قابلیت هضم در استارتاپ‌های دیگر

یادداشتی از مهدی صداقت *

0

* مدیر خانه نوآوری

تعریف‌های مختلف علمی و کاربردی از استارتاپ وجود دارد ولی به نظر من استارتاپ به تیمی متشکل از دو یا چند نفر که حول یک ایده شکل می‌گیرند‌، اطلاق می‌شود. عموما این ایده در بستر فناوری اطلاعات شکل گرفته یا به شکل محسوسی از IT بهره می‌برد.‌

در برخی‌ تعاریف رشد سریع را ویژگی دیگر استارتاپ می‌دانند ولی به نظر می‌رسد لزوما رشد استارتاپ‌ها خیلی سریع‌تر از رشد کسب‌وکارهایی که در مقاطع مختلف زمانی به وجود آمده‌اند‌، نیست، بلکه نوع فعالیت آنها و فرهنگ حاکم بر محیط استارتاپی به دلیل استفاده از IT و فرهنگ افراد فعال در آن باعث تمایز شده است.

قابلیت هضم در استارتاپ‌های دیگر

یکی دیگر از وجوه تمایز استارتاپ‌ها قابلیت عمومی‌شدن و استفاده گسترده از آنها یا ارائه سرویس یا ادغام یا هضم در استارتاپ‌های دیگری که واجد این شرایط هستند، است که این مسئله با تغییر فرهنگی در مخاطبان آن استارتاپ همراه است.

عموما استارتاپ‌ها یا نیاز جدیدی را در مشتریان‌شان ایجاد می‌کنند یا به نیاز فعلی آنها به روش جدیدی پاسخ می‌دهند که این مسئله باعث تغییر فرهنگی در مخاطبان می‌شود.‌ برای مثال، استفاده از  شبکه‌های اجتماعی علاوه بر رفع نیاز روزمره ارتباطی بین افراد، مردم را به سمت احساس نیاز برای داشتن شبکه گسترده‌ای از ارتباطات سوق داد که کم‌کم این امکان به عنوان یکی از نیازهای اساسی تلقی می‌شود.

بر همین اساس نباید انتظار داشت پس از مدتی استارتاپ‌های جدیدی حول موضوع قبلی شکل نگیرند. به‌کرات دیده شده است که استارتاپی جدید با ایده تقریبا تکراری ظهور کرده است ولی به علت غفلت صاحب اصلی ایده و یا مسائل دیگر کسب‌وکاری مانند توان جذب به موقع سرمایه توانسته ‌از رقیب پیش بیفتد.‌ علاوه بر این موضوع تکرار ایده موفق در جامعه‌ها و بازارهای دیگر به عنوان یکی از روش‌های موثر کاهش ریسک موفقیت کسب‌وکار استارتاپی بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد.

همچنین یکی از ویژگی‌های متمایزکننده استارت‌‌آپ‌ها حضور موسسان و صاحبان اولیه آنها در تیم مدیریتی و اجرایی و تلاش فراوان و شبانه‌روزی آنها برای موفقیت استارتاپ خصوصا در سال‌های اولیه و زمان شکل‌گیری کسب‌و‌کارشان است.‌ استارتاپ‌ها بعد از رشد سال‌های اولیه کم‌کم تبدیل به یک شرکت بالغ می‌شوند و دیگر تلقی استارتاپی برای آنها معنادار نیست.‌

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.