بستوران، شبکه اجتماعی مقایسه رستوران‌ها

0

استارتاپ بستوران به نشانی bestooran.com‌ استارتاپی است که سید‌محمد حسین علوی به همراه ۳ هم بنیانگذار خود بهداد مرسل‌پور، رسول عطار‌پور و سید‌عماد آرمون در شهر کرمان بنیانگذاری کرده است. محمد‌حسین ۲۶ سال دارد و در رشته مهندسی فناوری اطلاعات تحصیل کرده است. «‌قبل از راه‌اندازی این استارتاپ در حوزه فناوری اطلاعات در یک شرکت کامپیوتری در حوزه پشتیبانی تولید نرم‌افزار فعالیت می‌کردم. من به طور کلی فرد محافظه‌کاری بودم و به فضای پر‌چالش استارتاپی علاقه‌ای نداشتم و در همان زمان که در شرکت به عنوان کارمند مشغول به کار بودم، از طرف یکی از دوستم رسول پیشنهادی به من شد که می‌توان در حوزه استارتاپ فعالیت کرد ولی به واسطه همان روحیه محافظه‌کارانه آن پیشنهاد را رد کردم. بعد از مدتی به صورت ناخواسته در محیط یک شرکت استارتاپی در حوزه املاک قرار گرفتم و متوجه شدم محیط استارتاپی واقعا امکانی را فراهم می‌کند تا بتوان در آن ایده‌پردازی کرد و کارهای مختلفی را شکل داد. سپس تصمیم گرفتم به رسول پیشنهاد بدهم ‌روی ایده کار کنیم. پس از تشکیل تیم ایده بستوران شکل گرفت و تصمیم گرفتیم این استارتاپ را راه‌بیندازیم.»

 

  •  از چه زمانی کار را شروع کردید و بستوران را راه انداختید؟

ما زمان زیادی را صرف تحقیقات کردیم و تقریبا حدود ۸ ماه در این فاز بودیم و پس از آن تیم را تکمیل کردیم و اعضایی که به تیم اضافه شدند، هر‌کدام بخشی از کار را دست گرفتند. پس از آن پروسه طراحی و تولید را شروع کردیم و نسخه اولیه کار در اردیبهشت ۹۶ در همفکر کرمان رونمایی شد و نسخه نهایی از مهر ۹۶ در کافه بازار و در دسترس کاربران قرار گرفت.

 

  •  شما با وجود اینستاگرام چه نیازی را احساس کردید که فکر می‌کردید بستوران می‌تواند به آن پاسخ دهد؟

در محیط وب رفرنسی که افراد بتوانند به آن اعتماد کنند تا بتوانند یک رستوران با‌کیفیت را پیدا کنند، تقریبا وجود نداشت و یا به صورت پراکنده در اینستاگرام در مورد رستوران‌های مختلف نظراتی منتشر می‌شد‌ و نیاز به یک مرجع اختصاصی که به حوزه غذا و رستوران بپردازد، احساس می‌شد. به عبارت بهتر، رفرنسی که به ارزش‌گذاری غذاهای رستوران‌ها بپردازد و مردم بتوانند به آن اتکا کنند، وجود نداشت‌ و ارزش‌گذاری‌ها توسط افراد به صورت سلیقه‌ای در شبکه‌های اجتماعی مختلف انجام می‌شد. بر همین اساس بستوران می‌توانست این خلأ را تا حدی پر کند.

 

  •  شما در بستوران چه خدماتی ارائه می‌دهید؟

ما با الهام از شبکه اجتماعی اینستاگرام، بستوران را با محتوای اختصاصی تولید کردیم. کاربران در محیط بستوران می‌توانند نقدهای تسترهای مختلف غذا را در کنار هم ببینند و بهتر مقایسه کنند. به عبارت بهتر، بستوران یک شبکه اجتماعی با محتوای اختصاصی در حوزه نقد و بررسی غذاست. کاربران در این شبکه اجتماعی می‌توانند از غذاها و رستوران‌هایی که رفته‌اند، عکس بگیرند و در این شبکه اجتماعی منتشر کنند. کاربران دیگر این پست‌ها را می‌بینند و می‌توانند نظر خود را در مورد آن ابراز کرده و آن را تایید یا رد کنند. امتیازهایی که توسط کاربران به غذاها و رستوران‌ها داده می‌شود، به صفحه رستوران لینک می‌شود تا در مجموع مشخص شود که هر رستوران چه امتیازی را دریافت کرده ‌و در نهایت رستوران برتر هر شهر مشخص می‌شود. در حال حاضر صفحه رستوران فقط به بازتاب دیدگاه‌ها در مورد آن رستوران می‌پردازد ولی در آینده منو رستوران‌ها و قیمت غذاها نیز به این صفحه اضافه می‌شود.

 

  •  شما محتوا را چطور مدیریت می‌کنید تا کاربران فقط پست‌های مرتبط با غذا و رستوران را منتشر کنند؟

برای مدیریت محتوا در حال حاضر خودمان ‌مداوم محتوا را چک می‌کنیم و محتوای نا‌مرتبط را حذف می‌نماییم. در آینده قصد داریم سیستمی را راه بیندازیم که کاربران محتوای نامرتبط را گزارش کنند و قصد داریم زمانی که به بلوغ رسیدیم، مدیریت محتوا را از طریق هوش مصنوعی انجام دهیم.

 

  •  صفحه رستوران‌ها توسط خود آنها ساخته می‌شود یا کاربران؟

زمانی که کاربری بخواهد در مورد رستورانی نظر بدهد، اگر آن را جست‌وجو کند و در لیست رستوران‌های بستوران وجود نداشته باشد، صفحه آن ساخته می‌شود و به لیست رستوران‌ها اضافه می‌شود. در حال حاضر صفحه رستوران‌ها توسط کاربران ساخته می‌شود و در آینده قصد داریم خدماتی را اضافه کنیم که رستوران‌ها بتوانند از صفحات خود استفاده کنند و گزارش‌های مختلفی را مانند میزان رضایت کاربران و غیره‌ دریافت کنند.

 

  •  نقش تسترها در بستوران چیست؟ 

ما در بستوران کسی را به عنوان تستر وارد نکرده‌ایم و کاربران براساس فعالیتی که در شبکه اجتماعی، میزان انتشار پست و تعداد لایک‌ها امتیازشان افزایش می‌یابد و در هر هفته ۳ نفر اول هر شهر لقب تستر آن شهر را می‌گیرند. این افراد برای مسابقات هفتگی که بین رستوران‌ها برگزار می‌شود، دعوت می‌شوند و غذای رایگان دریافت می‌کنند‌ و یا اگر یک نفر به عنوان تستر پست مثبتی راجع به رستوران بگذارد، امتیاز آن چند برابر می‌شود و یا بالعکس. 

 

  •  در حال حاضر رستوران‌های چند شهر در بستوران پوشش داده شده است؟ و چه تعداد کاربر اپلیکیشن را نصب کرده‌اند؟

ما تاکنون تبلیغات خاصی را انجام نداده‌ایم و اکثر کاربران به صورت خود‌جوش از شهر‌های مختلف پست گذاشته‌اند. در حال حاضر بیشتر پست‌ها از شهر‌های تهران، مشهد، اصفهان و کرمان بوده است. در حال حاضر حدود ۱۰۰۰ نصب ‌روی گوشی انجام شده است و حدود ۵۰۰ کاربر فعال داریم.

 

  •  شیوه درآمدزایی شما در بستوران چگونه است؟

 مهم‌ترین برنامه درآمد‌زایی ما مربوط به حضور رستوران‌ها در بستوران است که در دراز‌مدت و زمانی که مردم هر چه بیشتر به این فضا اعتماد کردند و تعداد کاربران افزایش پیدا کند، محقق می‌شود. داده‌هایی که به واسطه فعالیت کاربران در بستوران تولید می‌شود، برای رستوران‌ها می‌تواند بسیار ارزشمند باشد‌ و یکی از راه‌هایی که برای درآمدزایی در آینده در نظر داریم، فروش و تحلیل این داده‌ها به رستوران‌هاست. پیش‌بینی می‌کنیم تا ۴ سال آینده به این مرحله برسیم. 

 

  •  با توجه به اینکه‌ یک برنامه ۴ ساله برای درآمدزایی دارید، چه برنامه‌ای دارید تا آن زمان سر پا باقی بمانید؟

در حال مذاکره با چند سرمایه‌گذار هستیم که در کار سرمایه‌گذاری کنند. همچنین از طریق تبلیغاتی که رستوران‌ها در شبکه اجتماعی می‌کنند، می‌توانیم درآمدزایی جانبی داشته باشیم.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.