استارتاپی که آزمایشگاه پزشکی را به خانه می‌آورد

0

شلوغی مراکز درمانی و آزمایشگاه‌ها یکی از معضلاتی است که بیماران با آن دست و پنجه نرم می‌کنند. ساعات طولانی انتظار برای رسیدن نوبت شاید از جمله ساعات طاقت‌فرسای زندگی هر‌کسی به حساب بیاید. با نفوذ اینترنت در بین مردم در یکی دو سال گذشته، تکنولوژی به کمک بیماران آمده ‌و انواع استارتاپ‌ها در جهت تسهیل خدمات‌رسانی به افراد در حوزه درمان شکل گرفته‌اند. استارتاپ آزمایش‌آنلاین به نشانی azmayeshonline.com  استارتاپی است که کار خود را از سال گذشته در زمینه ارائه خدمات نمونه‌گیری آزمایش خون در منزل شروع کرده ‌‌و دهم دی ماه تولد یکسالگی خود را جشن گرفته است. شقایق خلیلی و محمد مجددی، بنیانگذاران این استارتاپ هستند. شقایق ۳۳ سال دارد و در حال حاضر دانشجوی دکترای کارآفرینی در دانشگاه علوم و تحقیقات است و محمد نیز ۳۴ ساله و فارغ‌التحصیل کارشناسی ارشد هوش مصنوعی از دانشگاه امیرکبیر است. این دو با هم در یک استارتاپ‌ویکند آشنا می‌شوند. محمد پیش از این استارتاپ دیگری در حوزه گردشگری راه انداخته ‌که همچنان نیز فعال است. شقایق خلیلی تمایل داشته یک بیزینس برای خود راه بیندازد و وقتی محمد مجددی ایده آزمایش‌آنلاین را با او در میان می‌گذارد، تصمیم می‌گیرند که با هم یک استارتاپ راه بیندازند. 

 شروع کار شما از کجا بود و اولین کاربر شما را چطور پیدا کرد؟

۱۰ دی تولد یکسالگی آزمایش‌آنلاین است ولی شروع کار ما زمانی بود که به اولین کاربر برای نمونه‌گیری مراجعه کردیم. زمانی که فقط وب‌سایت را راه‌اندازی کرده بودیم و هنوز پلتفرم کامل نبود، کاربری از طریق اینترنت ما را پیدا کرد و درخواست نمونه‌گیری داشت. در صورتی که ما امکان خدمات‌رسانی نداشتیم. جالب اینجاست که مجبور شدیم که از اولین کاربر عذرخواهی کنیم که نمی‌توانیم خدمات‌رسانی کنیم. پس از اینکه پلتفرم تکمیل شد، تقریبا از فروردین امسال تعداد کاربران افزایش یافت.

 شما در آزمایش‌آنلاین چه‌کار می‌کنید و چه خدماتی را ارائه می‌دهید؟

آزمایش آنلاین در واقع یک پلتفرم است که در آن اگر فردی نیاز به آزمایش داشته باشد، دیگر نیازی نیست که به آزمایشگاه مراجعه کند. به عبارت دیگر، افراد می‌توانند از طریق وب‌سایت، اپلیکیشن و ربات تلگرام درخواست آزمایش خود را به همراه مکان، روز و ساعتی که تمایل دارند ‌نمونه‌گیری انجام شود، به همراه آزمایشگاهی که می‌خواهند نمونه‌ها برای بررسی به آنجا منتقل شود، انتخاب کنند. بعد از اینکه درخواست آزمایش ثبت شد، همکاران ما در ‌زمان و مکانی که کاربر ثبت کرده است، مراجعه می‌کنند، نمونه‌گیری را انجام می‌دهند و به آزمایشگاهی که کاربر انتخاب کرده است، منتقل می‌کنند. نتیجه آزمایش نیز از طریق اس‌ام‌اس، اپلیکیشن و وب‌سایت قابل مشاهده است و اگر کاربران تمایل به دریافت نسخه چاپی داشته باشند، نسخه چاپی از طریق پیک برایشان ارسال می‌شود.

 پرستارانی که برای نمونه‌گیری ارسال می‌شوند، از طرف آزمایشگاهی که کاربر انتخاب کرده است، فرستاده می‌شوند؟

خیر، ما با یک مرکز پرستاری بالینی همکاری داریم که مجوزهای لازم ارائه خدمات بالینی در منزل را دارند. پس از اینکه درخواستی ثبت می‌شود، یکی از پرستاران این مرکز به محل درخواست اعزام می‌شود و نمونه‌گیری را انجام می‌دهد و به آزمایشگاه مورد نظر می‌برد. 

  مراحلی که مربوط به تایید نسخه و اعتبار دفترچه بیمار چطور طی می‌کنید؟

زمانی که کاربر درخواست خود را ثبت می‌کند، باید عکس نسخه خود را نیز برای ما ارسال کند. براساس عکس نسخه ما نیازهای قبل از آزمایشگاه مانند ناشتا‌بودن یا مدت زمان مورد نیاز بیداری بعد از خواب و غیره را از طریق کارشناسان آزمایشگاهی که داریم اطلاع‌رسانی می‌کنیم. سپس عکس نسخه را به آزمایشگاهی که بیمار انتخاب کرده است، ارسال می‌کنیم و قیمت می‌گیریم و اعتبار دفترچه نیز به این ترتیب سنجیده می‌شود. این فرآیند تایید تقریبا یک ساعت بیشتر زمان نمی‌برد. هزینه آزمایش نیز در زمان نمونه‌گیری در محل دریافت می‌شود.

 شیوه درآمدزایی شما چگونه است؟

خدمتی که ما به مردم ارائه می‌دهیم کاملا رایگان است و هیچ هزینه اضافی از کاربران بابت خدمات دریافت نمی‌کنیم‌ و از طریق تعاملی که با آزمایشگاه‌ها داریم، به صورت کارمزدی درآمد داریم. 

 از زمانی که کار را شروع کردید، به سطحی از درآمد رسیده‌اید که هزینه‌ها را پوشش دهید و سود‌ده باشید؟

هنوز به نقطه سر‌به‌سر نرسیده‌ایم و علت آن هم این است که تا‌کنون وارد فاز تبلیغات نشده‌ایم چون می‌خواستیم از مجوزها و پلتفرم خود مطمئن شویم. پیش‌بینی می‌کنیم با شروع تبلیغات بتوانیم تا یک سال آینده به این مرحله برسیم. قصد داریم در آینده حوزه خدمات‌دهی را گسترش دهیم و علاوه بر تهران در شهرهای دیگر نیز این خدمات را ارائه دهیم.

 با توجه به اینکه مراجعه به آزمایشگاه برای نمونه‌گیری کاری بوده است که از گذشته مردم به صورت سنتی انجام می‌دادند، آنلاین‌کردن این فرآیند برای شما با چه چالش‌هایی همراه بود؟

با توجه به اینکه ما جزو اولین‌ها در این زمینه هستیم، فرهنگ‌سازی کار سختی است، ولی چیزی که ما از آن بهره می‌بریم تبلیغات دهان به دهانی است که کاربران خودشان انجام می‌دهند؛ یعنی کاربران خودشان برای ما مبلغ هستند. علاوه بر این، با توجه به اینکه باز ما جزو اولین‌ها در این حوزه هستیم، بسیاری از مجوزها از قبل تعریف نشده بود که این کار را برای ما سخت کرده بود. 

 اقبال عمومی را نسبت به این کار چطور ارزیابی می‌کنید؟

افراد به دریافت این خدمات تمایل دارند و به این ارزیابی براساس تماس‌هایی که با مشتریان بعد از دریافت خدمات انجام می‌دهیم، دست یافته‌ایم. ما به صورت ماهانه با افراد مراجعه‌کننده تماس می‌گیریم و نظرات افراد را جویا می‌شویم. از طرف دیگر افرادی هستند که با ما تماس می‌گیرند و با توجه به تجربه دوستان و آشنایانشان تمایل دارند از ما خدمات دریافت کنند. در حال حاضر حدود ۳۰۰ کاربر به صورت ماهانه درخواست آزمایش دارند و حدود ۳۰۰۰ کاربر تا‌کنون از خدمات استفاده کرده‌اند‌.

 آزمایشگاه‌ها نسبت به این کار چطور موضع‌گیری کردند؟

بزرگ‌ترین منفعت برای آزمایشگاه‌ها این است که خدمات ما از شلوغی‌های اول صبح در آزمایشگاه‌ها می‌کاهد و نمونه‌ها را آماده از ما تحویل می‌گیرند. علاوه بر این، کیت‌هایی که در آزمایشگاه استفاده می‌شود، فارغ از تعداد نمونه یک هزینه ثابت را برای آزمایشگاه دارد که افزایش تعداد نمونه‌ها می‌تواند سود آزمایشگاه را افزایش دهد. در حال حاضر حدود ۱۰۰ آزمایشگاه در تهران با ما همکاری دارند.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.