تیک‌تیم، دستیاری هوشمند که کارِ دست سقزی‌هاست!

0

مدیریت زمان در عین سادگی بسیار سخت به نظر می‌رسد و بیشتر افراد از کمبود زمان و انبوه کارهایی که در طول روز باید انجام دهند، رنج می‌برند. از زمانی که واژه مدیریت زمان بر سر زبان‌ها افتاده تا‌کنون راهکارهای مختلفی هم برای آن پیشنهاد شده است ولی شاید وجود یک اپلیکیشن در گوشی تلفن همراه که فعالیت‌های روزانه را بتوان با آن مدیریت کرد، ایده بسیار جذابی به نظر برسد.

فرزاد خوان‌یغما و تیم «تیک تیم» مبتکر اپلیکیشن تیک تیم به نشانی tiktim.com هستند که از طریق آن می‌توان کارهای روزانه را مدیریت کرد. فرزاد‌ ۲۶‌سال سن دارد. او بسیار پر‌انرژی و با‌انگیزه است و کارشناسی خود را از رشته مهندسی صنایع از دانشگاه بوکان گرفته است.

او مدتی به عنوان مدیر مارکتینگ در استارتاپ‌های بانه‌پلازا و فامت مشغول به کار بود که در حوزه فروشگاه آنلاین لوازم صوتی و تصویری فعالیت می‌کردند. پس از مدتی با جمعی از دوستانش در شهر سقز تصمیم می‌گیرند که بیزینس خود را راه‌اندازی کنند: «‌هر کدام از ما برای شرکت‌های مختلفی کار می‌کردیم و از زمانی که تصمیم گرفتیم که بیزینس خود را راه‌اندازی کنیم به دنبال یک نیاز و دغدغه گشتیم و در جست‌وجوهایی که انجام دادیم به این نتیجه رسیدیم که مدل مدیریت زمان و برنامه‌ریزی آن معضلی است که در حال حاضر در ایران راهکار مناسبی برای آن ارائه داده نشده است؛ به خصوص در جامعه استارتاپی. افرادی بودند که در این زمینه کار می‌کردند ولی کارشان محدود به ارائه یک تقویم ساده بود. از اینجا بود که ایده تیک تیم شکل گرفت و تصمیم گرفتیم آن را راه‌اندازی کنیم.»

  •  تیک‌تیم چیست؟

تیک‌تیم یک دستیار هوشمند شخصی است؛ یعنی در تیک‌تیم افراد با توجه به مشغله‌هایی که دارند می‌توانند رویدادها و فعالیت‌های روزانه خود را مشخص کنند و برای آن یادآور تعیین کنند و آنها را اولویت‌بندی کنند. همچنین در تیک‌تیم رویداد‌ها از فعالیت‌ها تفکیک شده‌اند. رویداد به معنی کاری است که زمان و مکان مشخصی برای آن تعیین می‌شود مانند یک جلسه کاری ولی فعالیت به کارهایی گفته می‌شود که به طور کلی باید در طول روز انجام شوند ولی زمان و مکان مشخصی برای آن مانند چک کردن ایمیل‌ها تعیین نمی‌شود. چون تیک تیم یک دستیار است به افراد کمک می‌کند کارهای روزانه خود را به‌راحتی برنامه‌ریزی و اولویت‌بندی کنند تا در زمان مشخص برایشان یادآوری شود. برای اولویت‌بندی کارها در تیک‌تیم فرد می‌تواند براساس ضرورت و مهم یا غیر‌مهم بودن چهار حالت برای هر فعالیت یا رویداد در نظر بگیرد. دسته‌بندی شامل حروف A ، B ، C و D می‌شود به این ترتیب که A یعنی مهم و ضروری، B یعنی غیر مهم و ضروری، C یعنی غیر‌ضروری و مهم و D یعنی غیر‌ضروری و غیر‌مهم. «‌اپلیکیشن تیک‌تیم در ۱۸ اسفند ۹۵ در سمینار کارآفرینی و استارتاپ در شهر سقز رونمایی شد و در همان سمینار ۱۲۰ کاربر عضو تیک‌تیم شدند و تا‌کنون حدود ۱۰۰۰ دانلود داشته‌ایم و حدود ۴۳۰ اکانت ساخته شده است. از ۱۸ اسفند به مدت سه ماه استفاده از خدمات تیک‌تیم رایگان است و بعد از این سه ماه افراد می‌توانند با شارژ اکانت‌های یک ماهه۴۹۰۰ تومان، شش ماهه ۱۹۹۰۰ تومان و یا یکساله ۵۶۰۰۰ تومان از خدمات تیک‌تیم استفاده کنند.» 

علاوه بر موارد گفته‌شده که هسته اصلی کار در تیک تیم را تشکیل می‌دهند، دو بخش اهداف و فعالیت‌های دسته‌بندی نشده نیز در تیک‌تیم وجود دارد. خیلی از کارها ممکن است در طول روز به ذهن فرد خطور کند ولی نمی‌داند کجا باید برای آن برنامه‌ریزی کند.

این فعالیت‌ها را در قسمت فعالیت‌های دسته‌بندی‌نشده می‌تواند وارد کند تا بعدا بتواند برای آن برنامه‌ریزی کند. «‌بخش مهم دیگر که در حال حاضر روی آن کار می‌کنیم بخش اهداف است. هر کسی در زندگی فعالیت‌های خود را براساس یک هدفی که می‌تواند کاری یا شخصی باشد انجام می‌دهد. در این قسمت افراد می‌توانند فعالیت‌هایی را ایجاد کنند و به آن زمان آغاز و پایان بدهند و در زمانی که فعالیت‌های مشخص شده را انجام دادند بتوانند گزارش اهداف را مشاهده کنند که هر هدفی چقدر پیشرفت داشته است.»

  •  هوش مصنوعی در تیک تیم

در آینده نزدیک قرار است هوش مصنوعی به قابلیت‌های تیک‌تیم اضافه شود که در این صورت بخش اهداف بسیار هوشمند می‌شود تا بتواند به کسانی که در طول روز مشغله کاری دارند، پیشنهاد‌های بهتری بدهد مثلا در زمان‌های مشخصی پیام یادآوری برایشان ارسال کند تا سریع‌تر فعالیت‌هایشان را برای هدف مشخص برنامه‌ریزی کنند. یا برای اینکه به هدفشان برسند پیشنهاد دهد چه فعالیتی را انجام دهند. «‌در حال حاضر ارسال پیام یادآوری به صورت دستی است و خود فرد مشخص می‌کند که چه زمانی از روز برایش پیام یادآوری ارسال شود ولی در صورتی که سیستم هوشمند شود، این کار اتوماتیک انجام می‌شود.» علاوه بر این نقطه قوت تیک‌تیم این است که تقویم آن به صورت اختصاصی کدنویسی شده است و هیچ کدی از هیچ کتابخانه‌ای در آن استفاده نشده و تقویم شمسی و میلادی به صورت فارسی و انگلیسی را ساپورت می‌کند.

  •   اتصال تیک‌تیم به سیستم‌های رویدادی

مهم‌ترین کاری که در ماه‌های آینده تیم تیک‌تیم قرار است انجام دهند، این است که تیک‌تیم را با سیستم‌های رویدادی مرتبط کنند به عنوان مثال، اگر در جایی رویدادی برگزار می‌شود، کسانی که قصد شرکت در آن رویداد را دارند بتوانند آن را به تقویم تیک‌تیم خود اضافه کنند؛ یعنی از طریق سایت برگزار‌کننده رویداد به صورت خودکار رویداد مورد‌نظر بدون اینکه فرد دخالتی داشته باشد، در تیک تیم فرد ثبت شود.

  •  مهم‌ترین چالش

تطبیق محصول با نیاز بازار مهم‌ترین چالش تیم بوده است «‌به صورت کلی مدت زمانی را به طراحی و گرفتن فیدبک از بازار گذراندیم تا به محصول نهایی دست پیدا کنیم. موضوع مهم دیگر تامین سرمایه و کار‌کردن در شهری مانند سقز است که هیچ فضای استارتاپی در آن وجود ندارد و ما در شرایطی رشد می‌کنیم که شرایط محیطی خیلی همراه با فضای استارتاپی نیست.» با این وجود فرزاد و تیمش نه‌تنها خالق استارتاپ تیک‌تیم هستند بلکه در حال جریان‌سازی و کار‌کردن ‌روی اکوسیستم استارتاپی در غرب کشور نیز هستند. این تیم از زادگاهشان شهر سقز مبتکر برگزاری جلسات همفکر در استان کردستان هستند. همچنین سمینار کارآفرینی و استارتاپ را در سال دو بار برگزار می‌کنند تا زمینه‌ای را برای شکل‌گیری استارتاپ‌های دیگر ایجاد کنند.

تیم تیک‌تیم تشکیل شده از فرزاد خوان‌یغما به عنوان مدیر‌عامل و مدیر مارکتینگ، منوچهر جعفری به عنوان آندروید دولوپر، جمال حسینی به عنوان وب دولوپر، مصطفی فتح‌الهی به عنوان وب دولوپر و بفرین رنجبری به عنوان مسئول تولید محتوا.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.