بلندگو، ‌استارتاپی برای گوش دادن موسیقی ‌

یادداشتی از مهدی برزویی

0

ما در شروع کار هدف بیزینسی در بلندگو نداشتیم و هدفمان بستری برای ایجاد مسیری برای فروش راحت‌تر آثار هنری و فرهنگی بود و به‌تدریج پلن‌های درآمدی نیز شکل گرفت. در حالت دانلود دیجیتال آثار نیز سهم ما از فروش ۳۰ درصد و ۷۰ درصد سهم ناشر و هنرمند است

استارتاپ بلندگو به نشانی bolandgu.com توسط پدرام علی‌پور بنیانگذاری شده است.

پدرام متولد ۶۸ در تهران است و ارشد مدیریت صنعتی از دانشگاه قزوین دارد. او از سال ۸۶ طراحی سایت را به صورت خودخوان شروع می‌کند و در این حوزه مشغول به کار بوده است. قبل از بلندگو استارتاپ دیگری داشته که به دلایلی به موفقیت نرسیده است.

من همواره دوست داشتم در اکوسیستم استارتاپی فعال باشم و کسب‌وکاری را برای خود راه بیندازم. به همین دلیل پس از شکست در کسب‌وکار قبلی مجدد به فکر راه‌اندازی استارتاپ دیگری بودم.

ایده بلندگو از سلایق شخصی من به موسیقی شکل گرفت و با دوستانم به این فکر افتادیم بستری را فراهم کنیم که در آن به صورت آنلاین سی‌دی‌های آلبوم‌های موسیقی به صورت آنلاین به فروش برسد.

ایده از همین جا شکل گرفت و در بهار ۹۵ کار را شروع کردیم. در ابتدا فکر نمی‌کردیم استقبالی از کار صورت بگیرد ولی بعد از ۴ ماه علی‌رغم اینکه تبلیغاتی هم نداشتیم، سایت شناخته شد و استقبال خوبی هم از آن صورت گرفت.

ما در شروع کار هدف بیزینسی در بلندگو نداشتیم و هدفمان بستری برای ایجاد مسیری برای فروش راحت‌تر آثار هنری و فرهنگی بود و به‌تدریج پلن‌های درآمدی نیز شکل گرفت. در حالت دانلود دیجیتال آثار نیز سهم ما از فروش ۳۰ درصد و ۷۰ درصد سهم ناشر و هنرمند است

  • در بلندگو چه خدماتی را ارائه می‌دهید؟

به طور کلی خدمات در بلندگو به دو دسته فروش فیزیکی آلبوم موسیقی و دانلود قانونی آلبوم‌های موسیقی تقسیم می‌شود. به عبارت بهتر ۷۰ درصد آلبوم‌های موسیقی در بلندگو به صورت فیزیکی به فروش می‌رود و ۳۰ درصد هم به صورت دانلود دیجیتال است.

  • پس به این ترتیب تفاوت اصلی کار شما با سایتی مانند بیپ تیونز همین است؟

بله، در سایت بیپ تیونز و سایت‌های مشابه، آثار فقط به صورت دیجیتال به فروش می‌رسند ولی تمرکز اصلی ما در بلندگو فروش فیزیکی آلبوم‌های موسیقی به صورت آنلاین است.

  • چه تعاملی با هنرمندان آثار و ناشران دارید؟ به عبارت بهتر چه فرآیندی در بلندگو دنبال می‌شود؟

دو حالت تعاملی در بلندگو وجود دارد؛ در حالت اول بدون اینکه تعاملی با ناشران و هنرمندان داشته باشیم، مانند هر مرکز فروش دیگری هر آلبوم موسیقی که منتشر می‌شود و منعی برای فروش آن وجود ندارد، در بلندگو برای فروش به نرخی که در بازار تعریف شده است، به فروش می‌رسانیم.

در حالت دوم هنرمند یا ناشر قراردادی با ما منعقد می‌کنند و آلبوم را به دست ما می‌رسانند و ما نسبت به فروش آن آلبوم اقدام می‌کنیم.

از آنجایی که ایجاد انحصار برای آلبوم‌های فیزیکی وجود ندارد و ناشران و هنرمندان نمی‌توانند فروش آن را انحصاری کنند، ما نیز می‌توانیم بدون منع قانونی آن را به فروش برسانیم ولی در حالت دیجیتال ما هیچ آلبومی را بدون اجازه ناشر و هنرمندان برای دانلود قرار نمی‌دهیم.

  • کاربران چطور می‌توانند آلبوم‌های موسیقی را دریافت کنند؟

اگر کاربران در تهران باشند، آلبوم به صورت پیک ارسال می‌شود. اگر با ناشر قراردادی مبنی بر عدم دریافت هزینه پیک داشته باشیم، آلبوم رایگان ارسال می‌شود. در غیر این صورت هزینه پیک دریافت می‌شود.

برای ارسال به شهرستان از پست پیشتاز استفاده می‌کنیم که هزینه آن بر عهده مشتری است.

  • شیوه درآمدزایی شما در بلندگو چگونه است؟

در حالتی که خودمان آلبوم را برای فروش قرار می‌دهیم، از آنجایی که کالا را عمده و با تخفیف خریداری می‌کنیم، حاشیه سودی برایمان ایجاد می‌کند. در حالتی که با ناشران و هنرمندان برای فروش آلبوم قرارداد ببندیم، درصدی از فروش آلبوم که حدودا ۴۰ درصد است، به ما تعلق می‌گیرد و مابقی سهم هنرمند یا ناشر اثر است.

البته ما در شروع کار هدف بیزینسی در بلندگو نداشتیم و هدفمان ایجاد بستری برای ایجاد مسیری برای فروش راحت‌تر آثار هنری و فرهنگی بود و به‌تدریج پلن‌های درآمدی نیز شکل گرفت.

در حالت دانلود دیجیتال آثار نیز سهم ما از فروش ۳۰ درصد و ۷۰ درصد سهم ناشر و هنرمند است.

  • در حال حاضر چند درصد فروش حاصل از تعامل با ناشران است؟

در شروع کار ما با بازاریابی با تمام ناشران شناخته‌شده در حوزه تولید آلبوم‌های موسیقی ارتباط گرفتیم و قرارداد بستیم. در حال حاضر با حدود ۸۰ درصد این ناشران ارتباط داریم.

  • در حال حاضر در بلندگو نقطه سر به سر را رد کردید؟

حدود یک سال و نیم بعد از شروع کار نقطه سر به سر را رد کردیم و به درآمدزایی مطلوب رسیدیم، ولی به طور کلی فروش فروشگاه‌های اختصاصی مانند بلندگو وابسته به فصل و از طرف دیگر وابسته به هنرمندی است که آلبوم را منتشر کرده است.

به عنوان مثال، در فصل تابستان که آلبوم‌های موسیقی منتشر می‌شوند، فروش خوبی داریم و در ایامی مانند محرم و صفر فروش کاهش پیدا می‌کند.

  • با توجه به اینکه دانلود دیجیتال آثار موسیقی رواج پیدا کرده است و از طرفی سایت‌های زیادی به عرضه رایگان این آثار می‌پردازند، آیا با چالش فروش فیزیکی آلبوم‌های موسیقی روبه‌رو نبوده‌اید؟

هدف اصلی ما در بلندگو این بوده که قانون کپی‌رایت را در ایران جا بیندازیم و جالب اینجاست که مردم از خرید فیزیکی آلبوم‌های موسیقی استقبال کردند. ۹۰ درصد خریداران ما در بلندگو در شهرستان‌ها و جاهایی هستند که دسترسی به خرید محصولات فرهنگی ندارند و از این طریق نسبت به خرید اقدام می‌کنند.

با برآوردی که داشتیم، استقبال خوبی از خرید فیزیکی آلبوم‌های موسیقی صورت گرفته و علی‌رغم قیمت بالاتر آلبوم‌های فیزیکی نسبت به دانلود دیجیتال، ۸۰ درصد فروش ما از فروش آلبوم‌ها به صورت فیزیکی بوده است.

  • در این مدت مهم‌ترین چالشی که با آن برخورد داشتید، چه چیزی بوده است؟

اصلی‌ترین چالشی که ما با آن روبه‌رو بودیم، عدم همکاری برخی ناشران و هنرمندان بوده است. به این ترتیب که فروش آلبوم‌ها را انحصاری می‌کردند.

من معتقدم برای اینکه قانون کپی‌رایت در ایران جا بیفتد، سایت ما و سایت‌های مشابه مانند بیپ تیونز باید با هم همکاری داشته باشیم و به نوعی صنف ایجاد کنیم تا بتوان تا حدی از فعالیت میلیون‌ها سایت غیر‌قانونی آثار موسیقی به نوعی جلوگیری کرد، ولی برخی ناشران به دنبال ایجاد انحصار در بازار هستند.

آنها برای اینکه آلبوم را برای فروش به ما بسپارند پیشنهادهای میلیونی برای خرید آلبوم اعلام می‌کردند که حتی از میزان سودی که بابت فروش آلبوم ممکن بود نصیبمان ‌شود هم بیشتر بود. ما تاکنون از پذیرش این پیشنهادها سر باز زده‌ایم و امیدواریم انحصارها در بازار موسیقی برداشته شود.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.