با سرعت، استارتاپ و استرالیا چه تیتری می‌زنید؟

0

از زمان ارائه سند دستورکار نوآوری و علوم ملی ۱.۱میلیارد دلاری استرالیا در دسامبر ۲۰۱۵ و طرح‌های مالیاتی جدید این کشور برای سرمایه‌گذاران در مراحل اولیه، اکوسیستم استارتاپی استرالیا تکامل یافته ‌و به شیوه غیر‌قابل پیش‌بینی توسعه پیدا کرده است. با افزایش حمایت‌ها از سوی سرمایه‌گذاران و شتاب‌دهندگان، چه اتفاقی برای اکوسیستم استارتاپی استرالیا خواهد افتاد و چگونه می‌توان آینده این اکوسیستم را تعریف کرد؟

صحنه استارتاپی استرالیا در حال شکوفایی است.استرالیا یک کشور زنده با انرژی بالاست. سیدنی نیز بزرگ‌ترین مرکز استارتاپی استرالیاست به طوری که ۳۵ درصد از استارتاپ‌های کشور در این شهر واقع شده‌اند و پس از آن ملبورن و بریزبین به ترتیب ۱۴ درصد و ۹ درصد از استارتاپ‌های این کشور را در خود جای داده‌اند.

طبق یک گزارش جهانی که بیش از ۱۰۰ شهر را ارزیابی کرده است، سیدنی در بین ۲۰ اکوسیستم‌‌ استارتاپی برتر در دنیا قرار گرفته است.

در گزارش سالانه اکوسیستم استارتاپی جهانی در سال ۲۰۱۷، استارتاپ ژنوم واقع در سن‌فرانسیسکو شهر سیدنی را به عنوان ۱۷امین اکوسیستم استارتاپی برتر در دنیا و جلوتر از شیکاگو، آمستردام و بنگلور معرفی کرده است. این گزارش یک رتبه‌بندی کلی از اکوسیستم‌های استارتاپی را بر اساس عملکرد استارتاپ‌ها، تامین بودجه، دسترسی به بازار، استعداد و تجربه ارائه می‌دهد. سیدنی، تنها شهر استرالیایی که در فهرست ۲۰ اکوسیستم استارتاپی برتر دنیا قرار گرفته است، تا سال گذشته رشد زیادی نکرده‌، اما به گفته مدیر ارشد اجرایی استارتاپ اوس، الکس مک‌کالی، این چندان خبر بدی نیست.

مک‌کالی می‌گویند: «سیدنی هنوز به عنوان یکی از اکوسیستم‌های برتر استارتاپی در دنیا معرفی می‌شود‌ و فقط  9‌کشور در این فهرست از استرالیا بالاتر هستند‌ اما با وجود این پیشرفت‌ها، رتبه‌بندی‌ها به طور عمده‌ای ثابت باقی مانده است.» در اینجا یک پیام روشن وجود دارد: این یک مسابقه جهانی و به‌شدت رقابتی است. استرالیا باید سریع بدود تا حتی بتواند جایگاه خود را حفظ کند. به همین دلیل است که نباید تمرکز را از دست داد.

این گزارش، که از بیش از ۱۰هزار بنیانگذار در سراسر ۵۰ کشور جمع‌آوری شده است، نشان می‌دهد که سیدنی بالاترین نرخ رشد خروجی‌های استارتاپی را دارد‌ و این رشد در طول ۲ سال گذشته ۳۷۰ درصد افزایش داشته است. به علاوه این گزارش سیدنی را جزء ۱۰ اکوسیستم پیشرو در حوزه تامین بودجه و ۱۲امین مقصد برای استعدادهای استارتاپی معرفی کرده است.

مدیر ارشد اجرایی تک سیدنی، دان مک‌ایوی، می‌گوید که اکوسیستم سیدنی را می‌توان از طریق یک مرکز جاذبه متمرکزتر تقویت کرد تا موجب رشد و اتصال استارتاپی در کشور شد.

یکی از عوامل مهم در رشد استارتاپی در استرالیا انگیزه است. علائم آن عبارتند از: هیجان توصیف‌نشدنی، روحیه و اشتیاق مفرط. الهام‌بخشی و انگیزه افراد را تشویق می‌کند تا رفتار خود را تغییر دهند و از این طریق یک پاداش دلخواه دریافت کنند. این جایزه می‌تواند خارجی باشد مانند یک شغل جدید یا پاداش داخلی مانند ارزش‌های جدید. جالب است که این تغییر رفتاری به یک فرد محدود نمی‌شود. انگیزه اغلب تکثیر شده و انگیزه‌های بیشتری را ایجاد می‌کند. در زمینه کارآفرینان استرالیایی، به نظر می‌رسد که انگیزه یک مشوق مهم در پشت تصمیمات آنها برای بنیانگذاری یک استارتاپ است.

اخیرا بزرگ‌ترین نظرسنجی اکوسیستم استارتاپی استرالیا توسط استارتاپ ماستر منتشر شد. در این نظرسنجی پاسخ‌های افراد در استارتاپ‌ها‌ و افرادی که به فکر راه‌اندازی استارتاپ‌ها و کسب‌و‌کارهایی هستند که از استارتاپ‌ها پشتیبانی می‌کنند، جمع‌سپاری شده ‌‌و آنها به پرسش‌هایی درباره اکوسیستم به طور کل پاسخ داده‌اند. در موضوع «رویدادهای مهم برای بنیانگذاری یک استارتاپ»، تعداد زیادی از استرالیایی‌ها گزارش داده‌اند که انگیزه، نقش کاتالیزور را برای آنها داشته است.

منابع انگیزه عبارتند از: حضور در یک رویداد مربوط به استارتاپ، تماس مستقیم با یک استارتاپ، خواندن کتاب‌های مربوط به استارتاپ. این نوع انگیزه‌ها نتیجه اکوسیستم در حال رشد استرالیاست. در واقع اینها علت و محصول جانبی هستند.

استارتاپ‌ها در استرالیا هر روز بیشتر از دیروز مورد توجه قرار می‌گیرند. رسانه‌ها به این موضوع می‌پردازند و شرکت‌ها سعی دارند اطلاعاتی درباره این حوزه کسب کنند. دولت نیز متعهد شده است تا به تسریع آن کمک کند. این امر موجب می‌شود که آگاهی شرکت‌های محلی که روی راهکارهای جهانی کار می‌کنند، افزایش یابد. اما از همه مهم‌تر، این پوشش آینده روشنی را برای استارتاپ‌های استرالیایی مانند اطلسیان، کمپین مانیتور‌ و کانوا که با موفقیت نوآوری‌های خود را اعمال کرده‌اند و به اقتصاد محلی کمک کرده‌اند، رقم می‌زند. داستان‌های موفقیت‌آمیز مانند موارد فوق مشوق بنیانگذاران آتی هستند.

این نشان می‌دهد که استارتاپ‌هایی که توسط مردم استرالیا بنیانگذاری شده‌اند، می‌توانند در سطح جهانی حضور پیدا کنند‌ و نوآوری می‌تواند از استرالیا نشأت بگیرد. در حال حاضر این انگیزه و الهام‌بخشی‌ها در داخل اکوسیستم جاری شده‌اند. این استارتاپ‌های موفق استرالیایی نشان می‌دهند که بازار و استعدادهای کارآفرینی استرالیا قابل تامل هستند. بنابراین، خروجی‌های رسانه‌های محلی بازخورد مثبتی از خود نشان داده‌اند چه به صورت آنلاین و چه آفلاین و موجب شده‌اند که حضور برجسته‌تری در بین عموم داشته باشند. داستان‌های شایع درباره استارتاپ‌های استرالیایی که به موفقیت رسیده‌اند، اعتماد به نفس افراد در این حوزه اکوسیستم استارتاپی را افزایش می‌دهد. در نتیجه، استرالیایی‌ها تشویق شده‌اند تا از نظر محلی نیز استارتاپ‌ راه‌اندازی کنند.

این اشتیاق با نرخ رشد اکوسیستم استرالیا افزایش یافته است. با هدف رقابت در سطح جهانی، تلاش شده ‌تا یک فرهنگ استارتاپی عمیق در استرالیا ایجاد شود. به ویژه، استارتاپ‌های محلی که به موفقیت رسیده‌اند، تمایل خود را نسبت به شرکت و تعامل با شرکت‌هایی که در مراحل اولیه هستند، نشان داده‌اند تا به توسعه جمعی اکوسیستم کمک کنند. به عنوان مثال، ۹۹دیزاین مکاتبات دوستانه‌ای داشته ‌و کارگاه‌های آموزشی را برگزار کرده است. رویدادهای مربوط به استارتاپ‌ها نیز برگزار می‌شوند که کارآفرینان را تشویق می‌کنند و داستان‌های الهام‌بخش و مشاوره‌های مفید ارائه می‌دهند. رویدادهایی نیز با حضور کارآفرینان برتر برگزار می‌شود.

استارتاپ‌های استرالیایی کم کم دارند موفقیت جهانی را تجربه می‌کنند. برجسته‌شدن این شرکت‌ها به پوشش بیشتر در رسانه‌های عمومی از قبیل خروجی‌های رسانه‌ای و شبکه‌های آنلاین دامن زده است. در نتیجه، افراد بیشتری از این موفقیت‌ها مطلع می‌شوند و برخی از آنها نیز تشویق می‌شوند تا خودشان بنیانگذار باشند. از این طریق، کارآفرینان در چالش بنیانگذاری استارتاپ خود می‌افتند و این چرخه شروع می‌شود.

از آنجا که استرالیایی‌های بیشتری ایده‌های خود را دنبال می‌کنند و با کمک افزایش اکوسیستم حمایتی، موفقیت استارتاپ‌ها در این کشور افزایش می‌یابد، این امر نمونه‌های بیشتری را به مجموعه بنیانگذاران الهام‌بخش اضافه می‌کند و استرالیا‌یی‌ها می‌توانند در سطح جهانی به موفقیت دست یابند. مزایای آن نیز افزایش دانش و اطلاعاتی است که در اکوسیستم استارتاپی استرالیا در دسترس است. هر چقدر داستان‌های موفقیت استارتاپ‌ها بیشتر باشد، تعداد بنیانگذاران موفق نیز افزایش می‌یابد. این افراد می‌توانند تخصص خود را با بنیانگذاران دیگر و استارتاپ‌هایی که در مراحل اولیه کار هستند، در میان بگذارند. این امر موجب تشویق نسل بعدی استارتاپ‌ها و احتمال موفقیت آنها می‌شود.

این یک چرخه است و همچنان ادامه پیدا می‌کند. انگیزه و الهام‌بخشی واگیردار است. هر چقدر بنیانگذاران استرالیایی بیشتری آن را تجربه کنند، اکوسیستم استرالیا سریع‌تر رشد می‌کند. این چرخه تازه شروع شده ‌و استارتاپ‌های استرالیایی به‌تازگی دارند از مزایای پتانسیل فوق‌العاده آن استفاده می‌کنند.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.