تعهد به تغییر داریم!

آشنایی با مجموعه استارتاپی «چاپ‌آقا» 

0

چاپ‌آقا، استارتاپی که قرار است لذت واقعی چاپ آنلاین را به مشتریان بچشاند و برای تحقق این هدف، علی‌رغم برخی رقبای دیگر خود تنها به تاسیس یک سایت اینترنتی بسنده نکرده است

صنعت چاپ در ایران و جهان تاریخچه دور و درازی دارد؛ از روزگاری که انسان‌های پیشین با استفاده از قالب‌هایی معین مفاهیم مورد‌نظر خود را در قالب حروف و اشکال مختلف ‌روی لوح‌های سنگی و چوبی حک می‌کردند تا به امروز اتفاقات زیادی برای این صنعت رخ داده است تا به همین شکلی دربیاید که ما در حال حاضر از آن استفاده می‌کنیم؛ یعنی پایمان را روی پای دیگرمان بیندازیم و در حالی که چایمان را داغ‌داغ می‌نوشیم، تنها با چند کلیک حجم عظیمی از سفارش‌های خود را به «چاپ‌آقا» بسپاریم!

چاپ‌آقا، استارتاپی که قرار است لذت واقعی چاپ آنلاین را به مشتریان بچشاند و برای تحقق این هدف، علی‌رغم برخی رقبای دیگر خود تنها به تاسیس یک سایت اینترنتی بسنده نکرده است. عبارت «چاپ‌آقا» را باید سریع و سه‌بخشی بخوانید، بدون آنکه «پ» چاپ را به «آ»ی آقا بچسبانید! تاسیس این استارتاپ در حقیقت پاسخی است به این سوال که در روزگاری که همه چیز اینترنتی شده، چطوری می‌توان چاپ را هم به معنای واقعی اینترنتی کرد؟! 

  •  اصلا مگر چاپِ آنلاین هم داریم؟!

دقیقا معلوم نیست که چه کسی اولین سایت اینترنتی برای دریافت سفارش‌های چاپی را در جهان ایجاد کرد؛ اما به هرحال می‌توان گفت که مفهوم آنلاین پرینت یا چاپ آنلاین از حدود ۲ دهه پیش در جهان پدید آمده و در کشور ما هم چند‌سالی است که فعالیت خود را آغاز کرده است.

آنلاین‌بودن چاپ در حقیقت بدین معنا‌ست که شما از طریق یک وب‌سایت اینترنتی سفارش‌های چاپی خود را برای چاپ ارسال کنید و انجام‌شدن آن را در محل مورد نظرتان تحویل بگیرید؛ یعنی در طول این فرآیند فرد سفارش‌دهنده جز چند کلیک و ارسال فایل، قرار نیست کار دیگری انجام دهد.

البته این کار ممکن است کمی عجیب به نظر برسد؛ چون معمولا فرآیندهای مرتبط طراحی و چاپ یک محصول آنقدر پیچیده‌اند که افراد حتی با مراجعه مستقیم به چاپخانه نیز به سختی می‌توانند منظور خود را به‌درستی انتقال دهند؛ چه برسد به اینکه این کار بخواهد به صورت اینترنتی هم انجام شود!

بنابراین چنین مفهومی برای جامعه ایرانی که همیشه عادت داشته کارهای چاپی خود را به روش سنتی و فیزیکی انجام دهد، شاید مقداری نامانوس باشد. حال ببینیم که «چاپ‌آقا» چگونه با این چالش مواجه شده و چگونه توانسته بسترهای فرهنگی چاپ آنلاین را در کشور فراهم کند.

  •  کار چاپ‌آقا چیست؟

چاپ‌آقا توی کار طراحی و چاپِ آنلاین است و از آنجایی که به خوبی می‌داند که هنوز جامعه ایرانی چندان که باید، رنگ آنلاین ندارد و رفتار مصرف‌کننده در بسترهای نوین ارتباطی به طور پررنگ شکل نگرفته، خدمات خود را به صورت آفلاین (تلفنی و حضوری) نیز انجام می‌دهد.

بخش طراحی یکی از بخش‌هایی است که به صورت کاملا منسجم و حرفه‌ای به ارائه خدمات می‌پردازد. هر سفارشی که از مشتریان دریافت می‌شود، در ابتدا از نظر استانداردهای طراحی بررسی می‌شود و در صورتی که نیاز به ارتقا و یا طراحی مجدد داشت، ضمن تماس با مشتری به وی اعلام می‌شود. سفارش‌های فاقد طراحی هم ضمن تعامل با مشتری بر اساس سلیقه وی و منطبق بر استانداردهای گرافیک، به صورت حرفه‌ای طراحی می‌شوند و پس از تایید نهایی مشتری وارد فرآیند چاپ می‌شوند.

در مجموعه چاپ آقا، دستگاه‌های پیشرفته و فناوری‌های نوین صنعت چاپ در تمام ساعات شبانه‌روز آماده دریافت سفارش در حوزه چاپ دیجیتال و چاپ افست هستند تا در سریع‌ترین زمان ممکن سفارش‌های با تیراژ بالا را به انجام برسانند. البته این مسئله ابدا به معنای آن نیست که چاپ آقا فقط کارهای با تیراژ بالا را انجام می‌دهد؛ اتفاقا یکی از اهداف راه‌اندازی چاپ آقا انجام سفارش‌های خرد طراحی و چاپ مشتریان است.

به دلیل آنکه چاپ در تیراژ کم از نظر فنی و اقتصادی برای چاپخانه‌ها مقرون‌به‌صرفه نیست، هیچ چاپخانه‌ای حاضر به انجام کار نمی‌شود و معمولا مشتریان جایی را برای چاپ سفارش‌های خرد پیدا نمی‌کنند. نقطه ورود چاپ‌آقا دقیقا همین جا‌‌ست؛ این استارتاپ سعی کرده با کاهش هزینه‌های سربار، امکانی را فراهم آورد تا حتی سفارش‌های چاپی خرد مشتریان نیز قابل انجام باشد.

زمان انجام سفارش درست از لحظه‌ای که فایل به تایید نهایی مشتری می‌رسد، آغاز می‌شود و مدت زمان انجام سفارش بسته به نوع و حجم سفارش متفاوت است، اما در مجموع مشتری هیچ‌گاه در انتظار نمی‌ماند و حتی گاه زودتر از موعد مقرر سفارش انجام‌شده خود را دریافت می‌کند. انجام امور مربوط به صحافی نیز بخش دیگری از خدمات این استارتاپ است که در نهایت یک مجموعه کامل را برای رفع نیازهای مشتریان فراهم آورده است. 

  •  در چاپ‌آقا دقیقا چه اتفاقاتی می‌افتد؟

حقیقت آن است که محصولات حوزه چاپی آنقدر متنوع و گوناگون هستند که گاه آدم درباره سفارش خود سردرگم می‌شود و دقیقا نمی‌داند که به دنبال چه چیزی است؛ با این وجود سایت چاپ‌آقا به‌گونه‌ای طراحی شده که در همان لحظه اول ورود بتوانید نیاز خود را به‌درستی پیدا کرده و در کمترین زمان ممکن سفارش خود را ثبت کنید.

در چاپ‌آقا، محصولات و خدمات بر اساس انواع مختلفی که دارند، تفکیک شده هستند. برای مثال، بخش‌های کارت ویزیت، ست اداری، تراکت، ساک‌دستی و … از جمله بخش‌هایی هستند که در سایت به صورت جداگانه وجود دارند و مشتریان بر اساس سفارشی که دارند، می‌توانند وارد بخش مربوطه شوند. مهم نیست که قیمت‌ها در هر روز مثل فنر بالا و پایین می‌پرند! مهم آن است که قیمت محصولات و خدمات چاپ‌آقا برخلاف بسیاری از رقبا، به صورت لحظه‌ای به‌روزرسانی می‌شوند.

وقتی که مشتریان جزئیات سفارش خود را در سایت ثبت کردند، یک بررسی اولیه از سوی چاپ‌آقا ‌روی سفارش صورت می‌گیرد. اگر سفارش ثبت‌شده دارای فایل نباشد و نیاز به طراحی داشته باشد، به واحد طراحی ارجاع داده می‌شود. در صورتی که به همراه سفارش، فایل ارسال شده باشد به بخش بررسی فایل ارجاع داده می‌شود تا از نظر استانداردهای فنی و طراحی مورد بررسی قرار گیرد.

برای مدیران چاپ‌آقا کلمه تعهد بسیار مهم است و همواره سعی دارند که ذهنیتی متعهد از خود در ذهن مشتریان برجای بگذارند. بر این اساس اصلی‌ترین رسالت خود را قبل از هرچیز تعهد به ایجاد تغییر می‌دانند؛ تغییر در صنعت، تغییر در رضایتمندی، تغییر در فرآیندهای بهره‌وری و تغییر در حق مشتری !

در نهایت، در صورتی که فایل تایید شود، وارد فرآیند چاپ می‌شود. بخش اعظم سفارش‌ها در خود مجموعه چاپ آقا انجام می‌شوند و به واحد چاپ ارجاع داده می‌شوند. اما بخش دیگری از کارها که ممکن است به دلایل مختلف اعم از تجهیزات فنی، تراکم کاری و … در واحد چاپ مجموعه قابل انجام نباشند، به مجموعه‌های همکار داده می‌شوند تا در سریع‌ترین زمان ممکن انجام گیرند.

پس از آنکه سفارش‌ها آماده شد، واحد ارسال کار تحویل آنها به مشتری را برعهده می‌گیرد. سفارش‌های تهران به صورت مستقیم ارسال می‌شوند و تحویل سفارش‌های شهرستان نیز از طریق واحدهای ارائه‌دهنده خدمات پستی و ارسال محموله صورت می‌گیرد. تمام این مراحل از طریق یک پنل کاربری که در اختیار مشتریان قرار داده می‌شود، به صورت دقیق و مرحله به مرحله قابل پیگیری هستند. 

 تعهد به تغییر داریم!

برای مدیران چاپ‌آقا کلمه تعهد بسیار مهم است و همواره سعی دارند که ذهنیتی متعهد از خود در ذهن مشتریان برجای بگذارند. بر این اساس اصلی‌ترین رسالت خود را قبل از هرچیز تعهد به ایجاد تغییر می‌دانند؛ تغییر در صنعت، تغییر در رضایتمندی، تغییر در فرآیندهای بهره‌وری و تغییر در حق مشتری!

تغییر در صنعت یعنی بهره‌گیری از روش‌های نوین انجام خدمات چاپ که مطابق با نیازهای روز باشد. تغییر در رضایتمندی اشاره به ارائه تعریف جدیدتری از مفهوم رضایتمندی دارد که حتی خود مشتریان نیز تا پیش از این، از آن آگاه نبوده‌اند. تغییر در فرآیندهای بهره‌وری یعنی ایجاد فرآیندهایی که در بستر آنها بتوان اثربخشی کارکنان را افزایش داد که این مسئله خود در نهایت به ارائه هرچه بهتر خدمات و افزایش سطح کیفی در ارتباط با حقوق مشتری و تغییر در حقوق آنها منجر خواهد شد.

کارکنان مجموعه در هفته یک روز دور هم جمع می‌شوند و از خود می‌پرسند که در هفته‌ای که گذشت، چه دستاوردهایی داشته‌اند و شاید همین پویایی و خودکنترلی را بتوان یکی از مهم‌ترین عوامل رشد مستمر این مجموعه استارتاپی دانست.

مشتری‌محوری، کار گروهی، مسئولیت‌پذیری، کیفیت کار شخصی، شجاعت و صداقت و راستی ۶ ارزشی هستند که بر مجموعه استارتاپی چاپ‌آقا حاکم بوده و پوستر مربوط به آنها نیز ‌‌روی دیوارها و نقاطی که در معرض دید قرار دارند، نصب شده است. 

 چاپ‌آقا فقط سایت نیست!

معمولا تصور ما از یک واحد آنلاین یا مرکز ارائه‌دهنده خدمات اینترنتی، یک سایت است که به صورت آنلاین به فروش محصول و ارائه خدمات می‌پردازد. جالب است بدانید که برخی از بزرگ‌ترین سایت‌های ارائه‌دهنده خدمات آنلاین تنها توسط یک یا ۲ نفر گردانده می‌شوند!

اما خدمات مجموعه استارتاپی چاپ‌آقا تنها در یک سایت به همین نام خلاصه نمی‌شود. برای آنکه بهتر با مجموعه چاپ آقا آشنا شوید، کافی است یک روز سری به دفتر مجموعه بزنید و گروه‌های مختلف کاری را که در یک ساختمان چند طبقه مشغول به کار هستند، ببینید. هر طبقه به یک بخش اختصاص دارد و چراغ‌های مجموعه اداری معمولا از هفت صبح روشن شده و گاه تا پاسی از شب هم خاموش نمی‌شود.

این در حالی است که چرخ‌دنده‌های ماشین‌های چاپ به صورت شبانه‌روزی می‌چرخند و کارهای مشتریان را انجام می‌دهند. برخی ‌کامپیوترهای بخش اداری مجموعه هیچ‌گاه خاموش نمی‌شوند و همیشه در حالت استندبای یا آماده به کار قرار دارند! چون اساسا چاپ‌آقا اعتقادی به تعطیلی کار ندارد و حتی اگر اعتقاد هم داشته باشد، اصلا فرصتی برای آن پیدا نمی‌کند!

در حال حاضر حدود ۲۵ هزار شرکت و واحد صنفی ترجیح می‌دهند سفارش‌های طراحی و چاپ خود را به این مجموعه بسپارند که انجام این حجم از سفارش‌ها بدون هماهنگی بالا و انسجام سازمانی ابدا ممکن نخواهد بود؛ به ویژه آنکه مقوله چاپ اساسا یک فرآیند محسوب می‌شود و نه یک کار؛ در دل همین فرآیند حساس نیز خرده‌فرآیندهای ظریفی وجود دارند که وقفه یا اختلال در هرکدام از آنها می‌تواند کل کار را با مشکل مواجه کند.

بزرگ‌ترین دستاورد چاپ‌آقا کار فرهنگی است!

با شخصیت چاپ‌آقا آشنا شوید.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.