ثروتمندترین مرد ایتالیا شکلات می‌فروشد!

0

. از مزایا و مضرات نوتلا مثل هزاران شکلات دیگر ایرانی و خارجی که بگذریم، ایده ساختن چنین ترکیب جذابی در سال‌های ۱۹۴۶ آن هم توسط قناد ساده‌ای در ایتالیا، کار خلاقانه‌ای است. کسی که باور نمی‌کرد ترکیب فندق و شکلات و کره، زمانی تبدیل به برندی جهانی شود و کارخانه او را یکی از ثروتمندترین نام‌های ایتالیایی کند.

 پاسخی خلاق به مشکل کمبود کاکائو

سال‌ها پیش از آنکه نام نوتلا متولد شود، ایده اولیه ساخت شکلاتی برای صبحانه توسط پترو فررو کلید خورد. در سال‌های بعد از جنگ جهانی دوم که دانه‌های کاکائو در اروپا کمیاب شده بود و ایتالیایی‌های شکلات‌خور در چشیدن یکی از طعم‌های محبوب‌شان ناکام می‌ماندند، قنادی فررو شکلات صبحانه‌ای با ترکیباتی مشابه نوتلای امروزی به نام «گیانجوت» تولید کرد. مزه‌ای که با استقبال بی‌نظیر ایتالیایی‌ها مواجه شد و طولی نکشید که فرانسوی‌ها هم خواهانش شدند. ترکیبی که به‌جای کاکائو پایه اولیه‌اش دانه‌های فندق بود، کارخانه شکلات‌سازی فررو را بنیانگذاری کرد و هنوز با گذشت بیش از ۵۰ سال از تولد نوتلا، عجیب است که این کارخانه توانسته با تولید همین یک محصول خود را سرپا نگه دارد و به حیاتش ادامه دهد. در اولین خط تولید رسمی شکلات گیانجوت، ۳۰۰ کیلوگرم از آن فروخته شد و تا پایان اولین سال تولیدش این فروش به بیش از ۱۰ تن رسید، ولی پترو آن‌قدر زنده نماند تا شاهد شکلگیری امپراتوری نوتلا در جهان باشد. پسرش مایکل که میراثدار کارخانه نوپای پدر بود، با تغییراتی در دستور ساخت گیانجوت، توانست ۱۵ سال بعد یعنی در ۱۹۶۴ نوتلا را روانه بازار کند. نوتلایی که بیش از ۵۰ سال در بازار شکلات جهان عمر کرده و اکنون سالانه بیش از ۳۶۵ هزار تن از آن در دنیا به فروش می‌رسد. بعد از فرانسه، آلمان و ایتالیا و امریکا بزرگ‌ترین طرفداران آن هستند، ولی نوتلا جایش را در دل‌های آسیایی و آفریقایی هم باز کرده و در سالگرد ۵۰ سالگی‌اش اعلام کرد به هر کودک آفریقایی، بسته یک‌ کیلویی محصولش را هدیه می‌دهد.

 محصولی در خدمت کودکان و بازی

در تمام این سال‌ها نوتلا نشان داده که یک محصول می‌تواند برندی باشد که نام کارخانه تولیدی‌اش را به‌تنهایی یدک می‌کشد. هر چند کارخانه فررو حالا مالک برندهای دیگری چون تیک‌تاک و کیندر هم هست، هنوز نام نوتلا بر سردر محصولاتش خودنمایی می‌کند. نوتلایی که به گفته مجله فوربز در سال ۲۰۰۹ به‌تنهایی توانست مایکل فررو را تبدیل به ثروتمندترین مرد ایتالیا با سرمایه‌ای معادل ۹.۵ میلیارد دلار کند. لارنت کرمونا که سمت مدیر فروش نوتلا را در کارخانه فررو دارد، می‌گوید: «دستورالعمل نوتلا چیز مخفیانه‌ای چون کوکاکولا نیست. همه شما می‌توانید با یک سرچ ساده در گوگل شیوه درست کردنش را پیدا کنید. فقط بدانید که هر کار کنید، ما بهتر از شما نوتلا را درست خواهیم کرد.»

شکلات صبحانه‌های خوش‌طعم در دنیا کم تولید نمی‌شود، اما بسیاری راز موفقیت نوتلا در کارخانه فررو را استراتژی‌های تولید و محیط کارش می‌دانند. فضای کاری واحد تولید نوتلا را به کمپانی تولید خنده تشبیه می‌کنند. جایی که پابه‌پای دستگاه‌های تولیدی، فضای بازی و استراحت در آن تعبیه شده است. تقریبا تمام بچه‌مدرسه‌ای‌های ایتالیا آرزو دارند یک‌بار به این کارخانه سر بزنند و ساعت‌ها در آن بازی کنند و نوتلای مجانی بخورند. نوتلا هر ساله تعدادی داوطلب کودک و نوجوان به کمپانی‌اش راه می‌دهد و به آن‌ها لذت همکاری در ساخت بزرگ‌ترین شکلات صبحانه ایتالیایی را می‌دهد. بی‌شک تنها دلیل موفقیت نوتلا در این سال‌ها طعم متفاوتش نبوده است و در کنار آن فعالیت‌های حمایتی‌اش از کودکان و محیط‌ زیست، در برند شدن این نام تاثیر به‌سزایی داشته است.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.