دانادیزاین؛ پاتوق مجازی طراحان گرافیک

0

صنعت چاپ و تبلیغات همواره از جذاب‌ترین صنعت‌ها به حساب می‌آمده است. یکی از دلایل جذاب‌بودن این صنعت این است که آمیزه‌ای از هنر و تجارت است. در سال‌های اخیر به دلیل جذابیت‌های خاصی که این صنعت دارد، شاهد این بوده‌ایم که خدمات طراحی و چاپ به صورت آنلاین نیز عرضه می‌شود و از طرفی کار برای طراحان در جهت پیدا‌کردن مشتری و از طرف دیگر کار متقاضیان طراحی در زمینه‌های مختلف راحت شده است. امیر‌حسین داناپور یکی از فعالان در همین حوزه است که استارتاپی به نشانی danadesign.ir‌ را راه‌اندازی کرده است. او متولد تهران است و ۲۶ سال دارد و فوق دیپلم خود را در رشته الکترونیک از دانشگاه شهر ری گرفته است. «‌من در زمینه چاپ و تبلیغات کار می‌کردم و قبل از اینکه دانا‌دیزاین را راه‌اندازی کنم، با برادرم یک استارتاپ در زمینه چاپ آنلاین به نام چاپ دانا راه‌اندازی کرده بودیم که همچنان نیز به فعالیت خود ادامه می‌دهد. ما از سال ۸۹ به صورت سنتی در زمینه تبلیغات و چاپ کار می‌کردیم و در سال ۹۲ تصمیم گرفتیم حوزه فعالیت‌مان را گسترش بدهیم و در همان زمان ایده چاپخانه آنلاین به ذهنمان رسید و با فضای تجارت الکترونیک آشنا شدیم.»

  •  شما با توجه به علاقه‌مندی که داشتید علی‌رغم اینکه در رشته الکترونیک تحصیل می‌کردید، وارد حوزه چاپ شدید و استارتاپ چاپ دانا را راه‌اندازی کردید. چه شد که تصمیم گرفتید ‌استارتاپ دیگری هم داشته باشید و دانا‌دیزاین را راه‌اندازی کنید؟

در چاپ دانا موفق بودم و تمام هزینه‌های زندگی را می‌توانستم از آن طریق تامین کنم، ولی استارتاپ قبلی را با برادرم راه انداخته بودم و تمایل داشتم کسب‌وکاری را خودم به طور مستقل راه‌اندازی کنم و تصمیم گرفتم دانا‌دیزاین را خارج از مجموعه قبلی  ایجاد کنم.

  •  در دانا‌دیزاین چه خدماتی را ارائه می‌دهید؟

دانا‌دیزاین یک جامعه طراحی است که کارفرما در آن پروژه‌های طراحی خود را که می‌تواند طراحی لوگو، کارت ویزیت، بروشور، بیلبورد و غیره باشد، داخل سایت به صورت مسابقه مطرح می‌کند و به ازای هر پروژه مبلغی را نیز به عنوان جایزه تعریف می‌کند. طراحان عضو سایت نیز می‌توانند پروژه‌های مختلف را بررسی کنند و طرح پیشنهادی خود را برای هر یک از پروژه‌هایی که تمایل دارند برای کارفرما ارسال کنند و کارفرما از بین طرح‌های ارسال شده چند طرح برتر را انتخاب می‌کند و ادیت‌های مورد نظر را از طراحان می‌خواهد و در نهایت یک طرح را برمی‌گزیند و مبلغ جایزه به حساب طراح برتر واریز می‌شود.

  •  پلتفرم شما، کارفرما را به طراحان در قالب برگزاری مسابقه متصل می‌کند. آیا فقط مسابقه برگزار می‌کنید یا نوع دیگری از خدمات را نیز ارائه می‌دهید؟

در فاز اول دانا‌دیزاین قصد داریم کار را به صورت مسابقه دنبال کنیم و کارفرما‌ها بین ۱۰۰ هزار تومان تا یک میلیون تومان می‌توانند برای مسابقات جایزه تعریف کنند. هر چه کارفرما مبلغ بیشتری را برای جایزه تعیین کند، طراحان حرفه‌ای‌تر جذب پروژه می‌شوند و طرح‌های بیشتری نیز ارسال می‌شود. مبلغ انتخابی برای پروژه توسط کارفرما در سایت پرداخت و بلوکه می‌شود تا زمانی که طراح برتر انتخاب شود و پول به حساب او واریز شود. کارفرما براساس مبلغی که برای پروژه تعیین می‌کند، می‌تواند بین ۳ تا ۵ طرح را از میان طرح‌های ارسالی انتخاب کند. طراح‌هایی که طرحشان توسط کارفرما انتخاب می‌شود و به مرحله بعد می‌روند از روی مبلغ که کارفرما برای جایزه تعیین کرده است، حق اتود در حدود ۵۰ هزار تومان دریافت می‌کنند و طراحان طرح نهایی خود را ثبت می‌کنند و بعد از اینکه طرحشان به عنوان طرح برتر انتخاب شد، مبلغ جایزه را نیز دریافت می‌کنند.

  •  هزینه استفاده از خدمات دانا‌دیزاین چگونه است؟

کارفرما فقط هزینه جایزه‌ای که تعیین می‌کند را پرداخت می‌کند و طراحانی که تمایل دارند در سایت عضو شوند به صورت ماهانه می‌توانند اکانت خود را به مبلغ ۱۵ هزار تومان ماهانه شارژ کنند و در آن یک ماه در هر تعداد مسابقه که تمایل دارند شرکت کنند و طرح‌های خود را ارسال کنند و اگر مبلغی را هم به عنوان جایزه برنده شوند، می‌توانند از همان مبلغ حساب خود را شارژ کنند‌.

  •  از زمانی که کار را شروع کردید چه تعداد کاربر از خدمات‌تان استفاده کردند؟

تقریبا ۳۲۴ پروژه با موفقیت انجام شده  و تا‌کنون نزدیک به ۱۹۰۰ طراح نیز در سیستم ثبت‌نام کرده‌اند.

  •  برای معرفی خدمت تان و اینکه افراد بیشتری با کار شما آشنا شوند، از چه راه‌هایی استفاده کرده‌اید؟

ما به صورت هدفمند تبلیغات انجام می‌دهیم و در جاهایی که می‌دانیم جامعه هدفمان در آن حضور دارد، تبلیغات انجام می‌دهیم از این رو در سایت‌های طراحی تبلیغات داشته‌ایم. چون قبلا هم در حوزه چاپ فعالیت می‌کردیم، از طراحانی که قبلا با ما کار می‌کردند، دعوت کردیم که در سیستم جدید با ما همکاری داشته باشند. علاوه بر این دانا‌دیزاین را به مشتریان قبلی که به چاپ دانا مراجعه می‌کردند و درخواست طراحی داشتند، معرفی کردیم تا از این طریق درخواست‌های خود را ثبت کنند.

  •   از وقتی که کار را شروع کردید توانستید به سوددهی برسید و هزینه‌های خودتان را پوشش دهید؟ 

بله، هر چقدر در سال گذشته هزینه کردیم، توانستیم جبران کنیم و هزینه‌ها را پوشش دادیم البته در سال گذشته اکانت‌ها رایگان بود و از امسال اکانت‌ها پولی شده است و درآمدزایی ما از مبلغ کارمزدی بود که به ازای هر جایزه بین ۱۰ تا ۳۰ درصد دریافت می‌کردیم. به صورت میانگین هر روز یک مسابقه ایجاد می‌کنیم و بیشتر مسابقات در حال حاضر ‌روی طراحی لوگو برگزار شده ولی قصد داریم ‌روی بخش‌های دیگر هم بیشتر کار کنیم.‌

  •  مهم‌ترین چالش‌تان تا‌کنون چه بوده است؟

ما چالش‌های زیادی بر سر راه داشتیم که مهم‌ترین آن بحث کپی‌رایت بود. در ابتدا سیستم به‌گونه‌ای بود که طراحان می‌توانستند طرح پیشنهادی یکدیگر را برای یک پروژه مشخص ببینند و این باعث می‌شد که از روی طرح‌های دیگران تقلید شود بعد تصمیم گرفتیم که سیستم را خصوصی کنیم و کارفرما فقط بتواند طرح‌های ارسالی را ببیند و بعد از اتمام پروژه طرح‌های پیشنهادی در معرض دید همه قرار گیرد. دومین چالش در رابطه با جذب طراحان حرفه‌ای بود که پروسه زمانبری بود و نیاز به اعتمادسازی داشت.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.