«آنتن» برترین برنامه و «آمیرزا» برترین بازی سال اندروید ایران شدند

0

کافه بازار در اردیبهشت ۱۳۹۷، گزارشی از وضعیت صنعت بازی و برنامه‌های ایرانی منتشر کرده است که در این گزارش، آمار و ارقام به دست آمده با سال‌های گذشته مقایسه شده و در تمامی موارد در سال ۹۶ شاهد رشد این صنعت در ایران بوده‌ایم. موارد زیر در گزارش کافه بازار آورده شده است:

۳۶میلیون کاربر و ۲۹ میلیون حساب کاربری، تعداد و تنوع انواع کاربران کافه بازار است. تعداد نصب فعال بازار در هر سال تعداد کاربرانی است که در پایان هر سال برنامه بازار روی تلفن همراهشان نصب بوده است. بر همین اساس می‌توان گفت به طور متوسط در هر خانوار ایرانی ۱,۵ کاربر از برنامه بازار استفاده می کنند‌ (‌طبق سرشماری نفوس و مسکن سال ۱۳۹۵، مرکز آمار ایران). حساب‌های کاربری تایید‌شده تا پایان سال ۹۶ به عدد ۲۹میلیون رسید و نسبت به سال گذشته رشد ۶۷درصدی یا به عبارتی رشد ۹میلیونی داشت. بیش از ۵,۳ میلیون کاربر فعال روزانه هم ثبت شده است.

تعداد توسعه‌دهندگان یعنی تعدادی که حداقل یک برنامه در وضعیت انتشار در بازار دارند. در پایان سال ۹۶ تعداد توسعه‌دهندگان کافه بازار به بیش از ۲۳هزار تیم رسید و بیش از ۱۸۰ میلیارد تومان درآمد توسعه‌دهندگان تا پایان سال۹۶ بوده است.

طبق این گزارش، در پایان سال ۹۶ کاربران بازار امکان دانلود بیش از ۱۵۱هزار برنامه و بازی را داشتند. در حالت کلی ۱,۶میلیارد بار دانلود یا به‌روز‌رسانی برنامه‌ها در بازار اتفاق افتاده است.

تراکنش‌های موفق بازار مانند سال‌های قبل، همچنان روند افزایشی دارد و در سال گذشته بیش از ۱۴,۵میلیون خرید از برنامه‌های فروشی یا محصولات درون برنامه‌ای و یا اشتراکی انجام شد.

ترکیب خریداران کافه بازار در سال گذشته به این صورت اعلام شد که ۲۹ درصد از خریداران، تنها از برنامه‌های فروشی خرید داشتند؛ ۵۴ درصد تنها خریدار محصولات درون برنامه‌ای بودند و ۱۷ درصد هر دونوع از برنامه‌ها را خریداری کردند.

طی این گزارش، عملکرد درآمدی بازی‌های ایرانی در سال ۹۶ نسبت به سال ۹۵ رشدی ۹۴ درصدی داشته است و برنامه‌های ایرانی نیز توانستند ۶۴ درصد رشد درآمد نسبت به سال گذشته داشته باشند. همچنین تعداد تراکنش‌های موفق صورت گرفته از برنامه‌ها و بازی‌های ایرانی به ترتیب ۱۸ و ۲۲ درصد افزایش داشته‌اند. تعداد ۳۱ هزار شاغل مستقیم و القایی در صنعت مشغول به فعالیت هستند. یکی از تغییرات ایجاد شده در کافه بازار برای سال گذشته، امکان انتشار برنامه‌های آنی بود. برنامه‌های آنی به کاربران اجازه می‌دهد که بدون نصب برنامه، آن را اجرا کنند. متوسط اجرای هفتگی برنامه‌های آنی بیشتر از ۱۰ برابر برنامه‌های عادی توسط کاربران در طول یک هفته اجرا می‌شوند. از نظر تعداد تیم‌های توسعه‌دهنده فعال در استان‌های کشور، استان تهران با بیش از ۲هزار تیم توسعه‌دهنده فعال در رده اول قرار دارد و بعد از آن استان‌های خراسان رضوی و اصفهان قرار گرفته‌اند. از نظر سهم درآمدی استان‌های مختلف کشور هم، استان تهران ۵۰ درصد از کل درآمد این صنعت را به خود اختصاص داده است. بعد از تهران، استان خراسان رضوی ۱۵,۱ درصد و اصفهان با اختصاص ۸,۹ درصد از کل درآمد، در رده‌های بعد قرار گرفته‌اند. برترین برنامه‌ها و بازی‌های منتشر‌شده در سال ۹۶ هم با مشارکت کاربران به این صورت اعلام شد که «آنتن» برترین برنامه و «آمیرزا» برترین بازی سال معرفی شدند. در یک سال گذشته، ۲۴,۱ میلیون نظر از سوی کاربران و ۶۱,۸ میلیون امتیاز از سوی آنها ثبت شده است.

 

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.