اسفندماه، ۲۰ هزار سفارش داشتیم!

0

به خوبی  به یاد می‌آورم زمانی را که مادر‌بزرگ‌ها و پدربزرگ‌هایمان برای خرید آجیل شب عید به بازار می‌رفتند و انواع خشکبار و آجیل را در پاکت ساده‌ قهوه‌ای‌رنگی می‌ریختند و سر سفره‌ عید یا شب یلدا می‌آوردند. حالا در ایران امروزی ما که مردم با «اسنپ» و «تپ‌۳۰» به این‌ور و آن‌ور می‌روند، حتما استارتاپ‌هایی می‌توانند وجود داشته باشند که انواع آجیل و خشکبار را آن هم با یک بسته‌بندی خاص و با سلیقه به درب خانه ‌ما برسانند. «دات‌چین» یکی از آنهاست که آمده تا دیگر از کم و کسری و کیفیتِ آجیل شب عیدمان و دیگر دورهمی‌های نوستالژیک‌مان نگرانی نداشته باشیم. با «سید‌ابراهیم‌ هاشمی‌رفسنجانی» بنیانگذار ۳۱ساله که وب‌سایت «دات چین» به نشانیdotchin.ir را راه‌اندازی کرده، همراه شدیم تا از این شبکه‌ توزیع مواد غذایی سالمی که از دل مزرعه‌ها و باغ‌های ایران بیرون می‌آید، بیشتر سر‌در بیاوریم.

  •  شما سال‌های زیادی است که در زمینه تولید و صادرات پسته فعالیت دارید، چه شد که وارد خرده‌فروشی شدید و «دات‌چین» را راه‌اندازی کردید؟

با توجه به سابقه فعالیت ما در زمینه خشکبار، آنچه که همواره برای ما سوال بود، اختلاف بین قیمت عمده‌فروشی و خرده‌فروشی پسته بود. اختلاف قیمتی تا حدود ۳۰ یا ۴۰ درصد بین قیمت عمده‌فروشی و تمام‌شده پسته با فروشگاه‌های سطح شهر وجود داشت. این اختلاف قیمت اصلا با هیچ منطقی‌ جور در‌نمی‌آمد. لذا جرقه ورود به خرده‌فروشی و راه‌اندازی دات‌چین از همان جا در ذهنمان زده شد. در اولین ماه فعالیت دات‎چین تنها ۱۵ سفارش ثبت شد اما امروز فقط در اسفند ماه سال گذشته نزدیک به ۲۰هزار سفارش ثبت‌شده داریم.

  •  در دات‌چین شما چه خدمتی را به مشتریان ارائه می‌کنید؟

تمام محصولاتی که در دات‌چین ارائه می‌شوند، ارگانیک هستند. ما در دات‌چین انواع آجیل و خشکبار، دمنوش، محصولات زیتون و غیره را به صورت عمده و خرده‌فروشی به صورت آنلاین به فروش می‌رسانیم. خدمات خرده‌فروشی ما به صورت ارسال مستقیم به درب منزل مشتریان ‎است که می‎توانند محصولات مورد نیاز خود را به صورت آنلاین انتخاب کرده و به‌راحتی در حد‌اکثر ۲۴ساعت، در درب منزل تحویل بگیرند. بخش دیگر خدمات دات‎چین مربوط به تولید محتوای مفید در وب‎سایت است که مشتریان و کاربران می‎توانند با مطالعه و استفاده از محتواهای تولید‌شده، اطلاعات لازم در مورد آجیل و مواد غذایی ارائه شده را به‌دست بیاورند. علاوه بر این اطلاعات، آگاهی مشتریان و کاربران از قیمت منصفانه و معقول محصولات و شناسایی محصول خوب و با‌کیفیت یکی دیگر از اهداف محتوای ایجاد‌شده در وب‎سایت است. خدمت دیگر برای کشاورزان و تولید‌کنندگان محصولات است که می‎توانند با تایید محصولات خود طی فرآیند و پروتکل‌های کیفیتی دات‎چین با قیمت مناسب اقدام به فروش محصولات خود کنند و از فروش محصولات به دلال‌ها با قیمت پایین جلوگیری کنند.

  •  با توجه به اینکه آجیل و خشکبار محصولاتی هستند که مشتری تمایل دارد‌ هنگام خرید آن را تست کند، شما چطور این نیاز مشتری را برطرف ‌و اعتماد او را جلب می‌کنید‌؟

خب، این یکی‌ از سختی‌های کار ماست؛ اینکه چطور می‌شود شرایطی را برای مشتری فراهم کرد که بتواند محصول ما را امتحان کند. اول از همه سعی کردیم با تولید محتوای مناسب ابهامات را ‌هنگام خرید کاهش دهیم. همچنین علاوه بر ‌تولید محتوا، ما می‌بایست شرایطی را فراهم می‌کردیم که مشتری بتواند محصول ما را تست کند. به همین خاطر، این پیشنهاد مطرح شد که مشتریان در صورت خرید بتوانند محصول را درب منزل تحویل بگیرند، باز کنند و چک کنند و در صورت عدم رضایت سفارش را برگردانند.

  •  فرض کنید من به عنوان یک کاربر می‌خواهم محصولی از «دات‌چین» را سفارش دهم، چطور باید این کار را انجام دهم؟

به صورت کلی با ورود به سایت دات‎چین می‎توانند اقدام به ثبت‌نام کرده و محصولات مورد نیاز خود را خریداری کنند، در صورتی که تمایل به ثبت‌نام کامل و ثبت کامل اطلاعات خود ندارند، می‎توانند به صورت کاربر مهمان و تنها با درج آدرس خود خرید کنند. در صورت عدم دسترسی به اینترنت یا عدم توانایی در ثبت سفارش، کابران عزیز می‎توانند با تماس تلفنی، سفارش خود را ثبت کرده و در درب منزل تحویل بگیرند.

  •  منبع تامین محصولات «دات‌چین» کجاست؟ ‌آیا خودتان مزرعه دارید؟

در کسب‌و‌کار‌ها به صورت کلی یا باید از سمت تامین محصولات اطمینان خاطر داشت یا از مشتریان بالقوه حوزه فعالیت خود، ما قسمت اول را داشتیم؛ یعنی تامین محصولات. به این دلیل که خود ما تولید‌کننده پسته هستیم. باغات ما در رفسنجان، قزوین و ورامین هستند. دمنوش‌ها نیز که با برند پاک گیاه ارائه می‎شوند، محصول مزارع زرندیه در ساوه است که تولید‌کننده آنها نیز از اقوام من هستند. سایر اقلام سبدکالای موجود در وب‌سایت نیز به صورت مستقیم از باغداران و کشاورزان همان محصولات تامین می‎شود که به همین دلیل از نظر کیفی حد مطلوبی را برای مشتریان فراهم می‎کند.

  •  به نظر نمی‌رسد، فعالیت در زمینه‌ خشکبار و واردات و صادرات چنین محصولاتی آسان باشد، چطور ریسک تاسیس  این کار را به جان خریدید و وارد بازار کارش شدید؟

همانطور که می‎دانید، شروع هیچ کسب‌و‌کاری بدون خطر و ریسک نبوده و آسان نیست. در هر حوزه کسب‌و‌کار با ورود تازه‎کارها همواره سنگ‌اندازی‌هایی از طرف افراد با‌سابقه در آن حوزه انجام می‎شود و این در همه جای دنیا و در تمام حوزه‌ها حتی محیط‎های علمی و دانشگاهی که افراد تحصیل‌کرده نیز حضور دارند، روندی معمول است. می‎توان گفت که فعالیت‌های تجارت الکترونیک هنوز محیطی بکر در ایران است و بالاخص در حوزه آجیل و خشکبار عملا هیچ‌گونه رقیب جدی را شاهد نیستیم! به همین دلایل نیز زمینه فعالیت بسیار گسترده است و به عبارتی خیلی کار برای انجام هست. طی یک سال فعالیت ما در این زمینه افرادی با ما تماس گرفته‌اند که تمایل به فعالیت در این حوزه ‌داشته‌اند و ما نیز آنها را در این راه راهنمایی کرده‌ایم. اساسا این باور غلط که یک محیط بکر در اختیار یک کسب‌و‌کار باشد، امروزه منسوخ شده است. رقبا می‎توانند با ایجاد این فرهنگ‎سازی خرید آنلاین آجیل به رونق این کسب‌و‌کار بیش از پیش بیفزایند.

  •  اعضای تیم دات‌چین را معرفی کنید؟

من و سارا نظری موسسان دات‌چین هستیم، نیما فتح‌الهی مسئول بخش فروش، یوحنا پرویزی‌نژاد مسئول سایت و سرور،‌ مهدی حسنی مسئول تامین‌، امین دلشاد بخش مارکتینگ و هوشنگ قربانی و علی قلی‎نژاد مسئول تدارکات هستند.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.