تنها درختان نمی‌سوزند!

0

توجه به محیط زیست طبیعی و حفظ حیات وحش از دغدغه‌های مهم جوامع امروزی محسوب می‌شوند، به طوری که در جای جای دنیا کمپین‌ها و سازمان‌های زیادی در راستای ترویج فرهنگ مردم برای حفاظت از منابع طبیعی تشکیل شده است. از طرفی، امروز‌ اخبار زیادی مبنی بر آتش‌سوزی جنگل‌ها در نقاط مختلف جهان به گوش می‌خورد که این امر نیز می‌تواند آسیب جدی به محیط‌زیست وارد کند.

بر این اساس حفظ محیط طبیعی یکی از مسائل مهمی است که مورد توجه دست‌اندرکاران این حوزه قرار گرفته ‌و ارائه برنامه‌های مختلف و برگزاری همایش‌های گوناگون جهت شناساندن اهمیت محیط‌زیست در همین راستا انجام می‌گیرند. از آنجایی که حفظ منابع طبیعی باید به صورت یک فرهنگ در میان مردم جهان نهادینه شود، سازمان‌های فعال در این حوزه به ارائه کمپین‌های تبلیغاتی می‌پردازند که هدف عمده آنها برانگیختن و حساس‌کردن مردم جهان نسبت به طبیعت پیرامون آنهاست، در همین راستا می‌توان به یکی از کمپین‌هایی که سازمان WWF، به عنوان یکی از صندوق‌های فعال محیط زیست ارائه کرده، اشاره کرد. این کمپین که توسط آژانس Lotus:H تهیه شده است، به دنبال آتش‌سوزی‌های بی‌رویه‌ای که در جنگل‌های اندونزی رخ داده‌اند، تشکیل شده و هدف عمده آن تغییر نگرش مخاطبان و حساس‌تر شدن آنها نسبت به آتش‌سوزی جنگل‌هاست. کمپین مذکور که در قالب دو عکس ارائه شده است، تمرکز عمده خود را روی حیات وحش، به عنوان یکی از مفاهیم کلیدی محیط‌زیست، قرار داده است؛ به این معنا که آتش‌سوزی در جنگل‌ها تنها به معنای سوختن درختان نیست، بلکه همراه آن، حیات‌وحش نیز نابود می‌شود؛ حیات وحشی که قابل جایگزینی نیست، چراکه ممکن است با بهره‌برداری مناسب از زمین و کاشت بوته‌ها، یک جنگل سبز را احیا کرد، اما از بین رفتن گونه‌های جانوری یک محیط طبیعی، اتفاقی ناگوار و غیرقابل بازگشت است. درست است که کمپین مذکور در راستای اهداف فروش یک برند قرار نگرفته است، اما جلب توجه مخاطبان و انتقال محتوای منظور شده در آن، باید به عنوان یک اصل مهم رعایت شود، به طوری که هر مخاطبی با دیدن تصویر مذکور و پیامی که در بالای آن نوشته شده است، فاجعه از دست دادن حیات وحش طبیعی را به خوبی درک کند. کمپین‌های انسان‌دوستانه و یا کمپین‌هایی که در راستای اهداف محیط‌زیست تشکیل می‌شوند، به دنبال تبلیغ یک کالا و ترویج فرهنگ مصرف آن نیستند، لذا باید بتوانند محتوای مورد نظر خود را به‌درستی منتقل کرده و برای رسیدن به این امر نیز باید نکات ظریفی را رعایت کنند. تبلیغ مورد نظر که شامل دو تصویر از آتش‌سوزی جنگل است، در وهله اول درختانی را به نظر مخاطب خود می‌رساند که آتش گرفته‌اند و در فضایی دودآلود و بدون آسمان دیده می‌شوند، اما جمله‌ای که در بالای این تصویر دیده می‌شود، برداشت‌های دیگری را نیز برای مخاطب امکان‌پذیر می‌کند؛ ما چیزی بیشتر از درختان را از دست می‌دهیم. مخاطب این تصویر با خواندن عبارت مذکور می‌تواند ببرها و پلنگ‌هایی را که روی این درختان آتش‌گرفته می‌سوزند، ببیند و تصویری از شاخ‌های گوزن‌های وحشی نیز در ذهنش متبادر ‌شود و به خوبی این نکته را درک می‌کند که در آتش‌سوزی جنگل‌ها تنها درختان نیستند که می‌سوزند، بلکه امکان انقراض گونه‌های مختلف جانوری نیز پیش می‌آید که این مسئله می‌تواند تبدیل به یک فاجعه غیرقابل جبران در حیات وحش جهان شود.

نوع نورپردازی و فضای گرفته‌ای که در تصاویر این کمپین دیده می‌شود، مفاهیم عمده دغدغه، نگرانی و درنهایت احساس مسئولیت نسبت به محیط زیست را به مخاطبان منتقل می‌کند، به طوری که بیننده این تصاویر ترس از دست دادن طبیعت و منابع آن را به خوبی حس خواهد کرد.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.