تحلیل داده اپلیکیشن‌های موبایل در دیتابین

گزارشی از استارتاپ ندا مثنوی، مهدی یزدی و حامد پالیک

0

دیتابین یک سامانه تحلیل رفتار کاربر برای اپلیکیشن‌های موبایلی است. ‌توسعه‌دهندگان می‌توانند SDK دیتابین را در برنامه خود پیاده‌سازی کنند تا داده‌های هر کاربری که برنامه آنها را نصب می‌کند، برای دیتابین ارسال شود. در ایران در حال حاضر حدود ۱۸۰ هزار اپلیکیشن و ۲۴ هزار وب‌سایت فعال در حوزه تجارت الکترونیک وجود دارد که بازار هدف دیتابین به حساب می‌آیند.

در عصری به سر می‌بریم که داده‌ها مانند طلا ارزشمند شده‌اند و کسب‌وکارهای آنلاین بدون تحلیل داده‌های خود که در حجم انبوه از طریق فعالیت کاربران ایجاد می‌شود، نمی‌توانند به حیات خود ادامه دهند.

استارتاپ دیتابین به نشانی databeen.ir‌ استارتاپی است که به کمک کسب‌وکارها آمده است تا بتوانند تحلیل بهتری از داده‌های خود داشته باشند. ندا مثنوی هم‌بنیانگذار این استارتاپ است که به همراه مهدی یزدی و حامد پالیک آن را راه‌انداخته‌اند.

ندا متولد ۶۲ است و ارشد کارآفرینی از دانشگاه تهران دارد. مهدی ۳۴ ساله و کارشناس فناوری اطلاعات است. حامد نیز ۳۲ ساله است و لیسانس کامپیوتر دارد.

ندا می‌گوید در ۸سال اخیر ‌روی سیستم‌های اطلاعاتی و هوش تجاری کار می‌کرده ‌و عمده سوابق کاری‌اش در شرکت‌های سرمایه‌گذاری و هولدینگ شکل گرفته است:

‌‌من مدیر واحدهایی بودم که در آن پروژه‌های سیستم‌های اطلاعاتی سازمانی را طراحی و پیاده‌سازی می‌کردیم‌ و ‌روی موضوعاتی مانند چگونگی استفاده از ابزار سیستم‌های اطلاعاتی برای بهبود نظام حاکمیتی شرکتی در شرکت‌های بزرگ و چندلایه کار می‌کردیم.

این تجربه باعث شد من نسبت به تحلیل داده علاقه‌مند شوم. همچنین بعد از آن تجربه‌ای به عنوان سرمایه‌گذار در یک شرکت تازه‌تاسیس داشتم که در صنعت بازی فعالیت می‌کرد.

یک استودیو بازی‌سازی زیر‌مجموعه این شرکت بود که نیاز به تحلیل داده‌ها و رفتار کاربران خود داشت. من در آن شرکت به عنوان مشاور و سرمایه‌گذار حضور داشتم و از آنجایی که سابقه‌ای در تحلیل داده داشتم، تیمی را شکل دادیم تا به تحلیل اپلیکیشن‌های موبایلی که عمدتا در صنعت بازی فعال بودند، بپردازیم.

برهمین اساس تصمیم گرفتیم که یک زیرساخت باثبات و پایدار داخلی ایجاد کنیم. وقتی این زیر‌ساخت را فراهم کردیم، متوجه شدیم این نیاز بسیاری از فعالان این صنعت است که نیازهای مشابه ما را دارند‌ و از همین جا ایده دیتابین شکل گرفت و تصمیم گرفتیم این استارتاپ را راه بیندازیم.

در ایران در حال حاضر حدود ۱۸۰ هزار اپلیکیشن و ۲۴ هزار وب‌سایت فعال در حوزه تجارت الکترونیک وجود دارد که بازار هدف دیتابین به حساب می‌آیند

 دیتابین چه‌کار می‌کند

دیتابین یک سامانه تحلیل رفتار کاربر برای اپلیکیشن‌های موبایلی است. خدمتی که در دیتابین ارائه می‌شود، به توسعه‌دهندگان کمک می‌کند تا بتوانند با ایجاد وفاداری در کاربران، درآمد خود را از این طریق بالا ببرند:

‌توسعه‌دهندگان می‌توانند SDK دیتابین را در برنامه خود پیاده‌سازی کنند تا داده‌های هر کاربری که برنامه آنها را نصب می‌کند، برای دیتابین ارسال شود.

اطلاعاتی اعم از اینکه کاربر چه زمانی برنامه را نصب کرده، در چه لوکیشنی قرار دارد، چه تاریخی وارد برنامه شده، چه تاریخی خارج شده است و فراتر از آن به کدام ویژگی‌های برنامه بیشتر علاقه‌مند است، به کدام قسمت‌های برنامه تا‌کنون مراجعه نکرده ‌و غیره.

همه این موارد با توجه به داده‌هایی که به سمت ما ارسال می‌شود، تحلیل و آنالیز می‌شود. پس از آن ما به توسعه‌دهنده گزارش می‌دهیم کدام قسمت برنامه برای کاربران جذاب‌تر بوده است، کدام قسمت‌ها نیاز به بهبود دارد و به طور کلی چطور می‌تواند نرخ تبدیل مخاطب به مشتری یا conversion rate خود را بهبود بدهد.

توسعه‌دهندگان می‌توانند با ثبت‌نام در پلتفرم دیتابین به تمام آمار، اطلاعات و نمودارها و داشبوردهای مختلف مرتبط با رفتار کاربران خود دسترسی داشته باشند. 

 تیم دیتابین

در دیتابین از تخصص‌های مختلفی برای تحلیل داده‌ها استفاده می‌شود:

‌ما بعد از مدتی برای اینکه به تخصص‌های مورد نیاز خود دسترسی داشته باشیم، تصمیم گرفتیم در یک محیط دانشگاهی قرار بگیریم و با استقرار در مرکز رشد دانشگاه شهید بهشتی قصد داریم از دانش‌آموخته‌های رشته‌های علوم کامپیوتر و ریاضی و آمار دانشگاه تیمی تشکیل دهیم تا خلأ دانشی در برخی‌ زمینه‌ها را پوشش دهیم.

مرکز رشد دانشگاه نیز فرصت مناسبی را برای ما فراهم کرده ‌و ظرفیت شبکه‌سازی را برای ما ایجاد کرده است. همچنین محیطی که در مرکز وجود دارد، فرهنگ استارتاپی بر آن حاکم است و این باعث ایجاد سینرژی بین تیم‌های حاضر در مرکز می‌شود.

‌توسعه‌دهندگان می‌توانند SDK دیتابین را در برنامه خود پیاده‌سازی کنند تا داده‌های هر کاربری که برنامه آنها را نصب می‌کند، برای دیتابین ارسال شود

 بازار دیتابین

دیتابین به صورت اختصاصی ‌روی علوم داده تمرکز کرده ‌و با استفاده از الگوریتم‌های هوش مصنوعی و داده‌کاوی، تحلیل داده انجام می‌دهد.

با توجه به اینکه موضوع تحلیل داده به یکی از مباحث مهم در توسعه اپلیکیشن‌های موبایلی تبدیل شده ‌و برنامه‌سازان و بازی‌سازان اپلیکیشن‌های موبایلی بدون استفاده درست از داده‌هایی که در برنامه‌هایشان تولید می‌شود، نمی‌توانند به موفقیت برسند، لزوم حضور استارتاپی همچون دیتابین بیش از پیش احساس می‌شود.

بازاری که دیتابین در آن فعالیت می‌کند، بازاری است که رقبای خارجی در آن نقش‌آفرینی می‌کردند و امروز به دلیل شرایط تحریمی که ایجاد شده، بسیاری از این رقبای خارجی نمی‌توانند خدمات خود را به توسعه‌دهندگان ایرانی ارائه دهند:

‌ما قصد داریم در دیتابین این خلأ را پر کنیم. این در حالی است که تحلیل‌های دیتابین برخلاف برخی خدمات‌دهندگان فقط محدود به چند نمودار و داشبورد ساده نمی‌شود و تحلیل عمیقی از رفتار کاربر به توسعه‌دهنده ارائه می‌شود.

همچنین به دلیل اینکه سرورها در داخل کشور است، امکان یکپارچه‌سازی با هر سیستم دیگری برایمان فراهم است؛ چیزی که برای تامین‌کنندگان خارجی امکان‌پذیر نبوده است.

علاوه بر این، موضوع تحلیل داده و مشاوره به هم گره خورده‌ و باید از همان ابتدا نسبت به استراتژی تحلیل داده شناخت وجود داشته باشد.

ندا می‌گوید بازاری که در آن فعالیت می‌کنند، بازار بزرگی است. در ایران در حال حاضر حدود ۱۸۰ هزار اپلیکیشن و ۲۴ هزار وب‌سایت فعال در حوزه تجارت الکترونیک وجود دارد که بازار هدف دیتابین به حساب می‌آیند و آنها قصد دارند سهم قابل توجهی از این بازار را به خود اختصاص دهند.

ندا می‌گوید هنوز به نقطه سر‌به‌سر نرسیده‌اند و قصد دارند تا یک سال آینده دیتابین را به این نقطه برسانند. آنها با سرمایه اولیه ۳۰ میلیون تومان کار خود را شروع کردند و موفق شده‌اند یک سرمایه‌گذار انجل جذب کنند. 

 شیوه درآمدزایی دیتابین 

در حال حاضر خدمات در دیتابین به صورت رایگان در اختیار برنامه‌سازان و توسعه‌دهندگان اپلیکیشن‌های موبایلی قرار دارد:

درآمدزایی ما در دیتابین در حال حاضر از طریق تحلیل‌های اختصاصی است که ‌روی اپلیکیشن‌های با حجم داده بالا انجام می‌دهیم، داده‌هایی که مدت زمان بیشتری از ثبت آن در دیتابین می‌گذرد و این امکان وجود دارد که ‌روی آن داده‌کاوی انجام شود و از الگوریتم‌های هوش مصنوعی استفاده کرد.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.