از کارگاهی کوچک تا کارخانه‌ای مدرن

0

این روزها نامش در میان برندهای لوکس ایرانی به چشم می‌خورد. اما شاید کمتر کسی بداند که اولین محصولاتش جاسوئیچی‌های چرمی بودند که در اتاقکی روی پشت‌بام یک خانه تولید می‌شدند. برندی که قریب به بیست سال از عمر اولین تولیدات و فروشش می‌گذرد و کارگاه سی متری آن جایش را داده به فروشگاه‌های فروش چرم لوکس در شهرهای دور و نزدیک جهان. چرم درسا اولین برند چرمی است که فروشگاه‌های کالای چرم با برند خاص ایرانی را به بازار معرفی کرد. تنوع محصولاتش این روزها محدود به کیف و کفش چرم نیست و اکسسوری و جواهرات درسا هم طرفداران این برند را دو چندان کرده‌اند. حالا نام چرم درسا در میان برندهای برتر ایرانی جا خوش کرده است و بخشی از لوکس‌ترین محصولات چرم ایرانی را تولید می‌کند و می‌فروشد.

  •  راه‌اندازی کسب‌وکار در دوران سربازی

اما شکل‌گیری ایده‌ای برای تولید و فروش محصولات چرم ایرانی برمی‌گردد به اواخر دهه شصت و دوران سربازی شاهین فاطمی. او که در روزهای بی‌رمق و راکد سربازی‌اش تصمیم به راه‌اندازی کسب‌وکاری تازه گرفت، با همکاری یکی از دوستانش که جاسوئیچی‌های چرمی می‌ساخت، وارد بازار کوچک این محصولات شد. در اولین تلاشش برای فروش، ۱۲ جاسوئیچی را طی چند ماه فروخت. هرچند این تجربه موفقیت چندانی محسوب نمی‌شد، او تصمیم گرفت وارد بازار تولید و فروش محصولات چرمی شود. بازاری که در آن روزها رنگ و بویی در ایران نداشت و تنها برندهای چرم خارجی بودند که در کشور هوادارانی داشتند. در سال ۱۳۷۱ اتاقی ۳۰ متری در پشت‌بام خانه‌ای در بلوار کشاورز با ماهی هزار تومان اجاره کرد، یک چرخ‌خیاطی به آن اضافه شد و تولید جاسوئیچی‌های چرمی به شکل انبوه آغاز شد.

مدتی بعد کاظم نورمحمدی نیز به این تیم دو نفره اضافه شد، کسی که هنوز شراکتش در چرم درسا پابرجاست. دوست شاهین فاطمی که اولین محصولات چرم را تولید کرده بود، به علت علاقه و کارش در دندان‌سازی، این جمع کوچک را ترک کرد، اما تولید و فروش متوقف نشد. نورمحمدی و فاطمی کارشان را گسترش دادند و طبقه پایین اتاقک را هم اجاره کردند. کم‌کم پیشرفت تولیدات آن‌ها را مجبور به نقل‌مکان به کارگاهی زیرزمینی و بزرگ کرد. سرعت تولید و پیشرفت در کار تا سال ۷۵ به‌قدری بالا رفت که شاهین فاطمی تصمیم گرفت دانش خود در این زمینه را بالا ببرد و در رشته مهندسی صنایع درس بخواند.

  •  ورود درسا به بازار چرم ایران

یکی از نقاط عطف زندگی هر کارآفرین، تجربه او در شکست خوردن است. معمولا هر شکست سرآغاز ایده‌ای نو و راهی برای ورود به رویه‌های دیگر دنیای کسب‌وکار است. شاهین فاطمی و همکارانش بعد از تجربه شکست در اداره کارخانه محصولات چرم، تصمیم گرفتند به جای سرمایه‌گذاری‌های کلان روی تولیدات چرمی، پیمان‌کاری برای فروش را در پیش بگیرند. با مشاوره‌های زیادی که از شرکت‌های تبلیغاتی گرفتند، تصمیم نهایی آن شد که محصولاتشان را با یک برند به ایرانی‌ها معرفی کنند و نام تازه‌ای به بازار چرم ایران که پر از محصولات خارجی بود، اضافه کنند.

شاهین فاطمی در گفت‌وگویی صوتی درباره روزهای نخستین تولد چرم درسا گفته است: «اینکه ما با برند ایرانی وارد بازار شویم خیلی مقاومت ایجاد کرد. چون اولا معلوم نبود از برند ایرانی استقبال شود و ثانیا ما باید کالاهای تولید خود را با قیمت پایین‌تری می‌فروختیم. ولی با این حال حسی که به برند ایرانی داشتیم، ما را وا‌داشت که قبول کنیم با برند ایرانی وارد بازار شویم، بنابراین درسا متولد شد و اولین فروشگاه سیستماتیک محصولات چرمی را در سال ۸۱ در شهرک غرب به همین نام تاسیس کردیم. بعد از آن فروشگاه‌های بیشتری اضافه کردیم و در گاندی، پاسداران و جاهای دیگر نیز شعبه زدیم. البته ناگفته نماند چرم مشهد کار خود را دو سال قبل از ما شروع کرده بود و از همه این‌ها قدیمی‌تر آقای پشنگ بود که سعی کرده بود کارهای خوبی ارائه دهد ولی خیلی محدود و کوچک. اما واقعا فروشگاه کالای چرم با برند خاص اولین‌بار با درسا در ایران معرفی شد.» وقتی نام برند درسا وارد بازار چرم ایران شد و مردم با محصولات متنوع آن آشنا شدند، کم‌کم نیاز به تبلیغات وسیع احساس شد. چرم درسا در سال ۸۶ با نام درسا پاریس در فرانسه ثبت شد. این شرکت قراردادی با حمید گودرزی بست و تبلیغات گسترده محیطی آن آغاز شد. یکی از اقدامات خلاقانه درسا در تبلیغات، اسپانسر شدن خانه هنرمندان بود که در آن زمان مرسوم نبود و توانست توجه مشتریان تازه‌ای را به این برند جلب کند. به دنبال موفقیت کم‌نظیر درسا در بازار فروش، بار دیگر کارخانه درسا نیز راه‌اندازی شد، کارخانه‌ای که امروز ۱۵۰ نفر پرسنل فعال دارد. اکنون همه درسا را با نام برند چرم لوکس ایرانی می‌شناسند. برندی که خود مدعی است برای مشتریانی تولید می‌شود که دنبال کیفیت بالا و محصولات خاص هستند. مشتریانی که بهتر است به جای خرج کردن دلار برای خرید چرم‌های خارجی، محصولات چرم ایرانی را مصرف کنند. شاهین فاطمی در این باره می‌گوید: «لوکس بودن به معنای گران بودن نیست. لوکس بودن یعنی حس متفاوت بودن و احساس لذت از خرید و حتی دیدن یا لمس یک چیز. به نظر من درسا این حس متفاوت را به مشتری و مصرف‌کننده می‌دهد و این یعنی ویژگی خاص.»

  •  تعطیل شدن کارخانه محصولات چرم

آشنایی با فضاهای تولید صنعتی در دانشگاه، رویای دیگری در سرش انداخت و شاهین فاطمی را بر آن داشت تا کارگاه سنتی کوچک را تبدیل به کارخانه‌ای مدرن و صنعتی کند. مغازه‌ای که در بازار خریده بودند، جایش را به زمینی در شهرک صنعتی خرم‌دشت داد. از سال ۷۶ ساخت کارخانه آغاز شد و یک سال بعد ۷۰ نفر برای کار در آن استخدام شدند. اما اینجا بود که اولین تجربه شکست رقم خورد. شاهین فاطمی که تمام سرمایه ۱۸۰ میلیون تومانی‌اش را برای ساخت فضایی مدرن خرج کرده بود، با بی‌مهری وام‌های بانکی مواجه شد و نتوانست هزینه‌های تولید و حقوق کارگران را فراهم کند. در سال ۷۹ کارخانه تولیدات چرمی تعطیل شد و آن‌ها به ساختمان قبلی بازگشتند.

  •  برنامه‌های درسا برای برندسازی

شاهین فاطمی می‌گوید: «سرمایه‌گذاری ما روی برند با بقیه متفاوت است. سرمایه‌گذاری ما روی برند پرتاب اسم به جامعه نیست. ما معتقدیم یک برند باید زیرساخت‌های قوی داشته باشد تا باقی بماند. در دنیا برندی را طی ۱۰ سال می‌سازند بعد نام آن را اعلام می‌کنند. ما تقویت زیرساخت‌ها را سرمایه‌گذاری روی برند می‌دانیم و تابع مدل‌های سنتی نیستیم. سرمایه‌گذاری ما روی برند، تابع مدیریت دانش است و سعی می‌کنیم با استفاده از اطلاعاتی که از مشتری و نوع مصرف داریم زیرساخت‌ها را فراهم کنیم، بنابراین ممکن است شما کمتر نام ما را بشنوید و کمتر تابلوهای ما را ببینید اما تنها برندی هستیم که سه سال است حراج نزده‌ایم، که این نشان‌دهنده حجم قابل‌توجه فروش است. برندسازی ما براساس رضایت پایدار مشتری است نه پرتاب اسم.»

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.