استارتاپی برای عروس‌ و دامادها

0

برگزاری مراسم عروسی و تدارکات آن از طرفی هیجان‌انگیز و خوشایند است و از طرف دیگر پر‌استرس و وقت‌گیر. محمد‌امین ابراهیمی و همسرش نیلوفر باغچه‌بند، زن و شوهری هستند که به واسطه تجربه‌ای که در دشواری هماهنگی خدمات مجالس مختلف برای مراسم عقد خود داشتند، تصمیم می‌گیرند استارتاپ عروس‌بوک به نشانی‌ aroosbook.com  را راه بیندازند تا کار عروس و دامادهای بعدی را در این فرآیند راحت‌تر کنند. محمدامین ۲۷ ساله و متولد شیراز است و لیسانس فناوری اطلاعات از دانشگاه علوم و تحقیقات فارس و فوق‌لیسانس مدیریت آی‌تی از دانشگاه تهران دارد. او قبل از راه‌اندازی عروس‌بوک با چند تن از دوستانش شرکتی داشتند که در زمینه طراحی پورتال و هوشمند‌سازی مدارس فعالیت می‌کرده‌اند. او بعد از مدتی تصمیم می‌گیرد به همراه همسرش و یکی از دوستانش حمید علیزاده، شرکتی را در حوزه فناوری اطلاعات راه بیندازد. «در آن زمان من در شرف ازدواج بودم و در مدت زمان کوتاهی حدود یک ماه باید مراسم عقد را برگزار می‌کردیم. به همین دلیل مجبور بودیم خدمات‌دهندگان مجالس را در این زمان کم هماهنگ کنیم که کار سختی بود و در این فرایند اذیت شدیم. چون مرجعی وجود نداشت که بتوانیم خدمات‌دهندگان دلخواه خود را در آن بیابیم. بر همین اساس با همسرم و دوستم حمید تصمیم گرفتیم در شرکت جدیدی که می‌خواستیم راه‌اندازی کنیم ‌روی این ایده کار کنیم و استارتاپی را در این زمینه راه‌اندازی کنیم. کار را در سال ۹۱ با برند iwedding در شیراز شروع کردیم و وارد پارک علم و فناوری فارس شدیم. بعد از یک سال وارد بازار شدیم و در ماه اول حدود ۳۵میلیون تومان فروش داشتیم‌ و همین استقبال باعث شد که کار را با جدیت بیشتری دنبال کنیم. بعد از مدتی که با برند iwedding  کار کردیم، متوجه شدیم این اسم مناسبی برای کار ما نمی‌تواند باشد چون از طرفی فارسی نوشتن آن سخت است و از طرف دیگر تامین‌کنندگان خدمات و کاربران در بیشتر اوقات آن را اشتباه تلفظ می‌کردند یا با کلمات دیگر اشتباه می‌گرفتند. به همین دلیل تصمیم گرفتیم که نامش را عوض کنیم. بعد از توقف کار برای مدتی از بهمن ماه سال گذشته با نام «عروس‌بوک» کار را شروع کردیم و به طور کلی سایت را تغییر دادیم و با اینترفیس جدیدی کار را دنبال می‌کنیم.» تغییر نام ‌برای آنها چالش‌برانگیز بوده ‌و فرآیندی طولانی را طی کرده است. محمد‌امین می‌گوید وقتی استارتاپی نام خود را تغییر می‌دهد چندین ذهنیت در ذهن مخاطبان شکل می‌گیرد و مخاطبان فکر می‌کنند استارتاپ با نام جدید قصد کلاهبرداری دارد «‌ما نمی‌خواستیم برای تامین‌کنندگان ذهنیت بدی به دلیل تغییر نام ایجاد شود، به همین دلیل مدت زمان زیادی را صرف کردیم تا آنها را از این تصمیم آگاه کنیم.»

  •  خدمات عروس‌بوک

عروس‌بوک یک پلتفرم است که عروس و دامادها را به ارائه‌دهنگان خدمات مجالس عقد و عروسی مرتبط می‌کند. این خدمات در ۱۲ گروه اصلی مانند باغ و تالار، آتلیه، مزون عروس، گلفروشی، شیرینی‌فروشی، کرایه ماشین و غیره تقسیم می‌شوند. در حال حاضر ۴۸۰۰ ارائه‌دهنده خدمات با عروس‌بوک همکاری می‌کنند که اکثرا در شیراز هستند و تعدادی هم از شهرهای دیگر هستند. کاربران برای اینکه بتوانند از خدمات عروس‌بوک استفاده کنند، نیازی نیست در سایت ثبت‌نام کنند و می‌توانند به عنوان مهمان اطلاعات را مشاهده کنند. در صورت ثبت‌نام امکان کامنت‌گذاری و خرید آنلاین برایشان فراهم می‌شود. «‌ما در عروس‌بوک نقش یک مرجع معرفی‌کننده و اطلاع‌رسانی را بازی می‌کنیم و دخالتی در فرآیند ارتباطی بین کاربران و تامین‌کنندگان نداریم. کاربران بعد از این اینکه تامین‌کننده مورد نظر خود را پیدا کردند، می‌توانند از طریق اطلاعات تماسی که در صفحه تامین‌کننده قرار داده شده است، با او تماس بگیرند. در حال حاضر در حال استخراج استانداردهایی برای هر یک از خدمات هستیم. به عنوان مثال، قصد داریم تا پایان سال حدود ۴۰ باغ را بررسی کنیم و از نظر رعایت استانداردهای مورد نیاز به آن رتبه بدهیم و در قالب یک ویدئو در اختیار کاربران قرار دهیم. این کار را قصد داریم صادقانه و خارج از حوزه تبلیغات انجام دهیم تا کاربران بهتر بتوانند خدمات‌دهندگان را ارزیابی کنند.» به طور متوسط روزانه ۶۷ کاربر از عروس‌بوک استفاده می‌کنند  و تعداد کل کاربران نیز حدود ۴۸۰۰ نفر است. محمد امین می‌گوید ویژگی جست‌وجوی هوشمند از جمله امکاناتی است که تا یکی دو ماه آینده قرار است به عروس‌بوک اضافه شود. این ویژگی این امکان را برای عروس‌ها و دامادها فراهم می‌کند که با وارد‌کردن بودجه و تعداد مهمان‌ها خدمات مجالس مناسب به آنها پیشنهاد شود.

  •  شیوه درآمدزایی

خدمات‌دهندگان مجالس به صورت کلی می‌توانند از امکاناتی که عروس‌بوک در اختیارشان قرار می‌دهد، به صورت رایگان استفاده کنند و از سیستم بازخورد دریافت کنند. بعد از آن کسانی که تمایل داشتند خدمات بیشتری را دریافت کنند، می‌توانند با پرداخت اشتراک از این خدمات بهره‌مند شوند. «‌ما سه پنل اشتراکی داریم؛ پنل نقره‌ای به صورت ماهیانه ۱۰ هزار تومان، پنل طلایی ۸۰‌‌هزار تومان و پنل الماسی ۲۵۰ هزار تومان است.» محمد‌امین می‌گوید تا سال آینده قصد دارند فقط در عروس‌بوک سرمایه‌گذاری کنند و چشمداشتی به درآمدزایی از این طریق ندارند. در حال حاضر درآمدی بین ۱۰ تا ۱۵ میلیون تومان در ماه دارند که آن هم مجددا در کار سرمایه‌گذاری می‌شود. آنها کار را در سال ۹۱ با سرمایه‌ای حدود ۱۶۰ هزار تومان شروع کردند و تاکنون توانسته‌اند سرمایه‌هایی نیز علاوه بر درآمدی که در کار هزینه می‌شود، جذب کنند. بخشی از آن تامین اعتبار از طریق وام بانکی بوده ‌و بخشی از آن سرمایه شخصی خودشان بوده‌ و در مجموع برای امسال حدود ۸۰ میلیون تومان وارد مجموعه شده است. آنها از حمایت‌های پارک علم و فناوری فارس برخوردار بوده‌اند و در سال‌های گذشته نیز توانسته‌اند سرمایه جذب کنند.

  •  سهم بازار عروس‌بوک

عروس‌بوک در برنامه‌ریزی‌هایی که برای آینده انجام داده است، قصد دارد در کلانشهر‌ها نفوذ کند. محمدامین می‌گوید قبل از اینکه iwedding را راه بیندازند، دو رقیب در بازار داشتند؛ نوعروس و تالار‌وب در این حوزه کار می‌کردند. ولی بعد از اینکه iwedding را لانچ کردند، تعداد زیادی سایت به صورت قارچ‌گونه فعالیت خود را در حوزه خدمات مجالس شروع کردند. «‌ما در حال حاضر ۱۷ رقیب اصلی در کل کشور داریم ولی در شیراز رهبر بازار هستیم. ارزش این بازار به صورت سالانه ۲٫۵ میلیارد تومان تخمین زده شده ‌و آرمان‌شهر ما این است که بتوانیم ۳۵ درصد کل حجم بازار ایران را داشته باشیم. ما برای اینکه بتوانیم تا تیر‌ماه سال آینده به درآمدزایی مطلوب دست پیدا کنیم، نیازمند ۵۰۰ میلیون تومان سرمایه‌گذاری هستیم.» آنها از زمانی که کار را شروع کرده‌اند با مشکلاتی نیز روبه‌رو بوده‌اند و محمد‌امین این مشکلات را فصل‌بندی کرده است. او می‌گوید فصل اول مشکلات مربوط به مشکلات مالی و تامین سرمایه بوده است که تقریبا در یک سال اول با آن دست و پنجه نرم می‌کردند. فصل دوم مشکلات مربوط به تیم‌سازی و نبود نیروی متخصص در شهر شیراز بوده است‌ و فصل سوم مشکلات مربوط به موانع غیر‌دولتی بوده که داخل بازار به‌وجود می‌آمد و صنف‌های مختلف وقتی می‌دیدند جایی منفعت مالی وجود دارد، در آن اختلال ایجاد می‌کردند.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.