بلدیاب؛ کشکول دوره‌های آموزشی

استارتاپی در حوزه پلتفرم آموزش

0

اسماعیل محمدی استارتاپش را از اصفهان شروع کرده اما می‌خواهد کل کشور را پوشش دهد 

حوزه آموزش، حوزه‌ای است که همواره نیاز آن در کشور احساس می‌شود و به نوعی تاریخ انقضا ندارد. برهمین اساس شاهد رشد استارتاپ‌های مختلف در این حوزه هستیم.

در این بین اسماعیل محمدی با راه‌اندازی بلدیاب به نشانی baladyab.com پا را کمی از رقبای خود جلوتر گذاشته ‌و قصد دارد در استارتاپ خود همه نوع آموزشی را پوشش دهد و خود را محدود به آموزش مباحث درسی نکرده است.

او که ۲۸ ساله است و لیسانس نرم‌افزار دارد، قبل از راه‌اندازی این استارتاپ در حوزه راه‌اندازی شبکه‌های کامپیوتری در شرکت‌های مختلف به صورت پروژه‌ای مشغول به کار بوده است:

‌من مدتی در شرکتی کار می‌کردم که در حوزه آموزش فعالیت می‌کرد و مراجعان زیادی تماس می‌گرفتند یا مراجعه می‌کردند تا در حوزه تدریس خصوصی مشغول به کار شوند ولی تعداد درخواست‌ها بیشتر از نیازی بود که در آن زمان شرکت به آن نیاز داشت.

از همین جا این ایده به ذهنم رسید که اگر سیستمی وجود داشت که افراد نیازمند کار در حوزه‌های کاری مختلف می‌توانستند در آن تخصص خود را ابزار کنند تا کسانی که به آن تخصص‌ها نیاز داشتند بتوانند به‌راحتی آنها را پیدا کنند، بسیار کمک‌کننده بود.

این ایده را از سال ۹۲ در ذهن داشتم ولی در آن زمان به دلیل عدم اشراف کافی در زمینه برنامه‌نویسی شرایط راه‌اندازی این استارتاپ را نداشتم. به همین دلیل تا سال ۹۴ در جاهای مختلفی مشغول به کار شدم و در این مدت هم درآمد کسب کردم و در حوزه برنامه‌نویسی ماهر شدم و تصمیم گرفتم استارتاپ بلدیاب را راه بیندازم.

بلدیاب را بهتر بشناسیم

بلدیاب بستری را فراهم کرده است که آموزشگاه‌ها و کسانی که دوره‌های آموزشی خصوصی برگزار می‌کنند، بتوانند از آن طریق دوره‌های خود را معرفی کنند.

‌این نیاز در جامعه وجود داشت که کسانی که آموزشگاه داشتند و یا کلاس‌های خصوصی برگزار می‌کردند، به نوعی بتوانند خود‌معرفی کنند تا هنرجویان از بین کلاس‌هایی که برگزار می‌شود، بهترین و مناسب‌ترین را برای خود انتخاب کنند.

در حال حاضر کسانی که دوره‌ای برای برگزاری دارند، می‌توانند در بلدیاب ثبت‌نام کنند، دوره خود را معرفی کنند و آدرس و اطلاعات تماس خود را وارد کنند تا مخاطبانی که به دوره مورد نظر نیاز دارند، بتوانند با برگزار‌کننده تماس بگیرند و در دوره ثبت‌نام کنند.

در بلدیاب محدودیتی برای برگزاری دوره وجود ندارد و هر‌کسی با هر تخصصی می‌تواند دوره خود را معرفی کند و دوره‌ها فقط محدود به دوره‌های درسی نمی‌شود.

مثلا کسی که در راه‌اندازی کافی‌شاپ تخصص دارد، می‌تواند دوره خود را در بلدیاب تعریف کند تا هنرجویان بتوانند در دوره شرکت کنند.

هر حوزه‌ای که نیاز به آموزش داشته باشد، قابلیت این را دارد که دوره‌ای برایش تعرف شود و در بلدیاب معرفی شود:

‌ما سعی کرده‌ایم تمام حوزه‌ها را در بلدیاب پوشش دهیم و در حال حاضر دوره‌ها در دسته‌بندی‌هایی از جمله دوره‌های مختلف دروس دوران مدرسه و دانشگاه، مهارت‌های آموزشی مانند یادگیری انواع نرم‌افزار، مهارت‌های علمی و عملی، مهارت‌های ورزشی، موسیقی، هنر، آشپزی، راه‌اندازی استارتاپ و غیره را شامل می‌شوند.

استفاده از خدمات بلدیاب برای کاربران رایگان است:

ما در ابتدا ثبت‌نام برای مدرسان و آموزشگاه‌ها را رایگان گذاشته بودیم، ولی بعد از مدتی متوجه شدیم برخی دوره‌ای در سایت تعریف می‌کنند ولی وقتی که هنرجو با آنها تماس می‌گیرد، پاسخگو نیستند.

برای همین تصمیم گرفتیم استفاده از خدمات سایت را برای مدرسان پولی کنیم تا فقط افرادی که نیاز به این کار دارند، در سایت ثبت‌نام کنند.

هزینه اشتراک برای اساتید خصوصی ماهانه ۸هزار تومان و برای آموزشگاه‌ها ماهانه ۲۵هزار تومان است.

تا‌کنون ۱۰۰۰ آموزشگاه و استاد خصوصی در بلدیاب ثبت‌نام کرده‌اند و از آنجایی که استفاده از خدمات بلدیاب برای کاربران آزاد است و کاربران برای استفاده از خدمات نیازی به ثبت‌نام ندارند، اطلاعاتی از میزان کاربرانی که در دوره‌ها ثبت‌نام کرده‌اند، نداریم‌ ولی به طور کلی حدود ۷۳ هزار کاربر از سایت بازدید کرده‌اند.

در حال حاضر ثبت‌نام برای حضور در دوره‌ها در بلدیاب به صورت آنلاین نیست و کاربران برای حضور در دوره مورد نظر خود باید با برگزار‌کننده دوره تماس بگیرند و در بلدیاب صرفا فقط آگهی دوره‌ها نمایش داده می‌شود.

بلدیاب بستری را فراهم کرده است که آموزشگاه‌ها و کسانی که دوره‌های آموزشی خصوصی برگزار می‌کنند، بتوانند از آن طریق دوره‌های خود را معرفی کنند

خدمات بلدیاب محدود به شهر اصفهان نمی‌شود و خدمات به تفکیک استان و شهر قابل دسترس است. در حال حاضر در اکثر استان‌ها خدمات بلدیاب ارائه می‌شود و اساتید و آموزشگاه‌ها از استان‌های مختلف در سایت ثبت‌نام کرده‌اند.

اسماعیل می‌گوید تاکنون درآمدی که کسب کرده‌اند را صرف توسعه خود کرده‌اند و هنوز به نقطه سر به سر نرسیده‌اند:

‌سعی کرده‌ایم ‌روی سئو بیشتر سرمایه‌گذاری کنیم و ‌روی کلمات کلیدی که آموزشگاه‌ها تمایل دارند بیشتر با آن نمایش داده شوند، کار کنیم تا ورودی گوگل خود را افزایش دهیم.

آنها تا‌کنون ۴۰ میلیون تومان در کار هزینه کرده‌اند و موفق شده‌اند در همان ابتدای مسیر سرمایه‌گذار جذب کنند و در فازهای بعدی قصد دارند اپلیکیشن اندروید و ios را نیز طراحی و وارد بازار کنند.

اسماعیل می‌گوید تا‌کنون کشش خوبی را در بازار تجربه کرده‌اند:

برای اینکه بازخورد بازار را بهتر متوجه شوم، خودم هم دوره‌ای را ثبت کردم و افراد زیادی برای شرکت در دوره تمایل داشتند و بازخورد خوبی را دریافت کردیم.

به طور کلی بازار آموزش، بازار بزرگی است که همه به آن نیاز دارند و محدودیت سنی برای آن وجود ندارد. بر همین اساس شعار بلدیاب را اینطور تعیین کرده‌ایم «برای شروع هر کاری نیاز به یادگیری است» و قصد داریم در این حوزه در ۵ سال آینده به یک مرجع تبدیل شویم تا هر کسی در هر زمینه‌ای به دوره‌ای نیاز داشت، بتواند از طریق سایت ما نیاز خود را برآورده کند.

ما رقبایی نیز در این حوزه داریم ولی مزیت رقابتی ما نسبت به رقبا این است که یک پلتفرم آزاد داریم و اساتید می‌توانند خودشان دوره‌ها را برگزار کنند‌ و از طرف دیگر رقبا همه رشته‌ها را شامل نمی‌شوند و ‌روی چند حوزه کار می‌کنند.

از مهم‌ترین چالش‌هایی که بلدیاب تا‌کنون با آن روبه‌رو بوده، جذب نیروی متخصص در حوزه‌های تبلیغات و فروش بوده ‌که همچنان نیز با آن دست و پنجه نرم می‌کنند.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.