تبریز آی‌او، رسانه استارتاپی آذری‌ها

0

 اثربخشی اکوسیستم کارآفرینی مناطق مختلف کشور، آن‌طور که باید و شاید نمود بیرونی نداشته است. مخصوصا اکوسیستم قدیمی تبریز که فعالیت کارآفرینان آن بسیار زیاد بوده است. مدت‌زیادی از راه‌اندازی وب‌سایت Tabriz.io  نمی‌گذرد؛ از نام سایت معلوم است که بر روی شهر تبریز استوار است. با سعید چوپانی از مدیران این وب‌سایت به گفت‌وگو نشسته‌ایم. و کمی در مورد اکوسیستم تبریز و بیشتر در مورد تبریز آی‌او حرف زدیم.

  •    چه شد که به فکر راه‌اندازی چنین وب‌سایتی افتادید؟

مدت‌ها بود که شاهد فعالیت بچه‌های استارتاپی تبریز بودم ولی اثری از هیچ‌کدام از فعالیت‌ها بین رسانه‌های فناوری کشور نمی‌دیدم. با وجود اینکه گپ‌های مرتب هفتگی در تبریز برگزار می‌شد، استارتاپ‌های متعددی اطرافمان بودند و انرژی فوق‌العاده‌ای برای رشد بین بچه‌ها بود ولی اغلب پوشش رسانه‌های فناوری در تهران جریان داشت و در تبریز اتفاق رسانه‌ای خاصی رخ نمی‌داد. از طرفی هم بین خود جامعه‌ استارتاپی تبریز به ارتباطات و آگاهی بیشتری نیاز داشتیم و چه چیزی بهتر از یک رسانه‌ برای اینکه بتواند این اهداف را دنبال کند.

  •   نام شهر را بر روی وب‌سایت خود گذاشته‌اید، دلیل خاصی برای این کار دارید؟

این سوال، اول کار در ذهن خودمان هم بود و ما هم برای انتخاب این نام، دودل بودیم ولی با توجه به تصمیم جدیمان برای پوشش دادن اتفاق‌های محلی، تصمیم نهایی گرفتیم که حتما اسم تبریز را داخل دامنه پروژه داشته باشیم و چه بهتر از دامنه‌ای که فقط اسم تبریز را یدک بکشد.

 از طرفی هم در نظر بگیرید که هرج‌ومرج رسانه‌های امروزی بسیار زیاد شده و با وجود کانال‌ها و گروه‌های تلگرامی شلوغ و پرسروصدا، نفوذ وب‌سایت‌هایی که اطلاعات کلی و کلیشه‌ای را به اشتراک می‌گذارند، بسیار کم شده است.

پس ما تصمیم گرفتیم که همه هم‌‌وغم پروژه‌ را بر روی تبریز و اتفاق‌هایی که در تبریز رخ می‌دهد بگذاریم و اصرارمان هم در انتخاب نام نیز همین بوده است.

  •   می‌خواهید نقش رسانه را برای جامعه کارآفرینی تبریز داشته باشید؟ 

امیدواریم که موفق به این‌ کار بشویم؛ شهر ما به چنین رسانه‌ای نیاز دارد تا از طرفی فعالیت‌های جامعه کارآفرینی کسب‌وکارهای نوپای شهر پوشش داده شود و به نوعی برای فعالان انگیزه‌بخش باشد. علاوه بر این پیگیر وعده‌هایی بشویم که در حمایت از استارتاپ‌ها داده می‌شود تا وعده‌هایی که بیشتر  جنبه‌ تبلیغاتی دارد و عملی نمی‌شود را به گوش همه فعالان برسانیم و یک مطالبه عمومی ایجاد کنیم.

طبیعتا برای اینکه به چنین مرحله‌ای برسیم به زمان نیاز داریم تا بین کسب‌وکارها و جوامع فعال شهر به خوبی شناخته بشویم.

  •    چطور این سرویس را به‌روز می‌کنید؟ آیا تیم‌تان تخصص رسانه‌ای دارند؟

نویسندگان وب‌سایت دو دسته هستند، یک دسته افرادی که قبلا فعالیت‌های رسانه‌ای داشته‌اند و وظیفه به‌روزرسانی روزانه، پیگیری سوژه‌های مختلف و مدیریت محتوای سایت را بر عهده دارند. دسته دیگر نویسندگان مهمانی هستند که تجربیات خود را با خوانندگان ما به اشتراک می‌گذارند. جالب است بدانید که درخواست‌های زیادی برای نویسندگی داوطلبانه داشتیم و بسیاری از فعالان فناوری اطلاعات تبریز علاقه‌مند به همکاری و انتشار نوشته‌هایشان هستند.

 چرخ این سیستم چطور می‌خواهد بچرخد؟ مخصوصا اینکه بحث مالی در اینجا مطرح نیست.

در حال حاضر تبریز‌ آی‌او، برنامه‌ای برای درآمدزایی ندارد و بیشتر یک پروژه دواطلبانه برای تسریع رشد فضای فناوری شهر است. با این حال می دانیم که هیچ پروژه‌ای بدون درآمد نمی‌تواند تداوم داشته باشد و ما هم حتما به فکر راهکارهایی هستیم که بتوانیم افرادی را به صورت تمام‌وقت مسئول مدیریت و تولید محتوای وب‌سایت کنیم و پروژه بتواند هزینه‌های خودش را تأمین کند. با این حال، باید در نظر گرفت که چشم‌انداز پروژه یک چشم‌انداز بلندمدت است و در حال حاضر مراحل نوزادی ‌خودش را می‌گذراند و باید منتظر ماند تا شاهد اتفاق‌های بزرگ‌تری به واسطه این رسانه در تبریز باشیم.

  •   استقبال از این رسانه را در این مدت کوتاه چطور ارزیابی می‌کنید؟

نحو‌ه معرفی و استقبال از این پروژه، تجربه جالبی برای خود من بود. خبر راه‌ افتادن رسانه، به شکلی ناگهانی بین رسانه‌های محلی پخش شد و همین بازدید و در ادامه بازخوردهای فوق‌العاده‌ای را برای ما به همراه داشت.

  •   سابق بر این چه فعالیت‌های مشابهی در این زمینه داشتید؟ 

فعالیت‌های وبلاگ‌نویسی تیم ما از سه سال پیش و با وبلاگ‌ ایرانشل (شِلی برای ایران) کلید خورد ولی متأسفانه آن وبلاگ با وجود اینکه استقبال خوبی داشت، ناقص رها و پروژه‌ای شکست‌خورده شد. بعد از آن بود که تیم ما تمرکز خودش را، بر روی بازاریابی محتوایی گذاشت و مدت‌هاست که در حال ارائه خدمات محتوایی به کسب‌وکارهایی است که علاقه دارند حضور موفق‌تری در فضای وب فارسی داشته باشند. برای همین، خوشبختانه تیم از توانایی‌های رسانه‌ای خوبی برخوردار است که البته قاضی نهایی مخاطب‌ها و شما هستید.

  •  چه مشکلاتی را در سر راه خود می‌بینید؟ 

راه‌اندازی هر رسانه‌ای، چالش‌های مخصوص به خودش را دارد و کسی که کار رسانه‌ای می‌کند، در ‌واقع وارد نبرد تن‌به‌تنی شده که هر لحظه باید حواسش به تک‌تک فعالیت‌هایی که انجام می‌دهد باشد.

  متأسفانه رسانه‌های آنلاین و وبلاگ‌ها از مصونیت حقوقی خاصی برخوردار نیستند و باید مجوزهای پیچیده‌ای را از مراجع فرهنگی کشور اخذ کنند و همین می‌‌تواند چالش‌ بزرگی برای تیم‌های جوانی مثل ما باشد.

با این وجود، به مسیری که در Tabriz.io آغاز کردیم ایمان داریم و نمی‌گذاریم چالش‌های پیش رو، ما را از مسیرمان منحرف کند.

  •    چگونه می‌خواهید مشارکت افراد را در این وب‌سایت بیشتر کنید؟

چشم‌انداز ما برای Tabriz.io فقط یک رسانه‌ یکطرفه نیست و قصد داریم مخاطب‌هایمان را از پشت کامپیوترهایشان به رویدادهای واقعی بکشیم. علاوه بر مشارکت کاربرها در محتوای وب‌سایت، برنامه‌ریزی مشخصی برای آغاز فعالیت‌های میدانی‌ و برگزاری رویدادهای استارتاپی در تبریز و منطقه داریم که قطعا به زودی درباره‌شان بیشتر خواهید شنید.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.