جذابیت‌های پیدا و پنهان یوتیوب کمیک‌ها

0

ایده یک استارتاپ حرف اول را در موفقیت می‌زند. استارتاپ تاپاس یا تاپاستیک (Tapastic) که یک مجموعه کمیک‌وب است، در سال ۲۰۱۲ توسط یکی از کارآفرینان کره‌جنوبی به نام چانگ‌کیم با یک ایده جالب و نو راه‌اندازی شد. این استارتاپ دو دفتر مرکزی در سئول و سان‌فرانسیسکو داشت و مجموعه‌بزرگی از کمیک‌های وب و وبتون‌های انگلیسی‌زبان و کوتاه از بیش از ۵۰۰۰ هنرمند را در اختیار داشت. این وب‌سایت قصد داشت پلتفرمی ایجاد کند که در آن سازندگان کمیک بتوانند بدون هزینه کارهای خود را منتشر کنند. از نظر چانگ این استارتاپ «یوتیوب کمیک‌ها» بود. در سال ۲۰۱۶ نیز اپلیکیشن همراه این کسب‌و‌کار کتاب‌ها را از طریق یک مدل کسب‌و‌کار رایگان منتشر کرد.

چانگ‌کیم در پی آن بود تا یک مکان آنلاین و واحد برای مطالعه تمام کمیک‌های وب مورد علاقه خود پیدا کند. در این حین به فکر ایجاد یک پلتفرم نشر باز افتاد. در حالی‌که کاربران یوتیوب از طریق آپلود محتوای ویدئویی مستقل کسب درآمد می‌کردند، هیچ رسانه مشابهی برای سازندگان کمیک وجود نداشت. به علاوه کیم می‌گوید که این مدل کسب‌و‌کار در حال حاضر در کره جنوبی یک مدل موفق است. این استارتاپ مبلغی معادل با ۳.۴میلیون دلار از سرمایه‌گذاران آمریکایی و کره‌ای اعم از دام کاکائو و مسئول ارشد فناوری سابق فیس‌بوک، ادم دی.آنجلو، به عنوان حامیان مالی استارتاپ دریافت کرده است.

در سال ۲۰۱۴ تاپاستیک با دام کامیونیکیشن، که بزرگ‌ترین پرتال وبتون را در کره جنوبی اداره می‌کند، شراکت کرد. با این شراکت، تاپاستیک قصد دارد عناوین موفق کره‌ای را در بازار آمریکا نیز به موفقیت برساند. این شراکت همچنین موجب شد که ۲ میلیون دلار بودجه برای اداره تاپاستیک تامین شود.

۲ سال بعد این استارتاپ یک اپلیکیشن همراه جدید به نام تاپاس را به بازار عرضه کرد. با استفاده از یک مدل کسب‌و‌کار رایگان و از طریق ارائه محتوا به خوانندگان به طور رایگان، این اپلیکیشن کتاب‌ها را به مجموعه رسانه‌‌ خود اضافه کرد. طبق گفته تاپاس، حدود ۱۰ تا ۲۰ درصد از کتاب‌ها به طور رایگان ارائه می‌شوند و بخشی از آنها پیش‌نمایش داده می‌شوند. کتاب‌ها به دو دسته تقسیم می‌شوند تا افراد بتوانند در عرض چند ثانیه بخش‌هایی از آنها را مطالعه کنند. این مدل از بازی‌های ویدئویی رایگان مانند کندی کراش الهام گرفته است.

در ۱۷ آوریل ۲۰۱۷ تاپاستیک اعلام کرد که نام خود را به تاپاس تغییر داده است و بخشی از وب‌سایت خود را در این روند طراحی مجدد می‌کند. شرکت تاپاس شرایط و ضوابط خدمات خود را نیز تغییر داد. طبق این تغییرات، تاپاس از حق مذاکره و امتناع از معاملات صدور مجوز برای کاربران خود برخوردار خواهد بود.

در زمان راه‌اندازی، تاپاستیک خود را «یوتیوب کمیک‌» نامید. تا سال ۲۰۱۵، این وب‌سایت مجموعه‌ای از کمیک‌های وب را از بیش از ۵۰۰۰ هنرمند ارائه می‌داد. کیم گفته است که کمیک‌های وب مربوط به شیوه زندگی از محبوب‌ترین خدمات این وب‌سایت هستند زیرا به سرعت می‌توان آنها را مطالعه کرد و به اشتراک‌ گذاشت. به علاوه او گفت کمیک‌های وب درباره زندگی دانش‌آموزی و زندگی کاری به شدت در بین خوانندگان تاپاستیک طرفدار دارند.

طبق گفته پابلیشرز ویکلی، تاپاستیک تا آوریل سال ۲۰۱۶ بیش از یک میلیون خواننده فعال داشته است که بیشتر آنها اهل آمریکای شمالی و ۹۰ درصد آنها زیر ۳۴ سال بوده‌اند. تاپاستیک به سازندگان محتوای خود اجازه می‌دهد تا با فروش مجموعه کمیک‌های وب و دریافت کمک مالی کسب درآمد کنند. برخی از هنرمندان در تاپاستیک بیش از ۸۰۰ دلار در ماه درآمد دارند.

 

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.