با «سیم‌پی»، هم بلیت تئاتر بخرید و هم شارژ موبایل

0

مهرداد فضیلت بنیانگذار سیم‌پی (simpay.ir‌) ، متولد ۶۱ در تهران است و لیسانس خود را در رشته مهندسی پزشکی از دانشگاه علوم و تحقیقات گرفته است و فوق لیسانس MBA از دانشگاه شریف دارد. «‌من در حوزه‌های مختلفی کار کرده‌ام. بعد از اینکه لیسانسم را گرفتم، وارد بازار کار تجهیزات پزشکی شدم ولی این رشته فیلد مورد علاقه من نبود. بر همین اساس تصمیم گرفتم تحصیلاتم را در رشته MBA ادامه دهم. بعد از فارغ‌التحصیلی در یک شرکت بانکی که در حوزه‌های مختلفی فعالیت می‌کرد، به عنوان مشاور مشغول به کار شدم و در بین فیلدهای مختلفی که در آن شرکت وجود داشت، به حوزه IT علاقه‌مند شدم‌ و در پروژه‌های مختلفی که در حوزه اپلیکیشن‌های موبایل بود همکاری داشتم.»

  •   شما قبل از اینکه این استارتاپ را راه‌اندازی کنید، با حوزه کسب‌وکار آشنایی داشتید؟

بله، من بعد از اینکه لیسانسم را گرفتم، یک شرکت در حوزه تجهیزات پزشکی راه انداختم ولی در آن حوزه موفق نبودم و با توجه به تجربیاتی که در این سال‌ها کسب کرده بودم، تصمیم گرفتم این استارتاپ را راه‌اندازی کنم.

  •   سیم‌پی از چه زمانی لانچ شده است و شما در سیم‌پی دقیقا چه خدماتی را ارائه می‌دهید؟

سیم‌پی دو نسخه داشت؛ نسخه اولیه آن حدود سال‌های ۹۲ و ۹۳ لانچ شد که در آن زمان فقط خدمات شارژ موبایل و قبض را ارائه می‌دادیم و به نوعی جزء اولین سرویس‌دهندگان آنلاین خدمات شارژ و قبض به حساب می‌آمدیم. نسخه فعلی سیم‌پی از دی ماه ۹۵ لانچ شده است. سیم‌پی در واقع یک محیط برای فروش محصولات الکترونیکی است. محصولاتی مانند خرید شارژ، پرداخت جریمه و قبض تا انواع بلیت‌های الکترونیک مانند بلیت اتوبوس، قطار، هواپیما، سینما، تئاتر و کنسرت و محصولاتی مانند گیف‌کارت‌ها و محصولات بیمه‌ای و غیره. در حال حاضر نیز حوزه جدیدی که شروع کرده‌ایم، شامل ارائه سرویس‌های مالی در سیم‌پی است.

  •   در هر کدام از بخش‌های خدماتی که در سیم‌پی ارائه می‌شود، چه فرآیندی شکل می‌گیرد؟

در سیم‌پی، دو بخش اصلی وجود دارد؛ یکی بخش موبایل کامرس که در آن کار فروش انجام می‌شود و تمام فروش‌هایی که در سیم‌پی صورت می‌گیرد، از طریق m-commerce است و بخش دوم مربوط به حوزه فین‌تک است که قصد داریم خدمات مالی را در سیم‌پی تجمیع کنیم و در حال حاضر امکان کارت به کارت از طریق بانک انصار فعال شده ‌‌و تا اواخر آذر قصد داریم با تعداد بیشتری از بانک‌ها همکاری کنیم.

  •   مخاطبان سیم‌پی چه کسانی هستند؟ و هزینه استفاده از خدمات چقدر است؟

ما در سیم‌پی دو دسته ذینفع داریم؛ دسته اول تامین‌کنندگان سرویس‌ها هستند که شامل کسب‌و‌کارها می‌شوند که بعد از اینکه برای ارائه محصولات خود به ما مراجعه می‌کنند، ما محصولات را از نظر اینکه در دسته محصولات ما قرار می‌گیرند یا نه، اینکه بازار بزرگی دارند و اینکه برای مشتریان ارزشی ایجاد کنند، بررسی می‌کنیم. پس از آن با آنها قراردادی منعقد می‌کنیم و براساس خدماتی که ارائه می‌دهیم، بین ۱ تا ۱۰‌درصد کارمزد دریافت می‌کنیم. در حال حاضر ۱۶ تامین‌کننده با ما همکاری می‌کنند. دسته دوم مشتریان و کاربرانی هستند که از این محصولات استفاده می‌کنند که استفاده از این خدمات برای مشتریان رایگان است و تا‌کنون حدود ۳۰۰ هزار کاربر در سایت، ۱۰۰ هزار کاربر در اپلیکیشن و حدود ۲۰ هزار کاربر نیز از طریق بات تلگرام از خدمات ما استفاده کرده‌اند.

  •   برای اینکه خودتان را به مخاطبان معرفی کنید، بیشتر از چه شیوه‌هایی استفاده کردید؟

من معتقدم رشدی که تا الان در سیم‌پی اتفاق افتاده، ‌طبیعی بوده ‌و ما مانند برخی از رقبا هزینه خاصی برای تبلیغات گسترده نکرده‌ایم. بیشتر رشد ما از طریق شبکه‌های اجتماعی بوده ‌و کاربران بعد از استفاده از خدمات، سیم‌پی را به صورت دهان به دهان به یکدیگر معرفی می‌کردند. بر همین اساس در کافه‌بازار نیز توانستیم رشد خوبی داشته باشیم.

  •   از وقتی کار را شروع کردید، توانسته‌اید به درآمدزایی برسید و هزینه‌های خود را پوشش دهید؟

از آنجایی که هر‌چه درآمد در سیم‌پی کسب می‌شود، مجدد در خود سیم‌پی برای توسعه سرمایه‌گذاری می‌شود، هنوز به نقطه سر‌به‌سر نرسیده‌ایم. ما تلاش می‌کنیم فاز گسترش سیم‌پی متوقف نشود و روزبه‌روز به تعداد خدمات اضافه شود و از روز اول یک برنامه سه‌ساله برای سوددهی برای سیم‌پی در نظر گرفته‌ایم.

  •   با چه سرمایه اولیه‌ای کار را شروع کردید؟

از ابتدا سرمایه اولیه ثابتی تعیین نکرده بودیم و به دنبال سرمایه‌گذار بودیم ولی چون نتوانستیم با سرمایه‌گذاران به توافق برسیم تصمیم گرفتیم خودمان ‌روی کار سرمایه‌گذاری کنیم. تا‌کنون حدود ۱ میلیارد تومان در کار سرمایه‌گذاری کرده‌ایم. مجموعه‌ای که سیم‌پی در آن شکل گرفته، متشکل از ۵ شرکت است که سیم‌پی پروژه اصلی تجارت الکترونیک شرکت به حساب می‌آید و سرمایه‌ مورد نیاز از طریق شرکت تامین شده است، ولی برای اینکه بتوانیم در ۳ سال آینده به سوددهی برسیم، نیاز داریم حدود ۴ میلیارد تومان دیگر از طریق سرمایه‌گذاران، جذب سرمایه داشته باشیم.

  •   مهم‌ترین چالشتان از زمانی که کار را شروع کردید، چه بوده است؟

در این مدتی که کار را شروع کردیم، مشکلات زیادی داشتیم ولی به نظرم مشکل اصلی که داشتیم پیدا کردن، جذب و نگهداری نیروهای با‌استعداد و مورد نیازمان بوده است.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.