از استارتاپ‌ها سهام نمی‌گیریم

بهنام انبارلویی، مدیر اجرایی مرکز فناوری سامسونگ:

0

مرکز فناوری سامسونگ پروژه‌ای مشترک است بین شرکت سامسونگ و دانشگاه امیرکبیر؛ پروژه‌ای برای کمک به استار‌ت‌آپ‌هایی که به دنبال جایی برای رشد و نمو هستند. مدیر اجرایی مرکز فناوری سامسونگ در گفت‌وگویی که با شنبه و در حاشیه نمایشگاه الکامپ انجام داده از برنامه‌ها و ماموریت‌های این مرکز می‌گوید.

مرکز فناوری سامسونگ پروژه‌ای مشترک است بین شرکت سامسونگ و دانشگاه امیرکبیر؛ پروژه‌ای برای کمک به استار‌ت‌آپ‌هایی که به دنبال جایی برای رشد و نمو هستند.

مدیر اجرایی مرکز فناوری سامسونگ در گفت‌وگویی که با شنبه و در حاشیه نمایشگاه الکامپ انجام داده از برنامه‌ها و ماموریت‌های این مرکز می‌گوید.

به گفته انبارلویی، سامسونگ از طریق این مرکز هیچ‌گونه درآمدی ندارد و بابت ارائه خدمات به استارتاپ‌ها از آنها هیچ سهامی دریافت نمی‌کند، تنها در راستای مسئولیت اجتماعی به این امر پرداخته است.

  •  مرکز فناوری سامسونگ چیست و در این مرکز چه اتفاقی برای استارتاپ‌ها رقم می‌خورد؟

مجموعه ما یعنی مرکز فناوری سامسونگ در سال ۱۳۹۶ تأسیس شده است. ما در این مرکز از کسب‌وکارهایی که بر بستر فناوری شکل گرفته‌اند، حمایت می‌کنیم. این مرکز یک پروژه مشترک بین واحد مسئولیت‌های اجتماعی شرکت سامسونگ و معاونت پژوهشی دانشگاه پلی‌تکنیک است.

لازم به‌ذکر است که تاکنون ۴ دوره پذیرش تیم و استارتاپ داشته‌ایم.  نوع مدل خدماتی که ما در اختیار استارتاپ‌هایی که در این مرکز پذیرش می‌شوند، قرار می‌دهیم، شامل فضای کاری اشتراکی، برگزاری کارگاه‌های آموزشی و منتورینگ تخصصی است و منتورها در حوزه‌های مختلف به استارتاپ‌ها کمک می‌کنند.

همچنین نوع حمایت ما کمی متفاوت با شتاب‌دهنده و یا سایر مراکز رشد است، ما پول نقد به هیچ تیمی نمی‌دهیم ولی تیم‌ها اعتباری نزد ما دارند که در راستای فعالیت استارتاپشان اگر نیاز به حمایتی داشته باشند این اعتبار به آنها اختصاص پیدا می‌کند، مثلا برای شرکت در یک نمایشگاه خاص و یا اجاره سرور و خدمات دیگری از این دست، ما این اعتبار را در اختیارشان قرار می‌دهیم.
در پایان هر دوره نیز در طی مراسمی تحت‌عنوان «Pitch Day»، تیم‌ها ایده‌ها و خدمات خود را پیچ می‌کنند و میزان رشد آنها مورد بررسی قرار گرفته و درصورتی‌که میزان پیشرفت آنها قابل توجه و مثبت بوده باشد و شاخص‌های موردنظر ما را با موفقیت کسب کرده باشند، قرارداد آنها تمدید می‌شود.

در سراسر سال نیز دمودی‌هایی داریم و از سرمایه‌گذاران مجموعه خودمان دعوت می‌شود در این مراسم‌ شرکت کرده تا تیم‌ها کار خود را برای این سرمایه‌گذاران پیچ کرده و از این طریق در جذب سرمایه‌گذار نیز به استارتاپ‌ها کمک می‌شود. البته لازم به‌ذکر است که شرکت سامسونگ در این حوزه به‌عنوان سرمایه‌گذار شرکت نمی‌کند.

  •  چند استارتاپ در این مرکز حضور دارند و چه حوزه‌هایی را بیشتر پوشش داده‌اید؟  

در حال حاضر ۱۷ استارتاپ در مرکز داریم. حوزه‌هایی که ما پوشش می‌دهیم، بهداشت و سلامت آب و محیط زیست، انرژی و آموزش است و اولویت‌های ثانویه ما آی‌تی و آی‌سی‌تی است.

  •  مدل همکاری سامسونگ و امیرکبیر به چه صورت است؟

مدل همکاری ما با استارتاپ‌ها به این صورت است که هیچ سهامی از آنها نمی‌گیریم و این طرح صرفا یک طرح حمایتی است. 

مدل همکاری سامسونگ و دانشگاه امیرکبیر هم به این صورت است که فضا و یک سری خدمات زیرساختی توسط دانشگاه امیرکبیر تامین می‌شود و از طرف دیگر تجهیز مرکز و هزینه‌های اجرایی آن از طرف واحد مسئولیت اجتماعی سامسونگ تامین شده و می‌شود.

در حال حاضر ۱۷ استارتاپ در مرکز داریم. حوزه‌هایی که ما پوشش می‌دهیم، بهداشت و سلامت آب و محیط زیست، انرژی و آموزش است و اولویت‌های ثانویه ما آی‌تی و آی‌سی‌تی است

حمایت‌های ما در مرحله پیش‌بذری است و سالیانه ۳ بار می‌توانند افراد یا تیم‌ها درخواست بدهند و پذیرش شوند و دوره به دوره استارتاپ‌های جدید گرفته می‌شود.

اگر استارتاپ‌هایی که جذب سرمایه کنند یا وارد مراکز رشد شوند و یا حتی اگر دفتر اختصاصی خودشان را راه‌اندازی کنند و از مرکز ما خارج شوند، در خارج از زمان دوره هم به عنوان جایگزین استارتاپ‌های خارج شده، استارتاپ جدید خواهیم گرفت تا بتوانند از خدمات ما استفاده کنند.

ما خدمات یک شتاب‌دهنده را به‌شکل کامل برای تیم‌ها ارائه می‌کنیم با این تفاوت که ما سهام نمی‌گیریم چون حمایتی کار می‌کنیم، منتها بحث مرکز رشد را در برنامه آینده این مرکز داریم که اگر واقعا این فضا بطلبد و شرایط خوبی ببینیم، مرکز رشد تخصصی خودمان را احداث خواهیم کرد.

به‌علاوه، در راستای توسعه این مرکز رشد تخصصی بر آن هستیم تا در آینده‌ نزدیک خدمات خود را به‌صورت آنلاین و از راه دور (Remote) در اختیار استارتاپ‌ها قرار دهیم.

البته این‌جور خدمات نیاز به فضاسازی دارد و درحال‌حاضر در خصوص این برنامه در مرحله رایزنی هستیم. ارائه خدمات ما به‌این شکل است که استارتاپ‌های مستعد را از مرحله ایده تحت حمایت خود داریم تا مرحله تولید محصول ال‌دی‌پی (LDP)، ثبت شرکت و جذب سرمایه‌گذار.

باید اشاره کنم که دوره‌هایی که ارائه می‌دهیم، در بازه ۳ ماهه است؛ یعنی در شکل قراردادهای ۳ ماهه‌‌ و حداکثر مدت زمانی که استارتاپ‌ها می‌توانند از خدمات ما استفاده کنند یک سال است؛ در شکل قراردادهای ۳‌ماهه که تمدیدپذیر هستند، البته درصورتی که شاخص‌های موردنظر ما را با موفقیت پشت سر بگذارند، قرارداد به‌صورت خودکار تمدید می‌شود و درغیر این‌صورت نیز کمک می‌کنیم تا استارتاپ‌ها به این سطح برسند و درصورتی‌که این شیوه هم جوابگو نباشد، مجبور خواهیم شد با آن‌ها خداحافظی کنیم.

انتخاب منتورینگ هم برعهده شورای مرکزی این مرکز رشد است. این شورای مرکزی متشکل است از تیم اجرایی مرکز، شورای پژوهش دانشگاه امیرکبیر و تیم مسئولیت اجتماعی شرکت سامسونگ. در تمامی امور از انتخاب منتور گرفته تا برگزاری کارگاه‌های آموزشی و میزان خدمات‌رسانی به استارتاپ‌ها و حوزه‌های داوری، فرآیند تصمیم‌گیری برعهده این شورا‌ست. 

  •  در این مدت که با استارتاپ‌ها در ارتباط هستید و آنها را رصد می‌کنید، فکر می‌کنید در چه زمینه‌هایی باید بیشتر کار و پیشرفت کنند؟

عملکرد استارتاپ‌های ما در ایده‌پردازی بسیار قابل توجه بوده است، اما بیشترین دغدغه و درگیری آنها در مرحله تیم‌سازی است.

تشکیل تیمی منسجم و قدرتمند برای استارتاپ‌ها مدل مجزایی دارد؛ ازآنجایی‌که بسیاری با مدل کار و تیم‌سازی استارتاپ‌ها آشنایی کافی ‌ندارند، در قدم اول باید آموزش ببینند که این امر فرآیندی زمان‌بر و بسیار حائز اهمیت است، اما در مورد آن دسته از استارتاپ‌هایی که ایده و تیم آنها تثبیت شده و مورد تأیید قرار گرفته‌اند و محصول خود را توسعه داده‌اند، بزرگ‌ترین چالش را می‌توان جذب سرمایه‌گذار دانست؛ چراکه‌ اغلب سرمایه‌گذارهای ما سنتی هستند و سرمایه‌گذار ریسک‌‌‌‌پذیر به‌ندرت یافت می‌شوند.

  •  به عنوان مدیر اجرایی مرکز فناوری سامسونگ چه توصیه‌ای به استارتاپ‌ها دارید؟

لازمه موفقیت استارتاپ‌ها، شناخت صحیح و جامع از محصول، خدمات و ارزش‌افزوده‌ای است که قرار است نتیجه کار آنها به‌همراه داشته باشد.

متأسفانه بسیاری از ایده‌ها و نوآوری‌هایی که استارتاپ‌ها در ذهن می‌پرورانند برای مشتری جذابیت چندانی ندارد و ارزش‌افزوده‌ای به‌دنبال نخواهد داشت. 

ارزش‌افزوده عاملی است که مشتریان را ترغیب به خرید محصول و خدمات می‌کند. ‌مهم‌ترین قدم و چالش نیز در این حوزه چینش صحیح اعضای تیم است؛ چراکه‌ کوچک‌‌ترین اختلال در تیم، ایده و ارزش افزوده را به حاشیه می‌کشاند.

استارتاپ‌های موفق فراوانی داشتیم که صرفا به علت مشکلات و چالش‌های درون‌تیمی، به‌رغم ایده و فضاسازی موفقی که داشتند، منحل شده‌اند.

  •  حوزه مورد علاقه شما برای کار استارتاپی چیست؟

حوزه سلامت. به‌عقیده من حوزه سلامت پتانسیل بالایی در زمینه کسب‌و‌کارهای استارتاپی دارد و لذا نیازمند حمایت است؛ همینطور حوزه انرژی.

اما لازم به‌ذکر است ازآنجایی‌که این حوزه‌ها، حوزه‌های اجتماعی هستند با چالش فراوانی همراه خواهند بود و کاملا متفاوت از حوزه‌های بازرگانی و تجاری هستند، چراکه این فضاها در قدم نخست نیاز به فرهنگ‌سازی دارند و با چالش‌هایی در نهادها و سازمان‌های دولتی روبه‌رو خواهند بود. البته این چالش‌ها در رابطه با استارتاپ‌های موجود در تمامی حوزه‌ها صدق می‌کند. 

زمانی‌که استارتاپ‌ها به مرحله فروش می‌رسند، با فضای اقتصادی با ساختاری سنتی مواجه خواهند شد و با مواردی از قبیل بیمه و مالیات از جانب دولت باید دست‌و‌پنجه نرم کنند و از طرفی هم سرمایه‌گذارهای بخش خصوصی نیز سنتی و کمتر ریسک‌پذیر هستند و نوع تعاملاتی که می‌خواهند با استارتاپ‌ها داشته باشند، از جنس همان تعاملات سنتی بازار است و به همین خاطر جلب نظر آنها بسیار دشوار است.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.