اصول کارآمد برندینگ،قلب کسب و کار

0

برندینگ، مقوله‌ای است که تقریبا تمام شرکت‌های تجاری در شروع فعالیت خود به آن فکر کرده و در پی ساختن یک نام تجاری شناخته‌شده برای خود هستند، برندینگ زیر دسته مهمی دارد تحت عنوان برندینگ عاطفی.

 نکته اینجاست که تمام برندهای جهان به مقوله برندینگ نمی‌رسند و این فرایند، دستورالعمل‌های پیچیده و خاص خود را دارد که تنها با رعایت اصول مورد نظر می‌توان آن را به صورت کامل پشت سر گذاشت.

برند‌کردن نام تجاری، به عنوان یک هدف مهم باید در دستور کار تولیدکنندگان قرار بگیرد، به طوری که روش‌ها و فنون مربوط به آن را شناخته و به درستی در مسیر برند‌شدن گام بردارند. با توجه به اینکه فرایند برندینگ در برنامه‌های بازاریابی و تبلیغاتی جایگاه ویژه‌ای دارد و شرکت‌های مختلف برای رسیدن به آن، باید طراحی درستی در برنامه‌های بازاریابی خود داشته باشند، در ادامه چند اصل مهم را در زمینه برندسازی بیان می‌کنیم:

  •  داستان خود را داشته باشید

هر برندی داستانی دارد، به این معنا که نحوه شکل‌گیری و راه‌اندازی آن به گونه‌ای منحصر‌به‌فرد اتفاق افتاده است، مثلا یک ایده باعث شکل‌گیری آن شده و یا رفاقت بین چند دوست آغاز راه آن بوده است؛ بنابراین برای برند‌‌شدن باید با مخاطبان خود صادق بود و داستان خود را دور از ریاکاری و با صداقت تمام برای آنها بازگفت. در بیان داستان برند خود هیچ‌گاه نباید بزرگ‌نمایی کرد، بلکه باید نقاط مهم و مثبتی را که منجر به حیات آن برند شده است، بیان کرد.

  •  به دنبال برند‌کردن نام خود نباشید

هر شرکتی مجموعه‌ای از خدمات است که در قالب محصولات و اقدامات مختلف به مخاطبان خود معرفی می‌شود، بنابراین صاحبان یک نام تجاری برای برندکردن آن، نباید به دنبال نام شخصی خود و برجسته کردن آن باشند، بلکه کل شرکت با تمام خدمات و محصولاتش باید در قالب یک برند معرفی شود؛ در حقیقت با در پیش گرفتن چنین راهکاری تمام کارکنان یک شرکت، نام تجاری آن را جزئی از وجود خود دانسته و در پی زنده‌کردن و به بیان بهتر، برندکردن آن نام تجاری خواهند بود.

  •  منحصربه‌فرد باشید

ارائه خلاقیت و به‌گونه‌ای منحصربودن، می‌تواند یک عامل مهم در برند شدن یک نام تجاری باشد، البته شایان ذکر است که خلاق بودن، تنها، به معنای متفاوت بودن نیست؛ بلکه یک شرکت موفق باید بتواند خلاقیت خود را در راستای محصولات و خدماتی که ارائه می‌دهد، پایه‌ریزی کرده و با توجه به محصولات خود، از روش‌های خلاق بازاریابی استفاده کند. تقلید از دیگر برندها نمی‌تواند در درازمدت جایگاه مناسبی را برای یک نام تجاری رقم بزند و بر همین اساس نیز تیم‌ بازاریابی یک شرکت باید تمرکز اصلی خود را بر شیوه‌های جدیدی که متناسب با تولیداتش باشد، استوار کند.

  •  لوگوی خود را داشته باشید

از جمله نکات مهمی که در فرایند برندینگ بسیار حائز اهمیت است، طراحی یک لوگوی مناسب برای نام تجاری است. لوگو نماینده یک شرکت است و بنابراین طبق نظر کارشناسان، باید معرف کامل نام تجاری مورد نظر باشد. استفاده از طراحان خلاق و برجسته به منظور طراحی یک لوگو، می‌تواند در انتخاب یک آرم مناسب کمک کند؛ ضمن اینکه شناخت دقیق یک شرکت و محصولات و خدمات آن نیز در طراحی لوگو بسیار اهمیت دارد،

به این معنا که لوگوی یک نام تجاری باید با توجه به تولیدات و خدمات آن طراحی شود و از این منظر، هر شرکتی برای طراحی آرم خود باید به درستی خط و مرز‌های خدمات و محصولات خود را تعیین کند.

برندینگ

  •  برندسازی احساسی را فراموش نکنید

برندهای معروف جهان عموما یک ارتباط عمیق احساسی با مخاطبان خود دارند به این معنا که مخاطب به لحاظ عاطفی به این نام تجاری وابسته بوده و در هنگام خرید، برند مورد نظر خود را در بین سایر رقبا ترجیح می‌دهد. در واقع برندسازی احساسی یکی از مهم‌ترین و در عین‌حال سخت‌ترین مراحل برندسازی است و اگر یک نام تجاری بتواند یک ارتباط درست عاطفی با مخاطبان خود برقرار کند، تا حد زیادی در فرایند برندینگ موفق بوده است.

ایجاد یک ارتباط عمیق عاطفی نیز در درجه اول در گرو اعتماد مشتریان است، به این معنا که یک نام تجاری در صورتی موفق به برندسازی خواهد شد که بتواند با ارائه محصولات مناسب، داشتن صداقت، عمل به وعدهها و ارائه خدمات متنوع، اعتماد مشتریان را به خود جلب کند. مطمئنا جلب اعتماد مشتریان نیز می‌تواند در درازمدت باعث شکل‌گیری یک رابطه عاطفی پایه‌ای شده و در نهایت فرایند برندسازی احساسی تکمیل شود. برای آشنایی بیشتر با اصول مارکتینگ

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.