حرکت به سمت اقتصاد دیجیتا‌ل‌محور

0

 میلاد جهاندار چه اتفاقی را مهم‌ترین اتفاق سال ۹۶ در اکوسیستم می‌داند و فکر می‌کند چه نقطه‌ ضعف‌هایی در اکوسیستم وجود داشته که هنوز هم وجود دارند و در حال انتقال به سال ۹۷ هستند؟

از نظر من مهم‌ترین اتفاق سال ۹۶ رگولاتوری فین‌تک‌های پرداختی توسط بانک مرکزی و انتشار مستند پرداخت‌یار بود. این اتفاق به دو دلیل اهمیت بالایی داشت؛ دلیل اول اینکه، نتیجه به ثمر نشستن تلاش‌های گروهی و صنفی خود فعالان این حوزه بود که باعث خودباوری بیشتر آنها شد و باور کردند که می‌توانند با همکاری جمعی و در کنار رقابت مشکلات‌شان را حل کنند و مسیر را برای کسب‌وکارهای بعدی نیز  باز کنند.

دلیل دوم این بود که سبک جدیدی در قانونگذاری را برای اولین‌بار توسط بانک مرکزی ایجاد کرد که می‌تواند الگوی مناسبی برای بخش‌های دیگر اکوسیستم به خصوص کسب‌وکارهای پلتفرمی‌ باشد تا موانع و سختی‌هایی مانند مجوزهای دست‌وپاگیر را از سر راه نوآوری بردارند.

شاخص‌ترین ضعف،‌ لختی نهادهای دولتی در مواجهه با شرکت‌های نوپاست که در اجرا و تصمیم‌گیری بسیار کند هستند و امید است که با عملیاتی‌شدن مستند پرداخت‌یار در ابتدای سال ۹۷، شاهد فعالیت اولین نسل از پرداخت‌یارها به صورت رسمی باشیم.

  •  تاثیرگذارترین چهره اکوسیستم در سال ۹۶ را چه کسی می‌دانید؟ 

اشخاص تاثیرگذار در این اکوسیستم زیاد بوده‌اند، بنیانگذاران کسب‌وکارهای موفقی که نقش جدی در آشنا‌شدن مردم با سرویس‌های آنلاین داشته‌اند، مانند حسام آرمندهی در کافه بازار، مدیران موثر در شرکت‌های سرمایه‌گذاری،‌ خبرنگاران آگاه در رسانه‌ها و افراد شاخص و تاثیرگذار که در آموزش و ارتقای فرهنگ اکوسیستم تلاش کرده‌اند مانند ناصر غانم‌زاده.

اما از نظر من در سال ۹۶ تاثیرگذارترین و پرسروصدا‌ترین حوزه، کسب‌وکارهای فین‌تک بودند که بعد از چندین بار فیلترشدن و مطرح‌کردن بحث‌های مهم مانند حریم خصوصی، مجوززدایی و تفکیک مسئولیت پلتفرم از مسئولیت کاربر، کمک زیادی در جهت بهبود فضای فعالیت داشتند.

 چه بخشی از اکوسیستم رشد بیشتری را تجربه کرده است؟ 

زیست‌بوم فناوری و استارتاپی ایران مانند یک بدن است که برای رشد درست، نیاز است که تمامی قسمت‌ها به تناسب رشد کنند. رشد کسب‌وکارهای پلتفرمی مانند فین‌تک‌ها، کسب‌وکارهای حوزه حمل‌و‌نقل و سرویس‌های ارائه غذا در سال ۹۶ کاملا مشهود بود. همچنین کسب‌و‌کارهای فعال در حوزه محتوا و رسانه‌ها نیز رشد قابل توجهی داشتند که بیانگر رشد قسمت‌های زیادی از کل این اکوسیستم است.

  •  به نظر شما فرصت‌ها و چالش‌های سال ۹۷ چیست؟ 

فرصت اصلی که کشور با آن مواجه است، استفاده از پتانسیل کسب‌و‌کارهای آنلاین برای بهبود وضعیت اقتصاد کشور و حرکت به سمت اقتصاد دیجیتال‌محور است و چالش‌ جدی آن نیز موانعی است که می‌تواند این فرصت را با بی‌بصیرتی از بین ببرد. موانعی که باید برداشته شوند مانند نبود قوانین مناسب، بیمه، مالیات، فیلترینگ و ناآگاهی مسئولان.

  •  به نظر شما موفق‌ترین استارتاپ سال ۹۶، چه استارتاپی بوده است؟

انتخاب سختی است و اطلاعات من هم محدود است برای پاسخ به این سوال، اما اگر قرار به رأی‌دادن باشد، من رأی را به کلیه استارتاپ‌های فعال در حوزه فین‌تک می‌دهم.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.