفر در مورد آن نظر داده‌اند. درواقع برند نایک تنها به فکر بازاریابی برای محصولات خود در میان مسابقات ورزشی محدود و تبلیغات برای فروش نیست، بلکه به دنبال ایجاد یک کمپین بزرگ برای نام تجاری خود است که بتواند از طریق شبکه‌های اجتماعی مانند فیس‌بوک، به ترویج فعالیت‌های بازاریابی بزرگ‌تر بپردازد و در سطح مسابقات بزرگ جهانی شناخته شود. نایک در شبکه اجتماعی توییتر نیز جایگاه فعالی دارد و با داشتن ۷۶۶ هزار دنبال‌کننده، هرروزه پاسخگوی بیش از هزار توییت است که تقاضای سفارش محصولات نمایش‌داده شده را دارند و یا در مورد جزئیات محصول سوال می‌پرسند. این پاسخگویی آنلاین و سیستم پشتیبانی از مشتری نیز برند نایک را به‌عنوان یکی از برترین برندها در زمینه خدمات به مشتری شناسانده است. با این روش نایک با دادن مشاوره‌های انگیزشی به مخاطبان، آن‌ها را برای خرید محصول و از همه مهم‌تر، قبول محصول، ترغیب می‌کند. تاثیر این تبلیغات و تعامل با مصرف‌کنندگان به‌حدی است که بعد از مدتی مشتریان تبدیل به حامیان تجاری این برند می‌شوند. به طور مثال وقتی شما یک کفش ورزشی از نایک خریداری می‌کنید، مشاوره‌های آموزشی که پس از خرید از طریق تیم تبلیغاتی به شما داده می‌شود، اعتماد شما را به این برند بیشتر می‌کند و چه‌بسا دوستان خود را نیز به خرید محصولات این برند تشویق کنید. اینکه یک برند مشهور و جهانی در صفحه توییتر خود پاسخ همه کاربرانش را می‌دهد، باعث دلگرمی مخاطبان و جلب رضایت و اعتماد بیشتر آن‌ها می‌شود. با این حساب، برند نایک از طریق توییتر، به‌عنوان یک ابزار مرکزی، موقعیت قابل‌توجهی در کمپین‌های تبلیغاتی خود یافته است. نایک یکی از صفحات شبکه اجتماعی گوگل را نیز به خود اختصاص داده که البته در مقایسه با فیس‌بوک و توییتر کمتر قابل‌توجه است. محتوای آن نیز تقریبا هفته‌ای یک‌بار به‌روزرسانی می‌شود و بیشتر نیز از محتوای فیس‌بوک برای گوگل استفاده می‌شود. نایک تنها از شبکه‌های مشهور اجتماعی برای تبلیغات خود استفاده نمی‌کند، بلکه برنامه اجتماعی منحصربه‌فرد نایک‌پلاس نیز در این زمینه بسیار فعال است و در حال حاضر بیش از ۶ میلیون نفر عضو دارد که به طور متوسط سه‌بار در هفته به آن مراجعه می‌کنند. از سال ۲۰۱۰ برند نایک طیف وسیعی از محصولات خود را در این پلت‌فرم اجتماعی معرفی کرده است که کاربران می‌توانند با جمع‌آوری امتیاز از طریق شرکت در این برنامه و خرید محصولات و رقابت با کاربران دیگر در فضایی رقابتی حضور داشته باشند. به طور کلی شبکه‌های اجتماعی ابزار کارآمدی برای برند نایک محسوب می‌شوند که وفاداری مشتریان را به این نام تجاری در سال‌های آتی تضمین خواهد کرد.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.