در استارتاپتان مدیر ارشد شادی استخدام کرده‌اید!

0

شرکت‌هایی که فرهنگ «محیط کار خلاقانه» را در محل خود پرورش می‌دهند و به اجرا می‌گذارند، بیش از دیگر شرکت‌ها شانس برخورداری از کارمندان خوشحال، باانگیزه و کارآمد را دارند.

زمانی که صحبت از کارمندان خوشحال و باانگیزه به میان می‌آید، شرکت‌هایی مثل گوگل حرف‌های زیادی برای گفتن دارند. این شرکت به مزایای زیاد برای کارمندان مثل میزهای بیلیارد، سالن‌های بولینگ، عضویت رایگان در سالن‌های ورزشی و غذای رایگان شهرت دارد. گوگل به‌عنوان یکی از قدرتمندان عرصه تکنولوژی از یک «مدیر ارشد شادی» برای اجرای موارد بالا بهره‌مند است.

حالا دیگر شرکت‌های بزرگ به پیروی از این مسیر موفقیت‌آمیز گوگل، از طریق شرکت دادن کارمندان خود در فعالیت‌های خلاقانه و برانگیزاننده انگیزه به دنبال راهی برای ایجاد رضایت کارمندان از کار و از عملکردشان و ایجاد انگیزه در آن‌ها هستند. 

محیط‌های کار در سراسر بریتانیا در حال مجهز شدن به محیط‌هایی برای تفریح و سرگرمی کارمندان، گپ و گفت‌وگو، محیط‌هایی برای آزاد کردن استرس و ایجاد آرامش برای آنان هستند. این محیط‌ها می‌توانند کلاس‌های آموزشی خلاقانه مانند کلاس‌های آموزش زبان، نقاشی، موسیقی و… باشند.

چرا؟ زیرا شرکت‌هایی که فرهنگ «محیط کار خلاقانه» را در محل خود پرورش می‌دهند و به اجرا می‌گذارند، بیش از دیگر شرکت‌ها شانس برخورداری از کارمندان خوشحال و باانگیزه را دارد؛ کارمندانی کارآمد و وفادار به شغل خود.

مارک رودز، مدیر بازاریابی شرکت استدام ریی، می‌گوید: «تمام کارفرمایان باید برای ترویج فرهنگ خلاقیت در محیط کار اقدام کنند. موفق‌ترین تجارت‌ها آن‌هایی هستند که برای ایجاد اندیشه‌های خلاقانه زمان می‌گذارند و با توسعه محیط کار، شرایطی را برای ابراز ایده‌های افراد فراهم می‌کنند. بعضی از ایده‌ها جذاب هستند و برخی نه! اما آنچه اهمیت دارد مطالب زیادی است که شما در این مسیر فرامی‌گیرید.»

برخی از کارفرمایان، فعالانه همکاری بین تیم‌ها را تشویق می‌کنند. هرساله در دانشگاه منچستر متروپولیتن (MMU)، مراسمی به نام هفته تعامل برگزار می‌شود. در این مراسم کلاس‌های آموزشی به میزبانی عده‌ای از کارمندان برای عده‌ای دیگر که مایل به یادگیری مهارت‌های خاص هستند شکل می‌گیرد. این کلاس‌ها می‌تواند در زمینه‌های متفاوتی از کلاس‌های ورزشی تا کلاس‌های هنری و… باشد.

الیسون لیثویت، مدیر آموزشی در MMU، می‌گوید: «بیش از ۱۰۰ رویداد در هفته تعامل به اجرا درمی‌آید.» او همچنین اضافه می‌کند: «ما همچنین گروه‌هایی به نام گروه‌های سازنده داریم. این گروه‌ها متشکل از کارمندان است که در اوقات فراغت خود به ساخت صنایع‌دستی یا هنری زیادی پرداخته‌اند. در این هفته برای این گروه محیط‌هایی برای فروش محصولات خود یا کلاس‌های آموزشی جهت آموزش مهارت خود به همکاران تعبیه شده است.»

یک شرکت مشاوره کسب‌وکار موفقیت را در سرمایه‌گذاری بر روی ایده‌های خلاق جوانان می‌بیند. این شرکت در روزهای به خصوصی با نام «روز بصیرت» میزبان دانش‌آموزان مدارس می‌شود. در این جلسات به دانش‌آموزان در مورد مشاغلی در زمینه‌های علمی، تکنولوژی، مهندسی و ریاضی آموزش داده می‌شود و پس از این جلسات از آنان خواسته می‌شود بر اساس آموخته‌های خود به بیان ایده‌هایی در موارد خاص بپردازند.

صبح روز بصیرت، دانش‌آموزان به شرکت در بازی‌های تعاملی با موضوع تکنولوژی‌های نوآورانه مشغول می‌شوند. پس از آن با حضور چهار تن از مدیران این شرکت، رقابت‌هایی در زمینه تکنولوژی‌های نو مانند تکنولوژی‌های پوشیدنی برگزار می‌شود.

فیل دانمور، معاون مدیرعامل این شرکت مشاوره، می‌گوید: «اگر به ایجاد رقابت در یک گروه از دانش‌آموزان ۹ساله بپردازید خواهید دید که این بچه‌ها تا چه اندازه می‌توانند خلاق باشد.» او اضافه می‌کند: «در جلسات طوفان فکری (Brain Storming)، برای من بسیار جالب است که این افراد چطور در زمان بسیار کوتاهی همه جوانب را در نظر می‌گیرند و یک نتیجه به‌خصوص ارائه می‌دهند. اینکه چطور می‌توانند با جانب‌نگری تمام آموخته‌های خود از محیط اطراف، مدرسه، خانواده و… را در نظر بیاورند و آن‌ها را با تکنولوژی و خصوصا وسایل ارتباط‌ جمعی بیامیزند و نتیجه جالبی را بیان کنند.»

خلاقیت، جانب‌نگری و توانایی در برقراری ارتباط، مهارت‌هایی حیاتی در پیشبرد اندیشه‌های خلاقانه در هر سازمانی است. از دست دادن مقادیری از خلاقیت جوانان بسیار ساده است. اما کار بر روی دانش‌آموزان نوجوان این را به خاطر می‌آورد که استفاده از این خلاقیت‌ها تا چه حد می‌تواند مفید فایده باشد. اندکی محدود کردن زمان کاری کارمندان و به جای آن اضافه کردن زمانی برای تفکر و بیان ایده‌های خلاقانه و تشویق ایده برتر از طرفی موجب افزایش اعتمادبه‌نفس و ایجاد روحیه رقابت در تیم می‌شود و از طرف دیگر با به‌کارگیری ایده‌های برتر هدف نهایی که پیشرفت شرکت است محقق می‌شود.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.