استارتاپی دست به آچار برای خانه‌های ایرانی‌

0
داستان برند «آچاره» (achareh.ir‌) داستان استارتاپی است که سه دوست را از سه نقطه مختلف دنیا بعد از سال‌ها دوباره کنار هم قرار داده است. حامد تاج‌الدین، امیرحسام صلواتی و بهمن امام، هر سه ورودی سال ۸۱ رشته برق دانشگاه شریف بودند که هر کدام بعد از اتمام تحصیلاتشان به دنبال ساختن دنیای خود رفتند. حامد به تورنتو رفت و تحصیلاتش را در دکتری بیزینس ادامه داد و پس از آن پست‌داک خود را در رشته کسب‌وکار دیجیتال از فرانسه گرفت. امیرحسام در سوئیس دکتری علوم کامپیوتر را دنبال کرد و بهمن نیز در ایران ماند و تحصیلاتش را در رشته MBA ادامه داد و همین جا نیز مشغول به کار شد. داستان از اینجا شروع می‌شود که حامد تاج‌الدین در دوران تحصیلش در تورنتو با دوستانش که برخی در استنفورد بودند، تصمیم می‌گیرند که استارتاپی را راه‌اندازی کنند ولی به دلایلی موفق نمی‌شوند که آن را به سرانجام برسانند. از طرفی حامد با توجه به علاقه‌مندی به ایران و علی‌رغم موقعیت‌های مختلفی که هم در فضای آکادمیک و هم در فضای کسب‌و‌کار برایش وجود داشت، تصمیم می‌گیرد بعد از اتمام تحصیلات به ایران برگردد. بر همین اساس در یکی از سفرهایش به ایران ایده راه‌اندازی استارتاپ را با دوستان قدیمی‌اش امیرحسام و بهمن مطرح می‌کند.«‌با توجه به اینکه من یک بار تجربه راه‌اندازی استارتاپ هی موفق را داشتم، بر این موضوع واقف بودم که شاکله یک استارتاپ باید چطور شکل بگیرد و می‌دانستم روابط دوستانه هم‌بنیانگذاران در ادامه راه بسیار با‌اهمیت است. به علاوه اینکه ضرورت دارد توانایی‌های افراد، مکمل همدیگر باشد و به معنای واقعی کلمه یک تیم تشکیل شود. اینها از جمله مواردی بود که برای تشکیل تیم به آن اهمیت می‌دادم.» درواقع او خصوصیاتی را مدنظر قرار داده بود که بعدها در تیم سه‌نفره‌شان نمود پیدا ‌کرد.
  •  از آچاره بیشتر بدانیم
 در ابتدا یک شمای کلی از ایده در ذهن داشتند که کسب‌وکاری راه بیندازند تا گره‌ای از مشکلات مردم بر‌طرف شود. از طرفی با توجه به توانایی‌هایی که در تیم وجود داشت، می‌خواستند یک کسب‌وکار اینترنتی راه بیندازند و ایده آچاره می‌توانست از هر نظر توانایی‌های اعضای تیم را پوشش دهد. ایده از آنجا شکل گرفت که آنها به این فکر کردند که ممکن است برای هر کسی در خانه مشکلی پیش بیاید که افراد حتی ندانند برای رفع آن، به چه کسی باید رجوع کنند. البته این مشکلی بود که خود آنها هم با آن در‌گیر بودند. حامد تاج‌الدین می‌گوید: «‌ما زمانی که استارت کار را زدیم، در سه نقطه جغرافیایی مختلف بودیم ولی این تعهد را داشتیم که روزهای یکشنبه هر هفته با هم یک جلسه آنلاین داشته باشیم و کارها را پیش ببریم.» بعد از شکل‌گیری ایده، تقسیم کار می‌کنند و کارهای فنی را امیرحسام بر عهده می‌گیرد، کارهای اجرایی و عملیاتی را بهمن و حامد نیز در حوزه برنامه‌ریزی‌های مرتبط با کسب‌وکار و فرآیندهای مذاکره با سرمایه‌گذاران مشغول می‌شود. «ما برای اینکه کار را شروع کنیم، به مسئله خیلی ساده نگاه کردیم؛ اینکه یک سری مشکلات در منزل وجود دارد و از طرفی یک سری افراد دارای مهارت یا همان سرویس‌کار وجود دارد که می‌توانند این مشکلات را برطرف کنند، حال اگر ما می‌توانستیم مردم را با این سرویس‌کاران مرتبط کنیم، در وقت و انرژی هر دو طرف صرفه‌جویی می‌شد. برای شروع و برای اینکه با بازار این حوزه آشنا شویم، در روزنامه آگهی دادیم، به این ترتیب که هم به جای سرویس‌دهنده‌ها و هم به جای درخواست‌کنندگان سرویس، آگهی منتشر می‌کردیم و مشتریان و سرویس‌دهندگان که آگهی را می‌دیدند با ما تماس می‌گرفتند و ما مشتریان را به سرویس‌دهندگان مرتبط می‌کردیم. این کار را تا اسفندماه پارسال انجام می‌دادیم و توانستیم از این طریق هر چند به تعداد انگشت‌شمار مشتریان و سرویس‌دهندگانی را جذب کنیم و از فروردین امسال که نسخه کامل سایت و اپلیکیشن نهایی شد، کسانی را که از قبل با ما کار می‌کردند، به سمت استفاده از خدمات سایت هدایت کردیم. کار را با خدمات نظافت منازل شروع کردیم و در عین حال می‌دانستیم که در چه دسته‌بندی‌هایی قرار است خدمات ارائه دهیم. چون پلتفرم ما دو‌سویه است هر دو طرف باید پابه‌پای هم پیش می‌رفت وقتی که از این همپایی مطمئن می‌شدیم، به تدریج تعداد آچارها (سرویس‌دهندگان) را افزایش می‌دادیم و از آن طرف تعداد سفارشات با تبلیغاتی که در فضای آنلاین و دیجیتال انجام می‌شد، افزایش پیدا می‌کرد و این روال را تا‌کنون نیز ادامه داده و بالانس را نگه داشته‌ایم.»
«چون پلتفرم ما دو‌سویه است هر دو طرف باید پابه‌پای هم پیش می‌رفت وقتی که از این همپایی مطمئن می‌شدیم، به تدریج تعداد آچارها (سرویس‌دهندگان) را افزایش می‌دادیم و از آن طرف تعداد سفارشات را با تبلیغاتی که در فضای آنلاین و دیجیتال انجام می‌دادیم، افزایش می‌دادیم و این روال را تا‌کنون نیز ادامه داده‌ایم»
در حال حاضر علاوه بر خدمات نظافت، آچاره خدمات مختلف دیگری نیز ارائه می‌دهد که از جمله آنها می‌توان به مراقبت و نگهداری از سالمندان و کودکان، پذیرایی، باغبانی، تعمیرات و بازسازی منزل، جابه‌جایی اثاث، خدمات رایانه‌ای و دکوراسیون اشاره کرد که هر کدام از این خدمات، زیر‌مجموعه‌های خود را دارند. همچنین بیش از ۱۰۰۰ سرویس‌دهنده به مشتریان آچاره خدمات ارائه می‌دهند و بیش از ۱۰ هزار کاربر نیز از این خدمات استفاده کرده‌اند. «‌کاربران برای استفاده از خدمات می‌توانند از طریق وب‌سایت و اپلیکیشن آچاره درخواست خود را در هر یک از دسته‌بندی‌ها ثبت کنند. پس از آن، سرویس‌دهنده مرتبط با درخواست ثبت‌شده، درخواست را پذیرش می‌کند و برای خدمت‌رسانی به منزل مربوطه مراجعه می‌کند. بعد از اینکه سرویس ارائه می‌شود، از مشتری در مورد مواردی همچون ظاهر سرویس‌دهنده، نوع برخورد با مشتری، کیفیت خدمات و غیره نظرسنجی می‌شود و به سرویس‌دهنده از این طریق امتیاز داده می‌شود. سرویس‌دهندگان براساس امتیازاتی که از کاربران دریافت می‌کنند، در آچاره رتبه می‌گیرند و سرویس‌دهندگانی که امتیاز بیشتری داشته باشند، کارهای بیشتری به آنها پیشنهاد می‌شود.»
درآمدزایی آچاره در حال حاضر از طریق دریافت کارمزد پس از اتمام کار است، ولی در بیشتر مواقع این کارمزد به دلیل هزینه‌های پروموشنی که به دو‌طرف عرضه‌کننده و دریافت‌کننده خدمات داده می‌شود، حذف شده یا کمتر از میزان معمول کارمزد دریافت می‌شود. آنگونه که خودشان در این‌باره توضیح داده‌اند این استراتژی به این دلیل است که تیم آچاره در حال حاضر تمرکز خود را ‌روی توسعه شبکه و آشنایی بیشتر مردم با این خدمات قرار داده است. حامد تاکید می‌کند:«‌ما به طور مداوم از فیدبک‌های کاربران در توسعه محصول خود استفاده می‌کنیم و در تعامل با مشتریان و تحلیل رفتارهای آنان در استفاده از وب‌سایت و اپلیکیشن در راستای بهبود محصول حرکت می‌کنیم.»
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.