آینده روشن اپلیکیشن‌های مالی

در سال‌های آینده تعداد بیشتری از مردم با موبایل امور مالی‌ خود را مدیریت خواهند کرد

0

در سال‌های آتی اکثر کاربران تلفن‌های همراه (نسل‌Y) پا‌به‌سن خواهند‌ گذاشت و مدیریت منابع مالی و سرمایه‌هایشان اهمیت بیشتری پیدا خواهد کرد.

با یک نگاه اجمالی به اَپِل اِستور آیتونز می‌توان فهمید که ۱۶۰۰ نرم‌افزار مالی در این فروشگاه وجود دارند که نامشان با حرف A آغاز می‌شود. قصد نداشتم همه‌شان را بشمارم ولی با تخمینی که زدم حدودا ۲۵هزار نرم‌افزار مالی در فروشگاه‌های آیتونز وجود داشته است.

اگر به دنبال برنامه‌ای هستید که با کمک آن برنامه‌های مالی خود را مدیریت کنید، پس باید بگویم که موفق باشید. البته فهرستی از محبوب‌ترین برنامه‌های مالی به شما ارائه می‌شوند اما بیشتر آنها مربوط به بانک بخصوصی هستند و اگر شما مشتری آن بانک نیستید، نرم‌افزار، به کار شما نمی‌آید.

می‌توانید رتبه‌بندی هرکدام از این نرم‌افزارها را ببینید اما این کار فقط زمانی ممکن است که روی لینک دانلود آن نرم‌افزار کلیک کنید که مشخصا خیلی وقت‌گیر است و در مورد ۲۵هزار نرم‌افزار امکان چنین کاری نیست.

برداشت من: بانک‌ها باید با توجه به نیازهای مختلف مالی مشتریان، مناسب‌ترین نرم‌افزارها را به آنها معرفی کنند و همچنین می‌توانند فروشگاه نرم‌افزار اختصاصی خود را راه‌اندازی کرده و در آن به ارائه نرم‌افزارهای مدیریت مالی از تمامی شرکت‌ها بپردازند نه ‌فقط نرم‌افزارهای مخصوص به خودشان.

 وفاداری به نرم‌افزارهای مالی

شکی در این نیست که مردم از کامپیوترهای شخصی به سمت تلفن‌های همراه کشیده شده‌اند اما این تغییر رفتار فقط به تغییر دستگاه‌های الکترونیکی مربوط نمی‌شود بلکه مردم در حال حاضر به‌جای استفاده از مرورگرها ترجیح می‌دهند از نرم‌افزارهای همراه استفاده کنند. طبق تحقیقات موسسه‌ فلوری آنالیتیکز در آوریل ۲۰۱۳، «هر فرد آمریکایی روزانه به‌طور میانگین ۲ ساعت و ۳۸ دقیقه از گوشی و تبلت خود استفاده می‌کند. ۸۰ درصد از این زمان، به اپلیکیشن‌ها و ۲۰ درصد آن به وب‌گردی اختصاص می‌یابد. در میان نرم‌افزارها، بازی‌ها با اختصاص‌دادن ۳۲درصد از این زمان، بزرگ‌ترین گروه را تشکیل می‌دهند.»

از سال ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۲ مدت‌ زمان تماشای تلویزیون با افزایش ۴ درصدی  از ۱۶۲ دقیقه به ۱۶۸ دقیقه رسید و در همین بازه‌ زمانی مدت‌ زمان استفاده از نرم‌افزارهای تلفن همراه تقریبا ۲ برابر شد و از ۶۶ دقیقه به ۱۲۷ دقیقه رسید.

در اکتبر ۲۰۱۲ مردم ۶۰ میلیارد دفعه برنامه از آیتونز دانلود کردند که این رقم درست ۵ ماه قبل از آن ۵۰ میلیارد بار بود. در ژانویه ۲۰۱۲ نیلسِن اعلام کرد که ۳۰ درصد از دارندگان تلفن همراه هوشمند و تبلت‌ها حداقل در ۳۰ روز قبل از انجام نظرسنجی یک برنامه‌ مدیریت مالی دانلود کرده‌اند و بیشترین نرم‌افزاری که مردم دانلود کرده‌اند، بازی‌ها بوده‌اند که ۶۸ درصد کل دانلودها را تشکیل داده‌اند.

شرکت فلوری، وفاداری به نرم‌افزارها را با در نظر گرفتن دو عامل ارزیابی می‌کند:

۱- کاربران هر هفته چند ساعت به استفاده از یک نرم‌افزار می‌پردازند

۲- کاربران یک برنامه را چه مدت در گوشی خود نگه می‌دارند.

در زمان انجام گرفتن این تحقیقات در نوامبر ۲۰۱۲، کاربران فقط ۳۵ درصد نرم‌افزارها را به مدت ۹۰ روز روی گوشی‌های خود نگه می‌داشتند و به‌طور متوسط در هر هفته ۷/۳ ساعت از یک نرم‌افزار استفاده می‌کردند. در این ‌بین ۳۶ درصد نرم‌افزارهای بانکی حداقل به مدت ۹۰ روز روی گوشی‌های کاربران می‌ماند و ۷/۳ ساعت از هر کدامشان در هر هفته استفاده می‌شد. نرم‌افزارهای مالی ابقای ۳۵ درصدی داشتند اما مدت ‌زمان استفاده از آنها کمی پایین‌تر از نرم‌افزارهای بانکی بود. (حدودا ۲/۲ ساعت در هر هفته)

برداشت من: این اعداد در چند سال آینده افزایش بسیاری خواهند داشت. چرا؟ چون اکثر کاربران تلفن‌های همراه (نسل Y) پا به سن خواهند گذاشت و مدیریت منابع مالی و سرمایه‌هایشان اهمیت بیشتری پیدا خواهد کرد. در نتیجه به‌جای بازی‌کردن با گوشی‌های خود از آنها برای مدیریت هزینه‌ها و مخارج خود استفاده خواهند کرد.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.