ایده‌هایی برای یک جهان بهتر

نگاهی به 3 برنده مسابقه اجلاس جهانی جامعه اطلاعاتی

0

نگاهی به ۳ برنده دیگر مسابقه اجلاس جهانی جامعه اطلاعاتی

 

۱- عنوان پروژه: شهروند دیجیتال

سرنام (مخفف) عنوان: شهروند دیجیتال

شهروند دیجیتال در واقع برنامه‌ای است که امکان ایجاد تغییرات موثر و دیجیتال را در زندگی مردم کلمبیا فراهم می‌کند. این برنامه ابزارهایی را در اختیار شهروندان قرار می‌دهد که به‌واسطه‌  آنها کیفیت زندگی خود را ارتقا دهند، باعث می‌شود بهره‌وری مردم بهتر شود و به فرصت‌های مفیدتری دسترسی داشته باشند.

ما با همراهی مایک ریبل چارچوبی مشتمل بر ۲۸ صلاحیت و ویژگی را در ۹ بخش از برنامه‌ شهروند دیجیتال ایجاد کرده‌ایم تا در ۳ محور مختلف چه چیز؟ چگونه؟ و چرا؟ بتوانیم ارزیابی دقیقی داشته باشیم و با در نظر گرفتن سوالاتی بتوانیم عملکرد هر کدام از آنها را بررسی کنیم.

ما اصولی‌ترین شایستگی‌های لازم در تحصیل دیجیتال را از طریق دوره‌های حضوری توسعه دادیم و ۹۵ شهرداری از ۳۲ دپارتمان کلمبیا را براساس میزان دارایی، ارتباطات و سطوح پایه‌‌ سوادآموزی اولویت‌بندی کرده و آسیب‌پذیرترین قشر هر کدام را نیز به ترتیب مشخص کردیم.

در مورد دیگر صلاحیت‌ها، محتوای باکیفیت تولید کرده و آن را در فضای آنلاین قرار دادیم تا هر کسی بتواند استفاده کند. در نهایت، بستری برای شرکایی ایجاد کردیم که با صلاحیت‌های تایید‌شده در آکادمی و بازار کار مرتبط بوده و برای آن ارزش قائل می‌شدند. سپس یک انجمن آنلاین ایجاد کردیم تا دسترسی‌های ساده به فرصت‌های مختلف برای شهروند ایجاد شود و بتواند تجارب خود نسبت به برنامه‌‌ شهروند دیجیتال را با دیگران به اشتراک بگذارد.

برای ترویج دوره‌ها و مدارک آنها، با بیش از ۱۲۰ مرکز مختلف همکاری خود را شروع کردیم که شامل مسئولان دولتی هر‌کدام از ۳۲ دپارتمان و بیش از ۲۵ شهر کلمبیا، بیش از ۳۵ دانشگاه ملی، شرکای بین‌المللی مانند Global Compect سازمان ملل و AIESEC، موسسات آموزشی مانند Aulas Amigas، Computadores Para Educar، REDIS و SENA، مراکز نوآوری شامل CreaTIC، Funacion C7 و Sharecollab، سازمان‌های مردم‌نهاد از جمله Fundacion Conectate con la Vida ،Fundacion Karisma  و  ImpactoTIC، سازمان‌های تجاری و رده‌بالایی چون Aldeamo و Hewlett Pakard، ارتش ملی و پلیس ملی می‌شود.

 

۲- عنوان پروژه: کودک دیجیتال

محافظت از کودکان در برابر خطرات دنیای مجازی به یکی از مسئولیت‌های چندجانبه تبدیل شده است. با این وجود، والدین تصور می‌کنند مهم‌ترین بخش چنین مسئولیتی در افزایش آگهی کودکان نسبت به استفاده‌‌ صحیح از اینترنت خلاصه می‌شود. اما در دنیای امروز کودکان در معرض خطراتی چون مزاحمت و تعرض قرار دارند و برنامه‌های افزایش آگاهی فقط می‌تواند خطرات بالقوه را کاهش دهد.

برهمین اساس، درراستای اشاعه‌‌ فرهنگ صحیح الکترونیک و افزایش دانش و آگاهی نسبت به خطرات استفاده از اینترنت و نحوه‌‌ مقابله با آنها، برنامه‌ای تحت عنوان #digital_kid در نظر گرفته شده است.

علاوه بر این، برنامه‌ کودک دیجیتال به دنبال افزایش آگاهی نسبت به ایجاد ظرفیت‌های کودکان در زمینه‌‌ الکترونیک و ارتقای مهارت‌های آنها در زمینه‌‌ تحقیقات، کشف و خودآموزی علمی با هدف حذف برنامه‌های فرسایشی مغز و منابع حوزه‌‌ تکنولوژی و از طرف دیگر افزایش کیفیت و آماده‌سازی نسل آینده برای مشارکت در صنعت تکنولوژی است.

 

۳- عنوان پروژه: راه‌اندازی اداره‌‌ فناوری اطلاعات و دولت الکترونیک

نقش دولت‌ها ایجاد اطمینان خاطر نسبت به راه‌اندازی محیطی مناسب برای تغییر دیجیتال جامعه به شکل کارآمد است.

دیجیتالی‌کردن مدیریت دولتی و فراهم‌کردن خدمات برای شهروندان یکی از اصلی‌ترین اولویت‌های دولت صربستان است. در همین راستا، سال ۲۰۱۷ دولت جمهوری صربستان قانون راه‌اندازی اداره‌‌ فناوری اطلاعات و دولت الکترونیک را تصویب کرد.

این اداره به صورت مستقیم زیر نظر نخست‌وزیر فعالیت می‌کند و وظیفه‌ آن تحکیم منابع دولتی آی‌تی، برقراری ارتباط امن میان سیستم‌های اطلاعاتی مختلف، پشتیبانی قوی و فراهم‌کردن بستر لازم برای توسعه‌‌‌ دولت الکترونیک صربستان است.

نگاهی به جایزه اجلاس جهانی جامعه اطلاعاتی ۲۰۱۹

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.