حسگرهای هوشمند در دامداری‌های پاکستانی!

0

یک شرکت پاکستانی در حوزه فناوری کشاورزی راهکارهای هوشمندانه‌ای را برای دامداری‌ها در سراسر دنیا ارائه می‌دهد. این استارتاپ که Cowlar نام دارد، یک راهکار به نام «فیت‌بیت برای گاوها» ارائه داده‌ که به دامداران امکان می‌دهد به روش‌های جدید و نوآورانه گاوهای خود را ردیابی کنند.

ایده تولید این محصول نوآورانه استفاده از اینترنت اشیاء در حوزه دامداری بوده است تا به دامداران در انجام کارهایشان کمک شود. کولار یک قلاده غیر‌تهاجمی است که حسگرهای هوشمند به آن وصل شده‌اند. این حسگرها فعالیت، دمای بدن‌ و الگوهای رفتاری گاو را که ممکن است روی تولید شیر و سلامت کلی آنها تاثیر بگذارند، بررسی و کنترل می‌کند. هر قلاده می‌تواند برای مدت ۶ ماه شارژ نگه دارد و کاملا ضد آب است.

قرار است این دستگاه علائم اولیه بیماری را که می‌توان آنها را از روی تغییرات دمای بدن، حرکت و الگو‌های رفتاری گاو متوجه شد، تشخیص دهد. به علاوه، علائم بیولوژیکی چرخه‌های باروری را می‌توان کنترل و بهینه‌سازی کرد و در نتیجه بازده شیر را بهبود بخشید.

عمر عدنان، مدیرعامل کولار، می‌گوید هر بار که چرخه مناسب را از دست می‌دهیم، در واقع یک فرصت خوب برای تولید شیر، یک گوساله جدید احتمالی و ۴۰۰ دلار درآمد حاصل از فروش لبنیات را در ماه از دست می‌دهیم. کولار قصد دارد جلوی این روند را بگیرد و فناوری را به تمام دامداران در سراسر دنیا ارائه دهد که مزرعه آنها را پرسودتر و کارآمدتر کند.

همراه با قلاده‌های کولار، یک ایستگاه پایه خورشیدی به نام Cow Router نیز در دسترس خواهد بود. این ایستگاه داده‌ها را از گاوهایی که در شعاع دو مایلی قرار دارند، جمع‌آوری کرده و این داده را به فضای ابری ارسال می‌کند تا در آنجا با استفاده از الگوریتم‌های یادگیری ماشینی تفسیر شوند. این فرآیند به دامداران امکان می‌دهد تا به طور مستقیم با دانشمندان حوزه دامداری ارتباط برقرار کنند و بر اساس عادات، روند باروری و بازدهی شیر دام‌های فعلی خود مشاوره دریافت کنند.

کولار قصد دارد فناوری خود را در بازارهای لبنیاتی در حال ظهور مانند هند، برزیل و پاکستان اعمال کند و بازار خود را در ایالات متحده آمریکا توسعه دهد. با بیش از ۲۷۰ میلیون گاو شیری که ۱۰۰ میلیارد دلار درآمد در سراسر دنیا ایجاد می‌کنند، توسعه بازار لبنی می‌تواند تاثیرات عمیقی روی اقدامات کشاورزی داشته باشد.

مدیرعامل این استارتاپ می‌گوید: «این دستگاه پوشیدنی را دور گردن گاو و بوفالو می‌بندند. قرار است این دستگاه به دامداران کمک کند تا بازده شیر خود را ۱۵درصد افزایش دهند.»

طبق وب‌سایت کولار، این محصول از حسگرهای حرکتی برای ردیابی فعالیت و دمای اصلی گاو استفاده می‌کند. داده‌های ارسال شده به دامدار نیز می‌تواند به تشخیص بیماری در گاوها کمک کند. همچنین به آنها کمک می‌کند تا مناسب‌ترین زمان باروری گاوهای ماده را تشخیص دهند و در نتیجه بتوانند تعداد گله را کنترل کنند.

با اینکه بسیاری از دامداران در آمریکا و سایر کشورها در حال حاضر از فناوری برای نظارت بر دام‌های خود استفاده می‌کنند، کولار در پاکستان واقع شده است؛ جایی که شیوه‌های کشاورزی و دامداری منسوخ شده در مقایسه با کشورهای توسعه‌یافته به کاهش بازدهی شیر دامن زده است.

در این کشور حتی اگر میانگین بازدهی ۵درصد افزایش یابد، می‌تواند هر سال یک میلیارد دلار به اقتصاد پاکستان اضافه کند.

 

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.