بایدها ی دیجیتال مارکتینگ ایرانی در ۲۰۱۸

0

یادداشت معراج معمارنسب | حرکت برندهای تجاری در سال ۲۰۱۸ با تغییرات ملموسی در حوزه دیجیتال مارکتینگ همراه شده است؛ تغییراتی که با سرعت بسیار زیاد فعالیت برندهای تجاری را در حوزه دیجیتال مارکتینگ تحت‌الشعاع قرار داده و این سازمان‌ها را مجبور به تغییر در استراتژی‌های کلان خود کرده است. این تغییر در استراتژی، منجر به اتخاذ ابزارهای مناسب و یا ترک فرایندهای قدیمی در حوزه دیجیتال مارکتینگ شده است. طی چند سال گذشته بسیاری از کسب‌وکارهای ایرانی در حوزه دیجیتال مارکتینگ سرمایه‌گذاری کرده‌اند و از این طریق توانسته‌اند به افزایش آگاهی از برند مناسبی دست پیدا کنند اما اینکه در سال جدید میلادی چگونه باید در حوزه دیجیتال مارکتینگ حضور پیدا کنند و به چه روندهای جدی توجه ویژه‌ای داشته باشند، بهانه‌ای شد تا در این مطلب به بایدها و نبایدهای برندهای ایرانی در حوزه دیجیتال مارکتینگ بپردازیم.

 همگام‌سازی واقعیت افزوده با رسانه‌های اجتماعی

یکی از روندهای تأثیرگذار در حوزه مارکتینگ در سال ۲۰۱۸، خلق تجربه منحصربه‌فرد برای مشتریان است؛ به‌طوری‌که این تجربه منحصربه‌فرد منجر به افزایش وفاداری مشتریان شود. این موضوع باعث شده تا بسیاری از برندهای بین‌المللی بر استفاده Augmented Reality یا واقعیت افزوده سرمایه‌گذاری کنند. در حقیقت یکی از روندهای حائز اهمیت سال جاری در حوزه دیجیتال مارکتینگ، استفاده از واقعیت افزوده در فعالیت‌های رسانه‌های اجتماعی است، چون اجرای کمپین‌های مختلف در حوزه رسانه‌های اجتماعی در سال ۲۰۱۷، باعث شد تا برندهای تجاری نیازمند خلاقیت بسیار بالایی برای اجرای کمپین‌های جدید باشند اما به نظر می‌رسد همگام‌سازی واقعیت افزوده و رسانه‌های اجتماعی باهدف ایجاد درگیری ذهنی در مخاطبان بسیار بتواند باعث خلق تجربه منحصربه‌فرد برای مشتریان شود.

سقوط بازار اینفلوئنسرها

طی چند سال گذشته بسیاری از برندهای تجاری ایرانی با صرف هزینه‌های گزاف، سرمایه‌گذاری‌روی اینفلوئنسرها کرده‌اند و از این افراد تأثیرگذار در رسانه‌های اجتماعی در راستای افزایش اثربخشی کمپین‌های خود استفاده کرده‌اند اما طبق پیش‌بینی‌های صاحب‌نظران مجله فوربز، بازار اینفلوئنسرها در سال ۲۰۱۸ سقوط خواهد کرد؛ چون بسیاری از این افراد تأثیرگذار در رسانه‌های اجتماعی طی چند سال گذشته تبلیغات بسیار زیادی انجام داده‌اند و اعتماد عمومی کاربران نسبت به این افراد همچون گذشته نیست که این موضوع می‌تواند‌اثربخشی استفاده افراد تأثیرگذار در رسانه‌های اجتماعی را کاهش دهد.

شناخت سفر مشتری با تحلیل داده

در حال حاضر برندهای ایرانی با اطلاعات مختلفی از مشتریان همراه هستند اما در بسیاری از این سازمان‌ها این اطلاعات فقط در داخل سیستم‌های اطلاعاتی خاک می‌خورد؛ این در حالی است که در سال ۲۰۱۸، بسیاری از صاحب‌نظران حوزه دیجیتال مارکتینگ بر این باورند که برندهای تجاری باید قدرت تحلیل مشتریان را جهت بهبود فعالیت‌های دیجیتال مارکتینگ داشته باشند. از طریق تحلیل درست اطلاعات می‌توان به پرسونای مشتریان دست پیدا کرد و از این طریق رفتار آنها را در رسانه‌های اجتماعی پیش‌بینی کرد. در حقیقت برندهای تجاری از طریق تحلیل داده در تلاش هستند تا گامی استراتژیک در راستای تأثیرگذاری بیشتر ‌روی مشتریان در رسانه‌های اجتماعی بردارند.

تمرکز بر محتوای ویدئویی زنده

طبق تحقیقات Cisco تا سال ۲۰۱۹ در حدود ۸۰ درصد ترافیک اینترنت به ویدئو اختصاص پیدا خواهد کرد. طی سال ۲۰۱۷ نیز بسیاری از صاحب‌نظران حوزه دیجیتال مارکتینگ ‌روی تولید محتوای ویدئویی تأکید داشتند؛ بااینکه این تأکید در سال ۲۰۱۸ نیز ادامه دارد اما در سال جاری تغییر در روندهای این حوزه، تمرکز برندهای تجاری را ‌روی محتوای ویدئویی زنده سوق می‌دهد. در حقیقت در سال جاری برندهای تجاری می‌توانند با تولید محتوای ویدئویی زنده، گامی استراتژیک در راستای اثربخشی فعالیت‌های دیجیتال مارکتینگ خود بردارند. به عنوان نمونه، تولید محتوای ویدئویی زنده می‌تواند باهدف برند‌سازی داخلی در سازمان‌های تجاری ایرانی انجام شود. البته شایان ذکر است که توجه به محتوای ویدئویی زنده به معنای عدم توجه به تولید محتوای ویدئویی مختلف در رسانه‌های اجتماعی نیست.

تمرکز بر شخصی‌سازی تولید محتوا

در حال حاضر کاربران رسانه‌های اجتماعی با انفجار اطلاعات مواجه هستند؛ به همین دلیل برندهای تجاری در کنار تولید محتوای غنی که در حجم و زمان کوتاه اطلاعات ارزشمندی را به مشتریان عرضه می‌کنند، باید ‌روی شخصی‌سازی تمرکزکنند تا از این طریق بتوانند از این موضوع در راستای نقطه تمایز خود نسبت به سایر محتوای موجود در رسانه‌های اجتماعی استفاده کنند و تأثیرگذاری بیشتری ‌روی ذهن مخاطبان بگذارند.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.