دکتریاب؛ یک استارتاپ کاربردی برای قمی‌ها

0

دکتریاب سامانه‌ای آنلاین است که برای این طراحی‌شده که کار شما را در یافتن پزشک مورد نظر ‌آسان کند. دکتریاب همچنین این مزیت را برای پزشکان دارد که هم نوبت‌دهی آنها را برای مراجعان آسان می‌کند و هم با ثبت مشخصات مطب و تخصص خود، امکان تبلیغات برای پزشکان را ایجاد کرده است. ایده‌دکتریاب از جوانی ۲۲‌ساله آمد که روزی بر اثر یک معطلی چهار‌ساعته در مطب دکتر، ایده ‌آنلاین نوبت‌دهی بیماران به ذهنش آمد. با امیر انصاری که موسس و ایده‌پرداز دکتریاب است، در این شماره از شنبه گفت‌و‌گو کرده‌ایم.

  •  دکتریاب چیست و از کی متولد شده است؟

سامانه نوبت‌دهی اینترنتی یکی از این محصولات و کالاهای خدمات و اهداف بلند‌مدت گروه طراحان شرکت فست‌لایف  است که این امکان را به تمام مردم کشور می‌دهد تا به‌راحتی و سهولت تمام و با انجام چندکلیک ساده از طریق درگاه اینترنت و سامانه درهرمکان و درهرزمان ممکن بتوانند به پزشک معالج خود دسترسی پیدا کنند و سروقت و  به‌موقع و بدون هیچ مانعی نوبت پزشک معالج خودرا دریافت کرده و به مطب آن مراجعه کنند.

  •  دکتریاب چه تمایزی نسبت به نمونه‌های خارجی دارد؟ چه خدمات دیگری را ارائه می‌دهد؟

نمونه ‌خارجی و داخلی بسیاری دارد اما هرکدام دارای نواقصی هستند که ما آمدیم و اینها را برطرف کردیم.

ببینید، سیستم‌های دیگر راجع به نوبت‌دهی دارای نواقصی بودند مثلا یک نمونه در یزد که سیستم خیلی جامعی بود اما تراکنشی در سیستم نوبت‌دهی وجود نداشت؛ یعنی ‌بدون  اینکه پولی ‌پرداخت ‌کنید،‌ به شما نوبت می‌داد که این‌ کمی کار را برای پزشک سخت می‌کرد چون به احتمال زیاد ممکن بود آن شخص این ‌نوبت را زیاد جدی نگیرد و به‌موقع به مطب نیاید…‌ و یا در یکی دیگر از شهر‌ها حتی تراکنش بانکی هم وجود داشت اما ساعتی که به بیمار داده می‌شد، دقیق نبود. به طور مثال، اگر شما وارد سایت می‌شدید و پس از دریافت پول نوبت می‌گرفتید، سیستم به شما می‌گفت حضور شما در مطب از ساعت ۹ تا ۱۲ که این هم خودش جای تامل دارد چون آن فرد بیمار توقع دارد سیستم یک ساعت دقیق‌ را بدهد که رأس آن ساعت با دکتر ملاقات کند…

اما در سیستمی که ما طراحی کردیم، این نواقص برطرف می‌شود. مرحله‌ اول  بیمار وارد سایت پزشک می‌شود.  سیستم خیلی ساده و کاربردی طراحی شده، بعدش اطلاعاتش را وارد می‌کند و مرحله بعد به درگاه پرداخت هدایت می‌شود و بعد از پرداخت برای بیمار یک بلیت صادر می‌شود.  بعد هنگام مراجعه به پزشک در ساعتی که سیستم اعلام کرده کد نوبت خودش را به منشی می‌گوید و منشی  در پنل مدیریت خودش که خیلی جامع  هم هست، کد را وارد می‌کند و اطلاعات بیمار را می‌بیند.

یک چیز دیگر اینکه این ساعتی ‌که سیستم اعلام می‌کند توسط خود دکتر تنظیم شده برای مثلا روزی ۳۰ عدد نوبت و بازه ‌زمانی ۱۵ دقیقه سپس سیستم ‌نوبت‌ها را هر ۱۵ دقیقه تنظیم  می‌کند به طور مثال، ساعت ۹و۹:۱۵و۹:۳۰ همین‌طوری یک ربع یک ربع. 

  •  چه نیازی به تاسیس چنین استارتاپی در ایران می‌بینید؟ مخاطبان داخلی خود را چطور جذب می‌کنید؟

ببینید، ‌امروزه ‌در این بحبوحه فناوری و تکنولوژی به نظر من زمان حرف اول را می‌زند. ما با این کار آمدیم از اتلاف وقت مردم  جلوگیری کردیم؛ با اطلاع‌رسانی پزشکان به بیماران. 

  •  همه ‌خدماتی که دکتریاب ارائه می‌دهد را تیتروار ذکر بفرمایید.

جلوگیری از اتلاف زمان    

صرفه‌جویی در هزینه‌ها

ساماندهی نوبت‌های پزشکان

نوبت‌گرفتن از پزشکان در هرمکان و زمان

  •  «دکتریاب» در قم؟ آیا تنها اطلاعات پزشکان قم را در اختیار مخاطبان خود قرار می‌دهد؟

فعلا ما استارت کار را از قم زدیم و اطلاعات در سایت برای پزشکان قم هست اما قطعا گستره کاری ما کشوری است.

  •  تیم دکتریاب شامل چند نفر و چه سمت‌هایی می‌شود؟

اعضای تیم ما ۳ نفر هستند که من قسمت برنامه‌نویسی را بر عهده دارم و یکی دیگر از بچه‌ها  در زمینه تبلیغات و تقریبا اسپانسرینگ و یکی‌ دیگر هم مترجم زبان انگلیسی (درست است شغلش ارتباطی به کار ندارد اما خیلی کمکمان کرد). گروه ما تقریبا همان گروه شرکت fastlife.ir هست‌ که در زمینه‌ طراحی وب مشغول هستند.

  •  سرمایه‌ اولیه‌ شما چقدر بوده است و چطور کار خود را شروع کردید؟

اصولا کارهای مثل برنامه‌نویسی سرمایه زیادی نمی‌خواهد و فقط زمانی که برای اجرای این کار می‌گذاری، هزینه‌  شما به حساب می‌آید.

  •  چه مشکلاتی تا حال سد راه دکتریاب  بوده است؟

اصولا کارهایی مثل برنامه‌نویسی سرمایه زیادی نمی‌خواهد و فقط زمانی که برای اجرای این کار می‌گذاری هزینه ‌‌شما به حساب می‌آید. مشکلات برنامه‌نویسی تا دلتان بخواهد بوده همان‌طور که در استارتاپ‌های دیگر هست اما مشکل خاص دیگری نبوده ….

  •  برای آینده ‌دکتر‌یاب  چه تدبیر یا تدبیرهایی دارید؟ چه برنامه‌هایی دارید؟

کارمان را با پزشکان  قم شروع کردیم و حتی گفت‌و‌گوهایی هم ‌شده و خیلی هم خوش‌شان آمده. استقبالی که فکرش را می‌کردم نشد چون پزشک‌ها  دوست دارند به روش سنتی خودشان ادامه بدهند. احساس می‌کنم ترس خاصی دارند.

  •  برای آینده دکتریاب  چه تدبیر یا تدبیرهایی دارید؟ چه برنامه‌هایی دارید؟

دکتر‌یاب که چیز خاصی ندارد  و یک موتور جست‌وجو برای پزشک‌هاست و مهم سامانه‌ نوبت‌دهی است. برنامه اصلی ما فعلا این ‌بوده که تا آخر امسال ۵۰ تا پزشک در استان مجهز به این سامانه باشند.

  •  سوال آخر اینکه‌ برای جوانانی که در اندیشه‌ راه‌اندازی یک کسب‌و‌کار نو هستند، چه توصیه و توصیه‌هایی دارید؟

اگر بخواهم در ‌یک جمله بگویم باید همان جمله کلیشه‌ای را بگویم که‌ «‌باید ادامه بدی و تلاش کنی تا بتونی به اون هدفی که میخوای برسی» .

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.