باکس در دنیای تبلیغات تعاملی

ایده‌ای خلاقانه برای اندازه‌گیری اثر تبلیغات

0

محسن کثیری هم‌بنیانگذار و مدیرعامل باکس است که به همراه علی غوثی، محمدجواد مریدی و وحید سرمدی باکس را بنیانگذاری کرده‌اند. هر ۴نفر هم‌دانشگاهی بوده‌اند و در دانشگاه صنعتی اصفهان در رشته‌های مهندسی کامپیوتر، برق و IT تحصیل کرده‌اند و ۲۳ سال ‌دارند.

تبلیغات محیطی یکی از انواع ابزارهای بازاریابی است که معمولا برندهای بزرگ تمایل دارند از آن برای معرفی بهتر خود استفاده کنند ولی مهم‌ترین مشکلی که در این نوع تبلیغات وجود دارد، این است که قابل اندازه‌گیری نیستند و کسب‌و‌کارها نمی‌توانند تحلیل درستی از تبلیغی که انجام داده‌اند، داشته باشند.

استارتاپ باکس به نشانی boks-co.com‌ با ارائه خدمات تبلیغات تعاملی درصدد است تا این خلأ را بر‌طرف کند و شیوه‌‌ نوینی از تبلیغات خلاقانه در محیط بیرون را در کنار بازخوردهای تبلیغاتی ارائه دهد.

محسن کثیری هم‌بنیانگذار و مدیرعامل باکس است که به همراه علی غوثی، محمدجواد مریدی و وحید سرمدی باکس را بنیانگذاری کرده‌اند. هر ۴نفر هم‌دانشگاهی بوده‌اند و در دانشگاه صنعتی اصفهان در رشته‌های مهندسی کامپیوتر، برق و IT تحصیل کرده‌اند و ۲۳ سال ‌دارند.

با محسن به گفت‌وگو نشستیم تا داستان شکل‌گیری استارتاپشان را روایت کند:

‌ما تا قبل از راه‌اندازی این استارتاپ چند پروژه نرم‌افزاری با هم انجام داده بودیم. هسته اصلی تیم فعلی به واسطه شرکت در رویداد iotcup در تیرماه ۹۵ شکل گرفت و با ایده بازخورد در تبلیغات دیجیتال محیطی در این رویداد که یک ماراتن سه‌روزه بود، شرکت کردیم و موفق شدیم مقام دوم را کسب کنیم.

از همان زمان تصمیم گرفتیم ‌روی ایده به صورت جدی‌تر تمرکز کنیم‌ و در رویدادهای دیگری همچون iotstars و هم‌آفرینی همراه اول شرکت می‌کردیم که در iotstars اول و در هم‌آفرینی همراه اول، سوم شدیم. در این میان با بازخوردهایی که دریافت می‌کردیم، ایده را کامل‌تر کردیم.

در اردیبهشت۹۶ به دلیل انسجام تیمی که داشتیم، موفق شدیم جزو ۴ تیمی باشیم که از بین ۱۲۰ تیم موفق شده بودند به شتاب‌دهنده اکسل وارد شوند. هر ۴نفر ما مهندس بودیم و این برای همه جالب بود که ما به حوزه تبلیغات وارد شده بودیم. از همین رو نقش شتاب‌دهنده در ورود به بازار ما پررنگ بود.

پس از آنکه MVP آماده شد، ارزیابی بهتری از رفتار مردم با محصول اولیه داشتیم. اولین بازخوردی که از بازار گرفتیم این بود که تبلیغات محیطی به خودی خود برای مردم جذابیتی ندارد و به آن توجهی ندارند. برهمین اساس تصمیم گرفتیم با ایجاد تغییر کوچکی در محصول اولیه و تعبیه یک دکمه ‌روی آن، فضایی را فراهم کنیم تا مردم بتوانند با تبلیغ تعامل داشته باشند.

این تجربه بازار، باعث چرخش بزرگی در ارزش پیشنهادی باکس شد. در ادامه تبلیغات تعاملی خدمت اصلی باکس بود که در کنار آن بازخوردهای تبلیغاتی نیز گرفته می‌­شد.

با تجربه‌ای که در این مدت از بازار کسب کرده بودیم، وارد فاز تولید محصول نهایی شدیم و در حال حاضر حدود ۱۰ ماه است که در بازار به صورت موفق حضور داریم.

 تبلیغات تعاملی باکس چیست

باکس استارتاپی است که در حوزه تبلیغات تعاملی فعالیت دارد و در محیط آفلاین، دستگاه‌هایی با عنوان مگاباکس ارائه می‌کند. نکته مهم در تبلیغات تعاملی باکس این است که همراه با گیمیفیکیشن است و کاربران به صورت داوطلبانه این تعامل را برقرار می‌کنند. 

‌مشتریان ما برندهای بزرگی هستند و تمایل دارند از تبلیغات تعاملی خلاقانه استفاده کنند. برندهایی همچون تپ‌سی، لست‌سکند، رایتل، آسیاتک و همراه اول تاکنون جزو مشتریان ما بودند.

خدمتی که ما به برندها ارائه می‌دهیم، به این ترتیب است که دستگاه‌های مگاباکس را در محلی که مخاطبان موردنظر حضور دارند، قرار می‌­دهیم و بازی یا نرم‌افزاری ‌روی مگاباکس طراحی می‌شود‌ که موجب همراهی مخاطبان با تبلیغ می‌شود و در نهایت مخاطبان می‌­توانند برنده جایزه باشند.

به عنوان مثال، در کمپینی که برای تپ‌سی برگزار کردیم، مخاطبان بعد بازی برنده سکه تپ‌سی می‌شدند و کد تخفیف روی آن را استفاده می‌کردند.

به عبارت بهتر، خدمتی که در باکس به برندها ارائه می‌شود، طراحی یک کمپین تبلیغاتی با محوریت محصول مگاباکس است. همچنین از طریق بازخوردهای تبلیغاتی گرفته شده به برندها کمک می‌کند تا ارزیابی بهتری از این نوع تبلیغات جدید در ایران نسبت به تبلیغات محیطی سنتی داشته باشند. 

‌بازخوردهایی که ما از تبلیغات به دست می‌آوریم، شامل شاخص‌هایی مانند سن، جنسیت، بازه سنی و غیره است که در گذشته فقط در تبلیغات دیجیتال وجود داشتند.

ما با استفاده از پردازش تصویر و تحلیل داده چهار KPI اصلی در تبلیغات آفلاین را با این نوع تبلیغات تعاملی بالا بردیم. مدت زمان درگیری افراد با تبلیغ یا Dwell time به طور متوسط از ۳ ثانیه در تبلیغات محیطی به ۶۵ ثانیه رسیده، تعداد دفعه‌ای که تبلیغ دیده می‌شود یا Impression  نسبت به تبلیغات محیطی به طور متوسط ۶۰ درصد رشد پیدا کرده.

نرخ تبدیل مخاطب به مشتری از ۵ درصد در تبلیغات محیطی به ۷۵ درصد رسیده و افزایش ماندگاری به دلیل درگیر‌شدن مخاطب و تجربه‌کردن یک سناریو مشخص در تبلیغ و بازی، افزایش زیادی داشته است.

باکس استارتاپی است که در حوزه تبلیغات تعاملی فعالیت دارد و در محیط آفلاین، دستگاه‌هایی با عنوان مگاباکس ارائه می‌کند. نکته مهم در تبلیغات تعاملی باکس این است که همراه با گیمیفیکیشن است و کاربران به صورت داوطلبانه این تعامل را برقرار می‌کنند

تا‌کنون ۲۵ برند از خدمات باکس استفاده کرده‌اند و محسن می‌گوید در یک ماه گذشته میزان تقاضا از امکاناتی که در اختیار داشتند، بالاتر بوده ‌و بازار از کشش خوبی برخوردار است. علاوه بر برندهای بزرگ، آژانس‌های تبلیغاتی مشتریان دیگر باکس هستند. 

ما از حدود ۲ماه پیش ارتباط خود را با آژانس‌هایی که تمایل داشتند در حوزه تبلیغات تعاملی کار کنند، شروع کردیم. آژانس‌های تبلیغاتی می‌توانند مگاباکس را خریداری کنند و در کنار آن، پلتفرمی را در اختیار آژانس‌ها قرار می‌دهیم که بتوانند خدمات تبلیغات تعاملی به همراه بازخورد به کسب‌و‌کارهای کوچک‌تر نیز ارائه دهند.

از این طریق موفق شدیم به بازاری که خودمان نمی‌توانستیم به صورت مستقیم پوشش دهیم، از طریق آژانس‌های تبلیغاتی که به نوعی همکار کلیدی ما نیز به حساب می‌آیند، دسترسی داشته باشیم.

 شیوه درآمدزایی باکس

دستگاه‌های مگاباکس در ابعاد مختلف تولید می‌شوند که قیمت آن به نسبت دستگاه‌های مشابهی که در بازار تولید می‌شود، رقابتی است:

‌درآمدزایی اصلی ما در خدماتی است که در قالب پلتفرم به آژانس‌های تبلیغاتی ارائه می‌دهیم و کمپین‌هایی که برای برندهای بزرگ برگزار می‌کنیم.

هزینه برگزاری کمپین برای برندها به فاکتورهای مختلفی همچون تعداد روز، تعداد مگاباکسی که اجاره می‌شود، سناریوی تبلیغی که ‌روی مگاباکس اجرا می‌شود و خدمات افزوده‌ای که در کمپین ارائه می‌دهیم، بستگی دارد. خدماتی همچون فیلمبرداری از فضای کمپین که به دلیل جدید‌بودن در فضای مجازی می‌تواند بازخورد مثبتی برای برند داشته باشد.

تیم باکس با سرمایه اولیه حدود ۲۰ میلیون که شامل جوایز در رویدادهای مختلف بوده است، کار خود را شروع کردند و در حال حاضر در مرحله جذب سرمایه مرحله بذری هستند. 

محسن می‌گوید در این مدت کشش بازار را خوب ارزیابی می‌کند:

حجم بازار تبلیغات در ایران به طور متوسط سالانه حدود ۳ هزار میلیارد تومان است که حدود ۱۰ درصد این بازار به تبلیغات آفلاین در فضاهای بسته مانند مجتمع‌ها و مراکز خرید اختصاص دارد‌ و ما تا‌کنون موفق شده‌ایم به خوبی در این بازار نفوذ کنیم و برای خود کسب درآمد داشته باشیم‌.

البته در این راه با چالش‌هایی نیز روبه‌رو بودیم چون بازار تبلیغات آفلاین به نوعی انحصاری است، پیدا‌کردن جایگاهی که در حال حاضر در آن قرار داریم، سخت‌ترین کاری بوده ‌‌که انجام داده‌ایم و در این مسیر تغییرات زیادی را تجربه کردیم.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.