به‌‌زودی شاهد استارتاپ‌های ۵ میلیارددلاری ایرانی خواهیم بود

0

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور گفت: صاحبان شرکت‌های بزرگ دنیا «بچه‌ پولدار» نبودند و در ابتدای کار با پول توجیبی خانواده‌ها و از زیرزمین و زیر‌پله شروع کردند و ظرف دو الی سه سال به این جایگاه رسیدند. آنان اعتماد‌به‌نفس، ایده و انتخاب خوبی داشتند و حتی یک ریال هم وام نگرفتند.

به گزارش ایسنا، سورنا ستاری در آیین اختتامیه پنجمین نمایشگاه و جشنواره نوآوری و فناوری ربع‌رشیدی آذربایجان شرقی اظهار کرد: واقعیت این است که برای کشوری که ۱۰۰ سال اقتصاد نفتی را تجربه کرده، سخت است که جهت‌گیری اقتصاد خود را عوض کرده و با استفاده از نیروی انسانی جوان ثروت‌آفرینی کند. در چنین اقتصاد جدیدی، نیاز به المان‌های جدیدی داریم که در اقتصاد نفتی مطرح نبود. بحث‌های کارآفرینی سالیان سال بود که به واسطه‌ اقتصاد نفتی سرکوب می‌شد.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور گفت: در جامعه‌ای که استخدام و مدرک مورد توجه است، توانمندی‌های فرد، استعداد، نوآوری و اعتماد‌‌به‌نفس جوانان دیده نمی‌شود. در اقتصاد جدید نیاز است که بسیاری از المان‌ها عوض شوند.

وی خاطرنشان کرد: در سیستم نفتی، اشتغال به معنای داشتن پول برای ایجاد شغل است، اما در سیستم جدید باید نیروی انسانی که نوآوری، خلاقیت و اعتماد‌به‌نفس دارد، ‌وجود داشته باشد. جا انداختن این موارد در اقتصاد نفتی کار بسیار سختی است، با این حال چنین روندی در کشور شروع شده است. معاون علمی و فناوری رئیس جمهور بیان کرد: استارتاپ‌هایی داریم که در مرز یک میلیارد دلار بوده و اکثرشان هفته‌ای بیش از ۱۰ درصد رشد می‌کنند، این بدان معنی است که هیچ چیزی اقتصادی‌تر از سرمایه‌گذاری ‌روی جوانان توانمندمان نیست. وی بیان کرد: اگر می‌خواهید که فرزندان خود را نگه دارید، باید به نوآوری و فناوری و توانمندی‌های جوانان توجه کنید؛ آینده این استان در دست معدن و جای دیگر نیست، بلکه در دست جوانان است. ستاری خاطرنشان کرد: اقتصادهای بزرگ دنیا هیچ‌کدام بر اساس درآمدهای زیر‌زمینی شکل نمی‌گیرند، شرکت‌های بزرگ دنیا هم دیگر نفتی و بانکی نیستند. معاون علمی و فناوری رئیس جمهور افزود: در سال ۲۰۰۶ یک‌سری شرکت‌های نفتی، بانکی، خودروسازی و… بزرگ‌ترین شرکت‌های دنیا بودند، اما امروزه گوگل، فیس‌بوک، مایکروسافت و… شرکت‌های بزرگ دنیا هستند. این شرکت‌های جدید از کجا آمدند؟ وی گفت: به‌زودی استارتاپ‌هایی خواهند بود که ۴ و ۵ میلیارد دلار را رد می‌کنند. به زودی همین جوانانی که در نمایشگاه‌ها حضور دارند، بزرگ‌ترین شرکت‌های کشور را راه‌اندازی می‌کنند.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.