تاجریار، تجارت بین‌الملل آسان‌تر

محمد فرهی‌نژاد استارتاپی حقوقی برای آشنایی با قوانین تجارت راه انداخته است

0

دنیای تجارت بین‌الملل علی‌رغم اینکه دنیای پولساز و جذابی است، ولی همواره عدم شفافیت در قوانین و اطلاعات می‌تواند برای فعالان این حوزه دردسرساز باشد. از همین رو استارتاپ تاجریار با هدف ایجاد یکپارچگی و شفافیت در قوانین و بخشنامه مرتبط با تجارت کار خود را شروع کرده است.

دنیای تجارت بین‌الملل علی‌رغم اینکه دنیای پولساز و جذابی است، ولی همواره عدم شفافیت در قوانین و اطلاعات می‌تواند برای فعالان این حوزه دردسرساز باشد.

از همین رو استارتاپ تاجریار به نشانی tarkhiskara.com/webapp با هدف ایجاد یکپارچگی و شفافیت در قوانین و بخشنامه مرتبط با تجارت کار خود را شروع کرده است.

محمد فرهی‌نژاد ۳۱ ساله بنیانگذار این استارتاپ است که دکترای بازرگانی از دانشگاه تهران شمال  دارد و مدرک MBA خود را از دانشگاه علوم تحقیقات گرفته است.

تخصص اصلی من بازرگانی و بازاریابی بود و در حوزه جذب مشتری و مباحث واردات و صادرات فعالیت می‌کردم. بعد از ورود به حوزه بازرگانی بین‌الملل و IT ضرورت برنامه‌ای را احساس کردم که پیچیدگی‌های فرآیند‌ها را از سر راه مخاطبان بردارد، چون مخاطبان به اطلاعات مورد نیاز خود به صورت منسجم و یکپارچه دسترسی نداشتند و سازمان‌های ذیربط نیز به صورت نامنظم این اطلاعات را در اختیار عده‌ای قرار می‌دادند که منجر به ایجاد رانت‌های اطلاعاتی می‌شد.

پیچیدگی موضوع تجارت بین‌الملل در ایران زبانزد است، چراکه نه‌تنها مراحل و فرآیندها شفاف نیست، بلکه اطلاعات و قوانین باثبات نیستند و به سرعت تغییر می‌کنند و ایران جزو معدود کشورهایی است که به صورت سالانه کتاب مقررات صادرات و واردات را تغییر می‌دهد. از طرفی در طی سال نیز تعداد زیادی بخشنامه صادر می‌شود که قوانین قبلی را تغییر می‌دهد.

با شناسایی این نیاز تصمیم گرفتیم بستری را فراهم کنیم تا تغییراتی را که به صورت لحظه‌ای در قوانین ایجاد می‌شود، به صورت یکپارچه در یک اپلیکیشن ارائه دهیم. ایده تاجریار از همین جا شکل گرفت تا بلاتکلیفی فعالان حوزه تجارت بین‌الملل را در دسترسی به اطلاعات تا حدی کاهش دهیم.

تاجریار اپلیکیشنی است که به کاربران این امکان را می‌دهد تا بتوانند به آخرین اطلاعات در حوزه قوانین تجارت بین‌الملل دسترسی داشته باشند

 تاجریار چیست

تاجریار اپلیکیشنی است که به کاربران این امکان را می‌دهد تا بتوانند به آخرین اطلاعات در حوزه قوانین تجارت بین‌الملل در لحظه دسترسی داشته باشند و به نوعی سردرگمی افراد فعال در این حوزه را به دلیل عدم شفافیتی که در دسترسی به اطلاعات به‌روز وجود داشت، از بین برده است.

در تاجر‌یار چه افراد متخصص در حوزه تجارت بین‌الملل و چه مخاطبان عام می‌توانند از تمام اطلاعات و بخشنامه‌هایی که هر لحظه تغییر می‌کنند، باخبر شوند.

به عنوان مثال، مفهومی با عنوان نرخ ارز گمرک در بخشنامه‌های حوزه تجارت بین‌الملل وجود دارد که به صورت هفتگی تغییر می‌کند و برای آن بخشنامه جدید صادر می‌شود. بر همین اساس در تاجریار فرآیند دسترسی به این بخشنامه‌ها را اتوماتیک کردیم به نوعی که آخرین نرخ ارز گمرک از بخشنامه دریافت می‌شود و در سامانه براساس آخرین مندرجات قانونی کتاب حقوق واردات محاسبات گمرکی برای هر کالایی که مد نظر کاربر است، انجام می‌شود و اطلاعات مورد نیاز در اختیار او قرار می‌گیرد.

علاوه بر این، تعیین تعرفه کالا از جمله خدماتی است که در تاجریار ارائه می‌شود. به عبارت بهتر، هر کالایی کدی دارد که براساس آن کد در فضای بین‌المللی شناخته می‌شود. این کد ارزش گمرکی، حقوق کالا، محدودیت‌ها، ممنوعیت‌ها و هر آنچه در مورد کالاست را شامل می‌شود. شناسایی کد کالا و اینکه کالا در چه دسته‌بندی‌ای قرار می‌گیرد، کار تخصصی محسوب می‌شود. این در حالی است که در تاجریار کاربران می‌توانند با وارد‌کردن کالای مورد‌نظر خود تعرفه آن را تعیین کنند. در تاجریار یک موتور جست‌وجوی هوشمند این کار را انجام می‌دهد که با وارد‌کردن نام کالا تشخیص می‌دهد که کالا در چه دسته‌بندی قرار می‌گیرد و چه تعرفه‌ای به آن تعلق می‌گیرد.

به طور کلی ۱۲ هزار کد وجود دارد که ما در تاجریار حدود ۴۰۰ هزار کالا را به این کدها اختصاص داده‌ایم. همین‌طور سعی کردیم جست‌وجو را تا جایی که می‌شود هوشمند کنیم تا موتور جست‌وجو بتواند کلمات مشابه را نیز تشخیص دهد تا به کاربر کمک شود راحت‌تر به نتیجه‌ای که به دنبال آن است، برسد و علاوه بر دریافت تعرفه گمرکی کالا به اطلاعات مفیدی در مورد کالای مورد نظر از جمله آمار واردات و صادرات نیز دسترسی پیدا کند.

 چالش‌های تاجریار

تاجریار با سرمایه شخصی کار خود را شروع کرده است.

ما یک شرکت بازرگانی با نام کارا داریم و تقریبا یک سال پیش تاجریار را برای از بین بردن پیچیدگی‌هایی که در کار برای خودمان وجود داشت، راه انداختیم و به‌تدریج آن را گسترش دادیم. در این مسیر با چالش‌هایی نیز روبه‌رو بودیم. با توجه به اینکه من بیشتر در فضای تجارت فعالیت داشتم و حوزه IT تجربه کمتری داشتم، تیم‌سازی برای ساخت چنین اپلیکیشنی چالش‌برانگیز بود. در حال حاضر برخی از اعضای تیم در خارج از ایران یا در شهرستان هستند و به صورت ریموت کارها را دنبال می‌کنند.

مدیریت این تیم به دلیل پراکندگی که وجود دارد، پیچیدگی‌های خاص خود را دارد تا به نتیجه دلخواه دست پیدا کنیم. علاوه بر این، حفظ روحیه و علاقه اعضای تیم از مهم‌ترین نکاتی است که باید به آن توجه می‌شد، چون اکثر اعضای تیم جوان هستند و تجربه کاری بالایی ندارند، می‌بایست به نحوی عمل می‌شد تا روحیه اخلاق حرفه‌ای را در بین اعضای تیم تقویت کرد تا حس مسئولیت‌پذیری در قبال زمان‌بندی‌هایی که برای پروژه تعریف می‌شد، در آنها بالا برود.

 بازار تاجریار

تاجریار تقریبا یک ماه است که وارد بازار شده و حدود ۳۰۰۰ بار اپلیکیشن آن نصب شده و در این مدت روزانه حدود ۱۰۰۰ جست‌وجو در آن صورت می‌گیرد. هزینه استفاده از خدمات در تاجریار برای کاربران رایگان است و کاربران می‌توانند بدون پرداخت هزینه‌ای به این اطلاعات دسترسی داشته باشند.

من معتقدم که اگر خدمات باثبات و مفیدی را به مخاطبان ارائه کنیم، می‌توانیم برنامه‌هایی هم برای درآمدزایی سامانه داشته باشیم ولی در حال حاضر تمرکز اصلی خود را روی ارائه خدمات باکیفیت گذاشته‌ایم.

محمد می‌گوید آنها قصد دارند ظرف ۲ سال آینده به درآمدزایی برسند.

بازار هدف ما بازار گوشه‌ای است و حدود ۱۰۰هزار مخاطب هدف در آن وجود دارد و ما قصد داریم تا ۲ سال آینده ۷۰ درصد این بازار را به دست بیاوریم و برای اینکه بتوانیم این حجم از تقاضا را پاسخ دهیم، نیاز داریم زیرساخت‌های خود را تقویت کنیم.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.