روابط عمومی در بازاریابی محتوا

روابط عمومی و بازاریابی محتوا کنار هم

0

در چه مواقعی روابط عمومی و بازاریابی محتوا به کمک هم می‌آیند؟ نکته‌‌ حائز اهمیت در مورد روابط عمومی و بازاریابی محتوا، هدف آنهاست. بازاریابی محتوا و روابط عمومی دو رویه‌‌ استراتژیک هستند که هدف هردوی آنها دستیابی به مخاطبان آن هم به روش برنده-برنده است. 

بر اساس تعریف ارائه‌‌شده توسط انجمن روابط عمومی آمریکا، روابط عمومی، ارتباطی استراتژیک بین سازمان و مخاطبانش برای حفظ و گسترش ارتباط با آنهاست که هم برای سازمان و هم برای مخاطبان سودآور است. از طرفی، روابط عمومی در بازاریابی محتوا بر اساس تعریف ارائه‌شده توسط انستیتوی بازاریابی محتوا، رویه‌ای استراتژیک است که بر تولید و نشر محتوای مرتبط و با ارزش برای حفظ و جذب مخاطب تمرکز دارد. 

نکته‌‌ حائز اهمیت در موردروابط عمومی در بازاریابی محتوا، هدف آنهاست. بازاریابی محتوا و روابط عمومی دو رویه‌‌ استراتژیک هستند که هدف هردوی آنها دستیابی به مخاطبان آن هم به روش برنده-برنده است. 

بسیاری از مدیران یکی از این دو رویه‌ استراتژیک را بر دیگری مقدم می‌دانند و اقدام به انتخاب یکی از این دو راهبرد می‌کنند.

اما خوب است بدانید که این دو ابزار، هنگامی بهترین نتیجه را برای کسب‌و‌کار به همراه خواهند داشت که در کنار هم قرار داشته باشند. در ادامه قصد داریم تا بیشتر به نقش تعاملی این دو استراتژی ارزشمند بپردازیم.

نشر اخبار 

فرض کنید در کمپانی شما اتفاقی مهیج و جالب رخ داده که برای واحد روابط عمومی این اتفاق به منظور شروع یک جریان جنجالی است که به واسطه‌‌ آن می‌تواند با مشتریان و مخاطبان کسب‌و‌کار شما وارد ارتباط شود و علاوه بر اطلاع‌رسانی ارتباطی دو‌طرفه و تعاملی برقرار سازد. 

نکته‌ اصلی در برقراری ارتباط  با مشتریان به بستر و نحوه‌‌ شکل‌گیری ارتباط باز‌می‌گردد. در این مواقع ادغام فعالیت‌های واحد روابط عمومی و تولید محتوا می‌تواند نتیجه‌ای خارق‌العاده از خود به جای بگذارد.

اولین نکته‌ای که باید پیش از طراحی و استفاده از استراتژی محتوا بدانید این است که استراتژی محتوا تبلیغات‌محور نیست و استفاده از تبلیغات و معرفی برند در تولید محتوا می‌تواند تأثیر بدی بر برند شما بگذارد

برای درک بهتر این موضوع حالتی را در نظر بگیرید که رویداد مد‌نظر واحد روابط عمومی در قالب یک مقاله توسط واحد تولید محتوا، تولید و انتشار یابد و سپس واحد روابط عمومی از آن محتوا حمایت کند.

به عنوان مثال، واحد روابط عمومی از خوانندگان بخواهد تا نظر خود را در مورد این اتفاق و این محتوا بیان کنند. به این ترتیب، این محتوا در معرض دید افراد زیادی قرار می‌گیرد و از منظر موارد مربوط به بهینه‌سازی از امتیاز خوبی برخوردار می‌شود.

تبلیغات و معرفی برند

برندینگ - روابط عمومی در بازاریابی محتوا

اولین نکته‌ای که باید پیش از طراحی و استفاده از استراتژی محتوا بدانید این است که استراتژی محتوا تبلیغات‌محور نیست و استفاده از تبلیغات و معرفی برند در تولید محتوا، می‌تواند تأثیر بدی بر برند شما بگذارد و مخاطبان به مرور زمان دست از بررسی محتوای شما بکشند. 

در این مواقع باید از روابط عمومی کمک گرفت زیرا یکی از وظایف اصلی روابط عمومی تبلیغ است.

اگر بخواهیم این موضوع را از زاویه‌ متفاوتی مورد بررسی قرار دهیم، باید بدانید که مهم نیست که چه اندازه محتوای آموزشی توسط شما و کسب‌و‌‌کارتان تولید می‌شود.

مخاطبان تا وقتی که شما را نشناسند، به حرف‌هایتان اعتماد نخواهند کرد. از طرفی، برای شما نیز می‌تواند برقراری ارتباط با مخاطبان در چنین شرایطی بسیار سخت و طاقت‌فرسا باشد. 

در چنین شرایطی روابط عمومی با آگاهی‌بخشی به مخاطبان مسیر را برای شما هموار می‌کند. روابط عمومی با معرفی شما و برندتان، ذهن مخاطبان را برای شنیدن سخنان شما آماده می‌سازد.

روابط عمومی با معرفی شما و برند به مخاطبان، باب مذاکره را باز می‌کند و در پله‌‌ بعدی، با استفاده از استراتژی محتوا و تولید محتوا این ارتباط استمرار می‌یابد. 

بهینه‌سازی برای موتورهای جست‌وجو

SEO - روابط عمومی در بازاریابی محتوا

هرجا سخن از تولید محتوا در بستر وب باشد، ناگزیر مباحث مربوط به سئو یا بهینه‌سازی موتورهای جست‌وجو مطرح می‌شود. با ادغام فعالیت‌های بازاریابی محتوا و روابط عمومی می‌توانید در بهینه‌سازی محتوا برای موتورهای جست‌وجوگر به سرعت پیشرفت کنید. 

همانطور که دیدید، با استفاده از ابزار روابط عمومی می‌توان نرخ بازدید محتوا را به طرز چشمگیری در زمان اندکی افزایش داد و علاوه بر آن مخاطبان را پیش از مشاهده و بررسی محتوا دچار اشتیاق و کنجکاوی کرد.

با استفاده از استراتژی روابط عمومی می‌توان از کانال‌های مختلفی از جمله شبکه‌های اجتماعی نیز به صورت مستقیم بازدیدکننده برای محتوای تولیدشده فراهم کرد.

این افزایش تعداد بازدید، می‌تواند به شکل محسوسی جایگاه و اعتبار وب‌سایت را از منظر موتورهای جست‌وجوگر بهبود ببخشد.

کلام آخر

بدون‌شک تا به اینجا به این نتیجه رسیده‌اید که روابط عمومی و بازاریابی محتوا در یک جبهه و علیه یک دشمن در نبرد هستند. به همین دلیل ادغام استراتژی‌های روابط عمومی و بازاریابی محتوا می‌تواند به رشد هر یک از این دو واحد و در نهایت کل کسب‌و‌کار کمک چشمگیری کند.

پس زمان را هدر ندهید و از همین الان اولین اقدامات را برای ادغام استراتژی‌های این دو واحد آغاز کنید.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.