بودن یا نبودن‌، مسئله این است

یادداشت مهدی خادمی مقدم، مدیرعامل استارتاپ اسپید

0

بارها خوانده و شنیده بودم که تاخیر در ایجاد نقدینگی و سرمایه چقدر می‌تواند خطرناک باشد‌، کم نیستند استارتاپ‌هایی که فقط و فقط به همین دلیل فرصت طلایی «زمان مناسب» را از دست داده‌اند و کاملا fail  شده‌اند‌.

بارها خوانده و شنیده بودم که تاخیر در ایجاد نقدینگی و سرمایه چقدر می‌تواند خطرناک باشد‌، کم نیستند استارتاپ‌هایی که فقط و فقط به همین دلیل فرصت طلایی «زمان مناسب» را از دست داده‌اند و کاملا fail  شده‌اند‌.

شرایط حال حاضرمان شرایط خاصی است‌، مقاله‌هایی در همین زمینه در چند هفته گذشته منتشر شده و خوانده‌اید. شرایط خاصی  است‌. بیش از پیش مسئله سرمایه و نقدینگی اهمیت پیدا کرده است‌.

چند پیشنهاد دارم برای دوستانی که کسب‌و‌کارهای نوپایی دارند و به دلیل شرایط فعلی احساس خطر می‌کنند‌: اگر سرمایه‌گذار دارید‌، حتما جلسه‌ای داشته باشید و همه چیز را متناسب با شرایط تشریح کنید‌؛ زمان‌های دقیق تزریق سرمایه را مشخص کنید تا از فرصت‌ها بتوانید حداکثر استفاده را ببرید‌.

حتما مدل کسب‌و‌کار خود را آپدیت کنید‌، یک‌بار دیگر تمام تکه‌های پازل را کنار هم قرار دهید و به یک تصویر زیبای کلی برسید. کانال‌های درآمدی جدید شناسایی کنید‌، در کنار آن کانال‌های درآمدی قوی فعلی را تقویت کنید‌.

با همه‌ کارکنان  و همکاران استارتاپ خود صحبت کنید‌، شرایط فعلی را به آنها شرح دهید تا آنها نیز کاملا متوجه تغییرات مورد نیاز شوند و شرایط را درک کنند.

عقیده شخصی بنده استراتژی دفاعی حمله است و اعتقاد دارم بهترین دفاع و راه‌حل در این شرایط حمله است‌، فرصت‌های نهفته‌ای در بازار به وجود آمده که با برنامه‌ریزی می‌توان خیلی خوب از آنها استفاده کرد.

یک پلن دوم هم داشته باشید تا در صورت تاخیر یا قطع همکاری سرمایه‌گذار توان مدیریت استارتاپ خود با جریان درآمدی برای حداقل ۶ ماه را داشته باشید‌.

سعی کنید جای همکاری با فضای سنتی یا برند، با استارتاپ‌های دیگر همکاری کنید‌، با این کار هم به رشد و بقای اکوسیستم استارتاپی کمک کرده‌اید و هم معمولا همکاری با استارتاپ‌ها کم‌هزینه‌تر است و باعث ذخیره بودجه شما می‌شود.

مثال معروفی هست که دو بازاریاب را به یکی از کشورهای آفریقایی ‌فرستادند‌، کار آنها بررسی بازار کفش و فروش کفش بود. یکی از آنها در گزارش خود آورده بود که اینجا همه پابرهنه هستند و امکان فروش حتی یک کفش هم نیست‌، اما بازاریاب دوم در گزارش خود بازار را به‌شدت با پتانسیل خوانده و گفته بود که هیچ‌کس اینجا کفش ندارد و می‌تواند تمام محصول آن کارخانه را فقط در این کشور بفروشد.

در آخر باید بگویم که همیشه می‌توان در فضای پرابهام و پرتهدید، فرصت‌های نویی کشف کرد و تهدیدها را تبدیل به فرصت کرد.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.