تضاد مفاهیم در خدمت معرفی قهوه مک‌کافی

0

یکی از چالش‌های طراحی تبلیغات خلاقانه این است که چطور هم پیام مرتبط با مهم‌ترین ویژگی محصول را منتقل کنند و هم در دام کلیشه‌های مرتبط با آن پیام نیفتند. برای مثال وقتی صحبت از قهوه می‌شود همه ناخودآگاه ذهنشان به سمت ویژگی‌های آشنای این محصول یعنی بوی تند و طعم خاص و البته هوشیاری که این نوشیدنی به ذهن می‌دهد، معطوف می‌شود. به‌عبارتی طراحان هم باید روی این ویژگی‌ها اتودهای گرافیکی بزنند و هم این اتودها را چنان خلاقانه طراحی کنند که با توصیفی که در همین چند خط آوردیم، متفاوت باشند. با این‌حال نمی‌توان از نظر دور داشت که  از جمله نکاتی که برای طراحی و تولید یک تبلیغ خلاقانه می‌تواند بسیار اهمیت داشته باشد، برقراری یک ارتباط صحیح بین محصول مورد نظر و وجه کاربردی آن است. به طور مثال، در یک آگهی چاپی، هر اندازه محتوای کاربردی آن سریع‌تر به مخاطب انتقال داده شود، توجه بیشتری را به سوی خود جلب کرده و قدرت تأثیرگذاری بالاتری خواهد داشت. در همین راستا، برند معروف مک‌دونالد، برای معرفی قهوه معروف خود به نام مک‌کافی، سعی کرده است تا مهم‌ترین خصیصه یک قهوه را از طریق طرح و تصویر به مخاطبان منتقل کند.

این آگهی چاپی که در ماه ژانویه سال جاری توسط آژانس بازاریابی DDB طراحی و ارائه شده است، از جمله تبلیغات خلاقانه‌ای به شمار می‌رود که با استفاده از محتوای کاربردی یک محصول، آن را به مخاطبان عرضه می‌کند.

بر کسی پوشیده نیست که نوشیدن قهوه باعث رفع کسالت، خستگی و خواب‌آلودگی خواهد شد، به طوری که شاید بتوان گفت مهم‌ترین خصیصه محصولی مانند قهوه، همین حس بالاتر بردن سطح آگاهی و هوشیاری افراد است؛ بر همین اساس نیز تبلیغ فوق، در قالب یک تصویر تیره‌رنگ ارائه شده است که بیننده در وهله اول در دو قسمت آن، یک سری خطوط منحنی و صاف را می‌بیند و با دیدن نام برند McCafé در وسط تصویر، متوجه می‌شود که این تبلیغ در راستای معرفی قهوه مذکور است.

نکته خلاقانه‌ای که در تصویر فوق مشهود است، قرار‌گرفتن قهوه در مرز بین خطوط منحنی و صاف است، به طوری که خط‌های پیچ‌درپیچ و کج، پس از رسیدن به نام مک‌کافی، تبدیل به یک خط مستقیم و راست می‌شوند؛ این کمپین که در قالب سه تصویر مشابه ارائه شده است، بر قدرت برند مک‌کافی در ایجاد تمرکز تأکید داشته و نوشیدن این قهوه را باعث بالاتر رفتن سطح هوشیاری افراد می‌داند.

انسان در حالت‌هایی مانند خواب‌آلودگی، کسالت، خستگی و … نمی‌تواند مستقیم فکر کرده و تمرکز لازم را داشته باشد؛ بر همین اساس، در سه تصویر مطرح شده در این کمپین، سه حالت مختلف انسان معرفی می‌شوند که نیاز به تمرکز بالایی دارند: رانندگی، تماشای فیلم و ساختن موزیک.

انسان در حالت خواب‌آلودگی نمی‌تواند رانندگی کند، در حالت خستگی و عدم تمرکز نیز نمی‌تواند یک فیلم را به صورت دقیق بفهمد و یا یک قطعه موسیقی تولید کند. راه‌حلی که در این تصاویر ارائه می‌شود، قهوه مک‌کافی است که با مصرف آن، فکر آزاد شده و خطی مستقیم را طی می‌کند.

این کمپین که با عنوان «مستقیم فکر کنید» ارائه شده است، بر تمرکز حاصل از نوشیدن مک‌کافی تأکید می‌کند، ضمن اینکه به صورت خلاقانه‌ای جاده‌ها را قبل از رسیدن به این قهوه پیچ‌درپیچ نشان داده و علائم موسیقی و فیلم را نیز به صورت پراکنده جلوه می‌دهد که در نهایت تمام این تصاویر پراکنده، بعد از رسیدن به مک‌کافی، حالتی منظم و سرراست به خود می‌گیرند.

لازم به ذکر است رنگ‌پردازی این تصاویر که به صورت عمده‌ای تیره هستند نیز در انتقال مفهوم یک قهوه غلیظ بسیار مؤثر بوده و در کنار خلاقیتی که حاصل تضاد دو مفهوم اصلی تمرکز و عدم تمرکز است، به انتقال محتوای اصلی این تبلیغ کمک شایانی کرده است.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.