بیت‌کوین زیر ذره‌بین تحلیل

0

در نخستین همایش بیت‌کوین ایران، سخنران‌ها هرکدام درباره بخشی از دانش بیت‌کوین صحبت کردند و تجربیات خود را به اشتراک گذاشتند. با این حال، همه آنها یک ویژگی مشترک داشتند؛ همه آنها از طیف موافقان این ارز دیجیتالی بودند و از مخالفان کسی حضور نداشت. 

  •  بیت‌کوین  برای تغییر نظام مالی دنیا

رضا قربانی، مدیرعامل شبکه راه‌پرداخت نخستین سخنران این همایش بود. به اعتقاد او، برخی به اشتباه بیت‌کوین را با گولدکوئست و شبکه‌های هرمی یکی گرفته‌اند. او در توضیح این مسئله گفت: «سال‌ها پیش مرد جوانی با نام راس اولبری، ایده دنیای خلافکارانه‌ای به عنوان جاده ابریشم را پایه‌گذاری کرد که بستر تعامل خلافکاران در وب تاریک بود. در آن شبکه از بیت‌کوین به عنوان ارز رایج استفاده می‌شد و بنابراین بسیاری تا مدت‌ها تصور می‌کردند بیت‌کوین، پول رایج خلافکاران است.»

قربانی دو راه پیش روی همه گذاشت؛ نخست آنکه تصور کنیم بیت‌کوین نوعی توطئه است، اما نگاه دوم بیت‌کوین را یک روند نو می‌داند که نمی‌توان آن را نادیده گرفت. این همه در حالی اتفاق می‌افتد که از انتشار نخستین مقاله ساتوشی ناکاموتو ۱۰ سال هم نمی‌گذرد. به گفته مدیرعامل شبکه رسانه‌ای راه‌پرداخت، ریشه این تغییرات از دهه نخست قرن شروع شد. پس از بحران مالی سال ۲۰۰۷ بسیاری تلاش کردند نظام مالی دنیا را تغییر دهند و از دل این نوآوری‌ها ارزهای رمزنگاری‌شده بیرون آمد. او در انتهای گفته‌های خود گفت: «بیت‌کوین، ارزهای رمزنگاری‌‌شده و بلاکچین نه‌تنها برای ما بلکه برای تمام دنیا گنگ است. کریس اسکینر، نویسنده کتاب بانک دیجیتال نقل‌قول معروفی دارد که می‌گوید بلاکچین امروز مثل اینترنت قبل از خلق موتورهای جست‌وجو است. چگونه می‌توان مفهوم اینترنت را به کسی توضیح داد زمانی که هنوز موتور جست‌وجوگری طراحی نشده است؟»

  •  بیت‌کوین چه هست و چه نیست؟

سهیل شهیدی، بنیانگذار پیمنت ۲۴ در سخنرانی خود مفاهیم بلاکچین و ارزهای مجازی را به صورت مقدماتی توضیح داد. از بلاکچین گفت که یک دفتر بزرگ حسابداری است و تمام تراکنش‌ها که به صورت همتابه‌همتا در فضای مجازی انجام می‌شود، در آن به ثبت می‌رسد. او درباره طرز کار بلاکچین توضیح داد: «ابتدا یک شخص درخواست تراکنش صادر می‌کند و درخواست او بین همه دستگاه‌ها که نود نام دارد، پخش می‌شود. هرکدام از این نودها صحت تراکنش‌ها را اعتبارسنجی می‌کنند. تراکنش انجام می‌شود، بلاک به مرور تجمیع می‌شود و در نهایت به زنجیره بلوک اضافه می‌شود. این تراکنش پس از انجام دیگر قابل تغییر و قابل حذف از شبکه نیست.»

به گفته شهیدی، بیت‌کوین نیز به زبان ساده یک شبکه مالی آنلاین است که ارز مخصوص خود را دارد. فاقد مرکزیت است و توسط کسی اداره نمی‌شود. همچنین هیچ کشوری مالکیت بیت‌کوین را بر عهده ندارد. اما خالق آن اعلام کرده است این ارز، به طور محدود ارائه می‌شود و بیشتر از ۲۱ میلیون واحد از آن وجود نخواهد داشت. درنتیجه طبق پیش‌بینی‌ها این ارزها تا سال ۲۱۴۰ به پایان می‌رسد و از دلایل افزایش ارزش روزافزون آن همین محدود بودن است.

شهیدی برخی از مزیت‌های بیت‌کوین را اینگونه برشمرد: «بیت‌کوین را نمی‌توان دزدید، مگر اینکه دستگاه هک شود. همچنین در تبادلات و معاملات بیت‌کوین کارمزد وجود ندارد. فی خیلی کمی گرفته می‌شود که در بیشترین حالت خود به ۵ دلار می‌رسد. استرداد وجه در بیت‌کوین نیز خطری ندارد و قطعی است.» او درباره مشکلات این ارز هم صحبت کرد و معتقد بود که نوسانات بالای قیمت بیت‌کوین می‌تواند منجر به ضرر و زیان زیادی شود. منابع این ارز مجازی محدود است و اخبار نقش زیادی در این نوسانات ایفا می‌کند. 

اما در ایران وضعیت چگونه است؟ تحلیل شهیدی این بود: «بیت‌کوین فرصت بسیار خوبی برای ارتباط بین‌الملل در دوران تحریم به وجود می‌آورد. افراد زیادی هستند که برای دریافت ویزا و مستر و پی‌پال مشکل دارند. بیت‌کوین کار را برای آنها آسان می‌کند. همچنین از آنجایی که به هیچ کشوری متصل نیست، رخدادهای سیاسی در ارزش آن نقشی ندارد.»

  •  آموزش مقدماتی ماینری به زبان ساده

امیرحسین حاجی، مسئول فنی ماینینگ شرکت لیون کامپیوتر هم در سخنرانی خود ‌به صورت اختصاصی به آموزش ماینری پرداخت. او گفت:‌ «اکنون همه می‌پرسند آیا هنوز هم می‌شود به سودهای کلان رسید یا دیگر دیر شده است؟ باید در پاسخ گفت هیچ‌وقت دیر نیست. ۱۰ ماه پیش یعنی ابتدای سال ۲۰۱۷ ارزش هر بیت‌کوین یک هزار دلار بود و اکنون پنج‌برابر شده است!»

اما مسئله مهم در ماینینگ، نگهداری ارزهای رمزنگاری‌شده است. جیمز هاول فردی بود که در سال‌های ابتدایی ارائه بیت‌کوین، با لپ‌تاپ شخصی خود توانست تا ۷۵۰۰ بیت‌کوین ماین کند و همه را در لپ‌تاپ نگهداری کرده بود. اما لیموناد روی دستگاه ریخت. لپ‌تاپ سوخت ولی هارد درایو سالم ماند. هاول هارد را در انباری نگه داشت تا اینکه یک روز هنگام نظافت به صورت اتفاقی آن هارد را دور انداخت. حتی وقتی متوجه اشتباهش شد، به محل جمع‌آوری زباله شهر رفت ولی نتوانست در زمین وسیع آنجا هارد را پیدا کند. با رسانه‌ای‌شدن موضوع، مردم زیادی، همگی به محل جمع‌آوری زباله هجوم آوردند تا بلکه هاردی به ارزش بیش از ۱۵۰ میلیارد تومان امروز ما را پیدا کنند. ولی این هارد هیچ وقت پیدا نشد و عملا این ۷۵۰۰ واحد بیت‌کوین ارز از رده خارج شدند.

حاجی در ادامه علاقه‌مندان را راهنمایی کرد چه ارزهایی استخراج کنند. او گفت: «سایت‌هایی هستند که شما اطلاعات دستگاه‌های سخت‌افزاری خود را به آنها می‌دهید و به شما توصیه می‌کند با منابع سخت‌افزاری موجود چه ارزهایی استخراج کنید.» به عقیده او، ماینری نوعی خوداشتغالی است و کارآفرینی محسوب می‌شود. ماینری جلوی خروج ارز را نمی‌گیرد اما آن را کاهش می‌دهد. علاوه بر این، ماینری همیشه برپایه دلار است و دیگر تورم داخل اثری روی درآمد آنها ندارد. به گفته حاجی، ارز اتریوم در ایران بیشتر از بیت‌کوین طرفدار دارد و ۸۰ درصد ماینر‌های ایرانی اتریوم ماین می‌کنند.

  •  در مه قدم بزنیم

سعید حسینی، مدیرعامل لیون کامپیوتر نیز در سخنرانی خود با نام «بیت‌کوین در مه» از شناسایی فرصت‌ها گفت. به عقیده او، موقعیت‌ها پشت فضای مه‌آلود پنهان شده‌اند و پیشروهایی که در این فضا قدم می‌گذارند، زودتر از بقیه با فرصت‌ها روبه‌رو می‌شوند. این مسئله درباره دولت‌ها نیز صدق می‌کند و کشورهایی که زودتر به فکر استفاده از بیت‌کوین افتادند، سود بیشتری می‌برند. سعیدی گفت: «روسیه مدت زیادی با ارزهای دیجیتالی جنگید‌ اما بعد از مدتی متوجه شد نباید بیش از حد با آن درگیر شود. در نهایت توانستند با دومین ارز دنیا یعنی اتریوم قراردادهایی ببندند. در ژاپن نیز انواع معاملات مبتنی بر ارزهای رمزنگاری‌شده وجود دارد. ماینینگ در سوئد نیز یک شغل تلقی می‌شود و کشور سوئیس هم اولین دستگاه خودپرداز بیت‌کوین را وارد کرد و آن را به رسمیت شناخت. حتی ۳ کشور آفریقایی و فقیر زیمبابوه، ونزوئلا و نیجریه نیز در این حوزه از ما جلوتر هستند.» به گفته سعیدی، بیت‌کوین آینده اقتصادی دنیا را شکل می‌دهد و ما در قبال ثروت آیندگان خود مسئولیم.

  •  آینده از آن مجازی‌هاست

علی میزانی، مدیرعامل سیتکس در ادامه حرف‌های سعیدی آینده بیت‌کوین را برای همه ترسیم کرد؛ آینده‌ای که در آن همه‌چیز مجازی است، حتی پول! او گفت: «تاکنون در جهان ریه و کلیه و قلب مصنوعی ساخته شده است. اکنون نوبت ارز مصنوعی است. ما درحال سفر به جهان مجازی هستیم و سفر ما مدتی است آغاز شده است.» او در اثبات حرف‌های خود قیمت طلای واقعی را با قیمت بیت‌کوین مقایسه کرد و ادامه داد: «در ابتدای ورود بیت‌کوین به بازار، ارزش این ارز فاصله زیادی با قیمت طلای جهانی داشت، اما با رشد سریع این ارز در نهایت ۵ماه پیش برای نخستین‌بار قیمت طلای مجازی یعنی بیت‌کوین از قیمت طلای واقعی در جهان پیشی گرفت.» او در ادامه نتیجه گرفت نظام پولی و بانکی به زودی عوض می‌شود و بیت‌کوین به عنوان آینده پول جهان به همه معرفی خواهد شد. این ارزهای مجازی حکم کشف یک معدن طلا در فضای مجازی را دارند و اکنون کشورهایی مانند آمریکا، روسیه، چین و آفریقای جنوبی در حال غارت آن هستند. ژاپن حتی هزینه‌های برق ماینرهای خود را کاهش داده است. ما باید بیدار و هوشیار باشیم تا آیندگان ما نسل فقیری نباشند. میزانی در انتها گفت: «به دولت توصیه می‌کنم با صندوق ذخیره ارزی کشور همکاری کند و یک‌صدم درآمد خود را بیت‌کوین خریداری کند تا در آینده از جهان عقب نباشیم.»

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.