بومی‌سازی فرصت‌های بازار سلامت جهان

نشست استارتاپ‌های حوزه سلامت با وزیر بهداشت

0

قاضی‌زاده‌هاشمی: بیش از ۴ سال در مورد استفاده از فرصت‌های کسب‌و‌کارهای نوپا صحبت کردیم. البته اقدامات زیرساختی بسیار خوبی در حوزه فناوری اطلاعات وزارت بهداشت در راستای شفاف‌سازی، پیشگیری از فساد، مصرف بی‌رویه خدمات، تجهیزات پزشکی و دارو و تقویت و توسعه پرونده الکترونیک سلامت در سطح ملی انجام شده یا در حال انجام است؛ اما در حوزه‌هایی که با معیشت و زندگی روزمره مردم سر و کار دارد، توفیق چندانی نداشته‌ایم.

اولین نشست استارتاپ‌های حوزه سلامت با وزیر بهداشت و چند تن از معاونین وی در محل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در روز یکشنبه ۲۸ مردادماه برگزار شد.

در ابتدای این نشست امیرحسین اسدی به بیان توضیحاتی پیرامون وضعیت استارتاپ‌های سلامت در خارج از ایران و تاثیر آنها روی ارتقای شاخص‌های سلامت جامعه خود پرداخت و سپس چند استارتاپ به نمایندگی از سایر استارتاپ‌های این حوزه به معرفی کسب‌وکار، چالش‌ها و پیشنهادهای خود پرداختند

سوگل ثابت‌فر از شفاجو در مورد سرویس‌هایی که برای عموم مردم مثل اطلاعات پزشکان و مراکز درمانی، رژیم آنلاین و مطالب پزشکی ارائه می‌کنند، صحبت کرد و در ادامه به مشکلات استارتاپ‌های حوزه سلامت در رابطه با تعامل با سرمایه‌گذاران پرداخت و خواستار ایجاد آگاهی و صبر بیشتر برای سرمایه‌گذاران این حوزه شد.

احسان نوری، بنیانگذار تله‌طب، ضمن معرفی استارتاپ خود در زمینه مشاوره، فالوآپ و مراقبت از راه دور، خواستار توجه بیشتر به پتانسیل بالای دانشجویان پزشکی و پیراپزشکی برای ورود به عرصه کسب‌و‌کارهای نوپای سلامت شد.

پدرام سلطانی، موسس استارتاپ زوپ، تنها سرویس مشاوره ویدئویی کشور، صحبت خود را با اشاره به اینکه یک‌سوم عموم ویزیت‌ها و بیش از ۸۰ درصد مراجعات روانشناسان و روانپزشکان توسط مشاوره‌های ویدئویی قابل انجام است، آغاز کرد و پس از اشاره به افزایش ۱۹ هزار درصدی مشاوره‌های آنلاین در آمریکا ظرف مدت ۵ سال به بیان برخی کاربردهای مشاوره آنلاین در موضوعاتی همچون عدالت در سلامت، ارتقای سطح سلامت جامعه و کاهش هزینه‌های پزشکی پرداخت.

وزیر بهداشت: برای استفاده از ظرفیت استارتاپ‌ها در حوزه‌هایی که با معیشت و زندگی روزمره مردم سر و کار دارد، توفیق چندانی نداشته‌ایم

آزمایش‌آنلاین، استارتاپ دیگری بود که در این جلسه خود را معرفی کرد. خانم خلیلی از موسسان این استارتاپ در پایان از حمایت‌های وزارت بهداشت تشکر کرده و خواستار همکاری وزارت بهداشت در روند تدوین آیین‌نامه‌های مورد نیاز استارتاپ‌ها برای کاهش مشکلات قانونی آنها شد.

شهرام مسماریان به نمایندگی از استارتاپ دکتر‌من که در زمینه جمع‌آوری و دسته‌بندی اطلاعات پزشکان و مراکز درمانی فعالیت دارد و ارائه‌کننده خدمات متعددی به مراجعان و جامعه پزشکی است، موضوع دریافت API و امکان دسترسی به بانک اطلاعات وزارت بهداشت را مطرح کرد. این دسترسی نه‌تنها برای استارتاپ دکتر‌من، بلکه برای همه استارتاپ‌های فعال در حوزه سلامت که به دنبال ارائه خدمات با‌کیفیت به کاربران خود هستند، ارزش قابل توجهی داشته و منجر به امکان کنترل اطلاعات و جلوگیری از سوء‌استفاده افراد سود‌جو می‌شود.

پس از پایان صحبت استارتاپ‌ها، قاضی‌زاده‌هاشمی، وزیر بهداشت گفت: «بیش از ۴ سال در مورد استفاده از فرصت‌های کسب‌و‌کارهای نوپا صحبت کردیم. البته اقدامات زیرساختی بسیار خوبی در حوزه فناوری اطلاعات وزارت بهداشت در راستای شفاف‌سازی، پیشگیری از فساد، مصرف بی‌رویه خدمات، تجهیزات پزشکی و دارو و تقویت و توسعه پرونده الکترونیک سلامت در سطح ملی انجام شده یا در حال انجام است؛ اما در حوزه‌هایی که با معیشت و زندگی روزمره مردم سر و کار دارد، توفیق چندانی نداشته‌ایم.»

هاشمی تاکید کرد: «فرصت‌هایی که برای بازار سلامت در دنیا ایجاد شده باید بررسی و بومی‌سازی شوند.»

گفتنی است در این جلسه علاوه بر استارتاپ‌های ذکر شده، استارتاپ‌های دیگری از جمله ‌هاسپیتل (مشاوره تلفنی پزشکی)، ای‌زی‌سنس (گجت پیش‌بینی سکته قلبی)، توانیتو (سامانه جامع معرفی صاحبان مشاغل و ارائه‌دهندگان خدمات به معلولان)، دکتر‌تو (نوبت‌دهی آنلاین)، سیبوفن ‌(خدمات پزشکی آنلاین و در منزل)، گهواره (اپلیکیشن هوشمند تربیت کودک)، فول‌فکر (مشاوره اینترنتی روانپزشکی)، نبض (گجت‌های هوشمند پزشکی) و دونیت (جمع‌سپاری مالی و سرمایه‌گذاری جمعی) نیز حضور داشتند.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.