جام‌ جهانی فقط جای بزرگان نیست!

0

بازی‌های جام‌جهانی فوتبال فرصتی بزرگ در روند برندسازی به شمار می‌رود، به طوری که بسیای از برندهای برجسته جهان سعی می‌کنند تا در این مسابقات حضور چشمگیری داشته باشند. مدیر برند مشهور آدیداس در همین راستا اذعان می‌دارد که این رویداد، یک فرصت برای فروش بیشتر نیست، بلکه فرصتی است که جهت برندسازی در اختیار نام‌های تجاری قرار می‌گیرد. حضور برجسته برندهای معروف جهان مانند آدیداس، نایک، مک‌دونالد و … طی چند هفته‌ای که این بازی‌ها در کشور روسیه دایر هستند نیز دلیل روشنی بر همین مدعاست، چراکه شرکت در چنین رویداد بزرگ ورزشی، فرصتی مناسب برای رشد و ارتقا و تثبیت برندهای مذکور است. اما نکته مهم دیگری که در این رابطه مطرح می‌شود، این است که آیا جام جهانی فیفا فقط متعلق به برندهای مشهوری است که در پی حفظ و برندسازی نام تجاری خود هستند یا این رویداد می‌تواند فرصتی برای برندهای کوچک‌تر نیز باشد تا بتوانند نام تجاری خود را تثبیت کنند؟ در همین راستا، ۴ راهکار عمده، به منظور رشد نام‌های تجاری کوچک‌تر در روند جام جهانی معرفی می‌شوند:

  •  حضور پررنگ در رسانه‌های اجتماعی

بر کسی پوشیده نیست که برندهای مشهور جهانی که در صدر فعالیت‌های بازاریابی جام فیفا قرار دارند، هزینه‌های بسیار زیادی را در این راستا متقبل می‌شوند و مطمئنا چنین هزینه‌هایی برای نام‌های تجاری کوچک‌تر امکان‌پذیر نخواهد بود؛ اما نکته اینجاست که اگرچه بازی‌های جام جهانی در روسیه برگزار می‌شوند، اما تمام مردم جهان در آنجا حضور ندارند و بر این اساس، میلیاردها مخاطب جهانی در رسانه‌های اجتماعی حضور دارند و برندها می‌توانند با تقویت محتوای خود و جهت‌دار‌کردن آن به سوی بازی‌های فیفا، مخاطبان زیادی را در دایره محتوای خود قرار دهند. مهم‌ترین کاری که در این زمینه باید انجام داد، ارائه یک محتوای خلاقانه است که بتواند یک رابطه ویژه و منحصربه‌فرد را بین یک برند و بازی‌های جام جهانی برقرار کند؛ بر همین اساس نیز تیم‌های بازاریابی این برندها باید تمام تلاش خود را جهت ارائه ایده‌هایی خلاقانه به کار گرفته و از این رویداد بزرگ ورزشی به نفع نام تجاری خود استفاده کنند. ارائه طرح‌هایی مانند نظرسنجی، تجزیه‌ و تحلیل قبل و بعد از مسابقات و حتی مشارکت مخاطبان در تولید محتوای ورزشی، از نکات خلاقانه‌ای به شمار می‌روند که در این روند باید به آنها توجه‌ ویژه‌ای داشت.

  •   از تأثیر تبلیغات دیجیتال نباید غافل شد

بعد از هر بازی در جام جهانی، میلیون‌ها طرفدار فوتبال در فضای مجازی حضور یافته و به دنبال اخبار و نظرات و دیدگاه‌های کارشناسان در رابطه با بازی مذکور هستند، به همین دلیل حتی برندهای مشهوری مانند آدیداس نیز وقت و هزینه زیادی را در زمینه تبلیغات آنلاین انجام می‌دهند، برندهای کوچک‌تر نیز می‌توانند با استفاده از ابزارهای آنلاین، حضوری برجسته در بازی‌های جام جهانی داشته باشند، همچنین طرفداران پر و پا قرص فوتبال، بعد از تماشای بازی در استادیوم‌ها و یا از طریق تلویزیون، دیوانه‌وار ساعات زیادی را در فضای آنلاین حضور خواهند داشت و مناسبت‌ها و اتفاق‌های مربوط به فوتبال را پیگیری می‌کنند. به همین دلیل نیز در تب و تاب جام جهانی، نباید از اهمیت فضای دیجیتال در ارتباط با فرایند برندینگ غافل بود.

  •  آفلاین تبلیغ کنید، حتی اگر هزینه‌بر باشد

فعالیت‌های آفلاین طی بازی‌های جام جهانی، تأثیر بیشتری روی مخاطبان خواهند داشت، اگرچه بازاریابی آفلاین و بیرون از فضای دیجیتال، تا حدی پرهزینه‌ خواهد بود و شاید برای برندهای کوچک‌تر چندان مقرون‌به‌صرفه نباشد، اما این یک حقیقت است که تأثیرگذاری قابل توجهی به دنبال خواهد داشت. یک طرفدار واقعی فوتبال، جدای از حضور فعال در رسانه‌های اجتماعی و فضای دیجیتال، با یک فرایند واقعی از جنس فوتبال، بیشتر ارتباط عاطفی برقرار خواهد کرد؛ به همین دلیل نیز به کسب‌وکارهای کوچک‌تر پیشنهاد می‌شود که بخشی از هزینه خود را صرف بازاریابی آفلاین کرده و با ارائه محصولات خود با رنگ و بوی فوتبالی، ارتباط عاطفی عمیق‌تری را با مخاطبان برقرار کنند. در واقع اگرچه تبلیغات آنلاین، یک راهکار مقرون‌به‌صرفه‌تر محسوب می‌شود که همزمان مخاطبان بیشتری را نیز شامل خواهد شد، اما هر کسب‌وکاری هر چقدر هم کوچک باشد، دایره‌ای از مخاطبان واقعی را دارد که بتواند یک تأثیر عاطفی عمیق را در آنها ایجاد کند؛ تأثیری که مطمئنا در رابطه با بازی‌های جام جهانی خواهد بود.

  •  همکاری‌های استراتژیک

درست است که بسیاری از برندهای کوچک قادر به همکاری مستقیم با فیفا نبوده و در جام جهانی روسیه حضور ندارند، اما یک تفکر خلاقانه می‌تواند همکاری‌های تأثیرگذاری را برای برند مذکور رقم بزند، به این معنا که در محدوده زندگی خود همکاری با برندهای دیگر را در زمینه تبلیغات فوتبالی ایجاد کرده و کمپین‌هایی خلاقانه با برندهای معروف‌تر، جهت حمایت از بازی‌های فوتبال، راه‌اندازی کنند. همچنین یکی دیگر از مهم‌ترین نکات  خلاقانه‌ای که در ارتباط با چنین همکاری‌هایی وجود دارد، چهره‌های شاخص ورزشی و یا فوتبالیست‌های سابق هستند که کماکان ارزش و احترام زیادی در بین مردم دارند؛ بر این اساس، می‌توان با راه‌اندازی کمپین‌های مختلف در رسانه‌های اجتماعی، باعث درخشیدن یک نام تجاری نه‌چندان مشهور در بحبوحه رویداد بزرگ ورزشی جهان شد.

در پایان لازم به ذکر است که جهان مملو از برندهای بزرگ و کوچک بوده و روند بازار جهانی به سوی شکل‌گیری هر چه بیشتر نام‌های تجاری پیش می‌رود اما در این میان، نام تجاری‌ای می‌تواند در فرایند برندسازی موفق‌تر باشد که از رویدادها، موقعیت‌ها و مناسبت‌های بزرگ و تأثیرگذار جهانی به خوبی استفاده کند. رویداد بزرگی مانند جام جهانی فوتبال، تنها متعلق به برندهای بزرگ جهان نیست، بلکه یک کسب‌وکار کوچک نیز می‌تواند از این رویداد بزرگ جهت گسترش نام تجاری خود بهره بگیرد. شاید یک نام تجاری کوچک نتواند یک حامی رسمی در بازی‌های جهانی فوتبال باشد، اما می‌تواند از روند پرهیجان این بازی‌ها استفاده‌ای مناسب کرده و نام‌ کوچک خود را گسترش بخشیده و یک فرایند برندسازی موفق را برای خود رقم بزند.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.