جورپین ؛ بستری برای مصرف مشارکتی

0

از دیرباز در مراسم‌ها‌ و دورهمی‌ها از خدمات تشریفات و غیره به صورت اجاره‌ای استفاده می‌شد و می‌شود ولی اینکه همه افراد جامعه بتوانند آن دسته از دارایی‌های خود را که کمتر از آن استفاده می‌کنند برای اجاره به اشتراک بگذارند، حوزه جدیدی است که طاهره گل‌گل‌نیا به همراه هم‌بنیانگذارش محسن احمدی در استارتاپ جورپین به آن پرداخته‌اند

واژه مصرف مشارکتی شاید در فرهنگ ما کمتر به گوش آشنا باشد و افراد کمی با این نوع استفاده از دارایی‌ها آشنایی داشته باشند.

طاهره ۳۰ ساله و متولد ایلام است و ارشد طراحی معماری دانشگاه هنر تهران دارد. محسن نیز ارشد مهندسی انرژی از شریف دارد و در زنجان متولد شده و ۲۷ ساله است.

طاهره می‌گوید: «‌بعد از فارغ‌التحصیلی از دانشگاه در فیلد تخصصی خودم کار می‌کردم و در یک شرکت مهندسی مشاور مشغول به کار بودم. تقریبا ۲ سال به همین منوال گذشت تا اینکه کم‌کم تصمیم گرفتم مستقل شوم. من در حوزه معماری و انرژی کار می‌کردم و به این واسطه با پژوهشکده انرژی دانشگاه شریف ارتباط داشتم و با محسن احمدی نیز از همین طریق آشنا شدم. محسن نیز همانند من تمایل داشت کسب‌وکاری را برای خود راه بیندازد و هر دو  به حوزه IT علاقه‌مند بودیم. بر همین اساس شرکت توسعه فناوری آسو را ثبت کردیم و ایده جورپین نیز از آنجایی شکل گرفت که ما به زنجیره تامین کالا در کشور فکر می‌کردیم‌ و در این زنجیره خلأیی را شناسایی کردیم و این خلأ در حوزه اجاره کالا دیده می‌شد.

 بر‌همین اساس ‌روی همین حوزه تمرکز کردیم و ایده‌پردازی انجام دادیم و تیم برنامه‌نویسی را برای اجرایی‌کردن ایده شکل دادیم. اواخر پاییر ۹۶ ایده نهایی شد و وارد بازار شد.»

جورپین در زمینه‌های مختلفی کاربرد دارد. کاربران می‌توانند دارایی‌هایی را که به صورت گهگاه از آنها استفاده می‌کنند و در عین حال قصد فروش آن را ندارند، برای اجاره به دیگران قرار دهند

جورپین چه کار می‌کند

جورپین یک بستر اشتراک‌گذاری دارایی‌هاست و در حوزه مصرف مشارکتی تعریف می‌شود. به عبارت بهتر، جورپین به نوعی یک پلتفرم کاربرمحور است و کاربران می‌توانند از این طریق کسب درآمد کنند.

جورپین در زمینه‌های مختلفی کاربرد دارد. کاربران می‌توانند دارایی‌هایی را که به صورت گهگاه از آنها استفاده می‌کنند و در عین حال قصد فروش آن را ندارند، برای اجاره به دیگران قرار دهند. این نوع اجاره دارایی‌ها تقریبا در اکثر دسته‌بندی‌های کالا کاربرد دارد و فقط محصولات مصرفی را شامل نمی‌شود.

«مصرف مشارکتی از دیرباز در ایران رواج داشته است؛ از اجاره لباس عروس و تجهیزات صوتی و تصویری گرفته تا تشریفات مراسم‌ها‌ و غیره. کاری که ما در جورپین انجام داده‌ایم، این است که این فرآیند را آنلاین کنیم تا از طرفی این مراکز بتوانند از خدمات استفاده کنند و از طرف دیگر این فرصت را در اختیار تک‌تک افراد قرار دهیم تا بتوانند دارایی بلااستفاده یا کالاهایی را که کمتر از آن استفاده می‌کنند، برای اجاره در معرض دید سایر کاربران قرار دهند.»

خدمات جورپین

 در حال حاضر خدمات جورپین به دو بخش کالا و چاردیواری تقسیم می‌شود؛ بخش چاردیواری حوزه‌هایی همچون ویلا و آپارتمان، اقامتگاه‌های بوم‌گردی، فضاهای آموزشی و هنری، فضای پارکینگ و انبار را شامل می‌شود.

بخش کالا نیز به دسته‌های کالاهای دیجیتال، فرهنگ و هنر، ورزش و سرگرمی، لوازم خانگی، مراسمات، ابزار، سلامت و زیبایی و وسایل نقلیه تقسیم می‌شود. به عنوان مثال، کالاهای دیجیتال محصولاتی همچون تبلت، لپ‌تاپ، دوربین، کنسول بازی، ماشین‌های اداری، تجهیزات صدا و غیره را شامل می‌شود‌ و یا در بخش کالاهای فرهنگ و هنر علاقه‌مندان به موسیقی می‌توانند قبل از خرید هر سازی، آن را اجاره کنند و بعد از اینکه از علاقه خود نسبت به نواختن آن ساز مطمئن شدند، نسبت به خرید آن اقدام کنند.

بر همین اساس جورپین یکی از شعارهای خود را تجربه قبل از خرید انتخاب کرده است. بخش سلامت هم یکی از حوزه‌های پر‌کاربرد در جورپین است زیرا ابزار‌ها و تجهیزات پزشکی به صورت کوتاه‌مدت توسط افراد مورد استفاده قرار می‌گیرند، ابزارهایی همچون تخت بستری بیمار و غیره از جمله مواردی است که در این حوزه معمولا اجاره داده می‌شود.

«‌مالکان کالا می‌توانند در سایت ثبت‌نام کنند و به صورت رایگان هر تعداد کالایی که تمایل دارند، برای اجاره در جورپین ثبت کنند. پس از آن کاربران در صورت نیاز به کالا درخواست رزرو برای مالک کالا ارسال می‌کنند که بلافاصله مالک از طریق پیامک از این درخواست مطلع می‌شود و پس از تایید درخواست لینک پرداخت برای اجاره‌گیرنده ارسال می‌شود و اجاره برقرار می‌شود‌ و مالک موظف است کالا را برای اجاره‌گیرنده ارسال کند. اجاره‌گیرنده بعد از تحویل کالا در پروفایل خود دکمه تحویل کالا را ثبت می‌کند و پس از آن مبلغ اجاره به حساب مالک واریز می‌شود.»

شرایط استفاده از خدمات جورپین

مقوله اجاره معمولا پردردسر است ولی در جورپین سعی شده ‌که همه ابعاد یک مبادله شناسایی شود و برای آن تمهیداتی از قبل اندیشیده شود.

در سایت ما برای هر مبادله یک قرارداد آنلاین برای اجاره وجود دارد که در آن مشخصات کالا و مشخصات افراد درج می‌شود و در صورت بروز هر مشکلی قابل پیگیری در مراجع قضایی است. قیمت‌گذاری‌ها توسط مالک کالا صورت می‌گیرد و در قسمتی که مشخصات و قیمت درج می‌شود، بخشی برای دریافت وثیقه در نظر گرفته شده است که آن هم توسط مالک کالا مشخص می‌شود.

وثیقه می‌تواند نقدی و غیر‌نقدی تعریف شود و براساس راهنمایی که ‌روی سایت قرار داده‌ایم، مالک کالا می‌تواند به اندازه ارزش کالا وثیقه نقدی تعیین کند. تعیین وثیقه این اطمینان خاطر را به مالک کالا می‌دهد که اگر مشکلی برای دارایی پیش آمد، خسارت احتمالی جبران شود. در عین حال، شرکت ارزیابان ایرانیان پوشش همکار ما هستند و با مجوزی که از بیمه مرکزی دارند، مرجع قضاوت و برآورد خسارت احتمالی هستند. پس از برآورد خسارت، این میزان به جورپین ارجاع داده می‌شود و از وثیقه کسر و باقی آن به اجاره‌گیرنده بازگردانده می‌شود.

فراز و نشیب‌های جورپین

طاهره می‌گوید تا پایان امسال قصدی برای درآمدزایی در جورپین ندارند و خدمات رایگان ارائه می‌شود، ولی پلن‌های مختلفی را برای درآمدزایی در سر دارند.

«قصد داریم در آینده بابت خدماتی که ارائه می‌دهیم، کارمزد دریافت کنیم. ما هزینه‌ها را تا زمانی که به درآمدزایی برسیم، از سرمایه شخصی خود پیش‌بینی کرده‌ایم و زمانی که به مرحله باثباتی برسیم، از پیشنهادهای سرمایه‌گذاری استقبال می‌کنیم‌ و پیش‌بینی می‌کنیم در سال آینده به ‌مرحله مطلوبی از درآمدزایی برسیم ولی از ‌آنجایی که ما پلن‌های توسعه‌ای مختلفی برای جورپین در سر داریم، احتمالا درآمدی که کسب می‌شود، مجدد صرف توسعه کار خواهد شد.»

تاکنون حدود ۱۰۰۰ کاربر از خدمات جورپین استفاده کرده‌اند که حدود ۹۰ درصد این تعداد مالکان کالا بوده‌اند که دارایی‌های خود را برای اجاره در سایت گذاشته‌اند و مابقی کاربرانی بوده‌اند که این کالاها را اجاره کرده‌اند. طاهره می‌گوید تجربه چند‌ماهه ورود به بازار به آنها رشد قابل توجه را در این حوزه نشان داده است.

«‌از آنجایی که اوضاع اقتصادی جامعه مناسب نیست، مصرف اشتراکی می‌تواند گزینه به‌صرفه‌ای در این شرایط به حساب بیاید‌ و با توجه به تحقیقات بازاری که انجام داده‌ایم، حدود ۱۰۰۰ مرکز در حوزه اجاره کالا در تهران شناسایی کردیم که به صورت سنتی در این حوزه کار می‌کنند و این تعداد نیز می‌تواند تاییدی برای بزرگی حجم بازاری که در آن فعالیت می‌کنیم، باشد.»

همچنین ایجاد اعتماد در بین کاربران و ایجاد فرهنگ اجاره گرفتن در افراد از جمله چالش‌هایی بوده ‌که تیم جورپین در این مدت با آن روبه‌رو بوده‌اند.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.