یک پروفایل پُروپیمان بسازید!

0

پروفایل با ارائه آدرسی منحصربه‌فرد به کاربران این امکان را می‌دهد کارت ویزیت آنلاینی طراحی کرده و هویت مجازی‌ خود از جمله لینک کلیه شبکه‌های اجتماعی‌، بیوگرافی، حرفه‌ها و علاقه‌مندی‌هایشان را در پروفایل خود قرار داده و معرفی جامع‎تری در فضای اینترنت از کسب‌وکارشان ارائه دهند.

حالا که روز به روز به استفاده هرچه بیشتر از دنیای خدمات آنلاین، از تماس تصویری از دو سوی اقیانوس گرفته تا چاپگرهای سه‌بعدی نزدیک می‌شویم، انگار همه چیز دست به دست هم داده است تا ما را کاملا مجازی کند؛ آن هم مجازی که، دو قدرت سرعت و حل مشکلات را در دستان ما قرار می‌دهد. ایده سعید بیدرنگ، مدیر ۳۲ ساله پروفایل (profile.ir) ، انگار ما را به این باور می‌رساند که در ایران هم می‌شود به‌روز بود و از خدمات الکترونیکی و شبکه‌های اجتماعی که این روزها روی بورس است، استفاده‌های جالبی کرد و به عرصه کاربرد رساند. پروفایل، سامانه‌ای است که به شما کارت ویزیت آنلاین ارائه می‌دهد. طراحی ساده و مینیمال برای دستگاه‌های هوشمند مختلف، ارائه آدرس اینترنتی منحصربه‌فرد و نظم دادن به شبکه‌های اجتماعی‌تان از مزایایی است که پروفایلی‌ها برای کاربران خود طراحی کرده‌اند. پروفایل برای چهره‌هایی که از شبکه اجتماعی غیر رسمی که به نامشان می‌شود رنج می‌برند، بسیار مفید است. با سعید بیدرنگ که از دبیرستان برنامه‌نویسی را شروع کرده و تجربه مدیریت ارائه خدمات نرم‌افزاری بین‌المللی را دارد، درباره استارتاپ پروفایل که استارتاپش را در شهر مشهد راه‌انداخته است، گفت‌وگو کرده‌ایم.

  •  پروفایل چیست و چه کاری انجام می‌دهد و از کی تأسیس شده است؟

پروفایل با ارائه آدرسی منحصربه‌فرد به کاربران این امکان را می‌دهد کارت ویزیت آنلاینی طراحی کرده و هویت مجازی‌ خود از جمله لینک کلیه شبکه‌های اجتماعی‌، بیوگرافی، حرفه‌ها و علاقه‌مندی‌هایشان را در پروفایل خود قرار داده و معرفی جامع‎تری در فضای اینترنت از کسب‌وکارشان ارائه دهند. ایده راه‌اندازی وب‌سایتی به نام پروفایل، سال‌ها پیش و همزمان با تولد شبکه‌های اجتماعی در ذهن من شکل گرفت اما با توجه به مشغله‌ها و ایده‌آل‌گرایی که داشتم هیچ‌گاه به‌صورت عملی پیاده‌سازی نشد و سال‌ها به‌عنوان پرونده بازی که هر از گاهی فکر و ایده‌های تازه‌ای به آن وارد می‌شد، ماند تا چندی پیش که تصمیم گرفتیم این پرونده قدیمی را به جریان بیندازیم. در همین راستا یک مدل اولیه (MVP) از این استارتاپ را با عنوان کارت ویزیت آنلاین طراحی کردیم که این سرویس در آخرین دقایق مرداد ۹۵ و پس از یک کمپین شمارش معکوس که در شبکه‌های اجتماعی داشتیم، راه‌اندازی شد.

  •  با چه سرمایه‌ای پروژه را شروع کردید؟

عمده هزینه‌های این پروژه مربوط به سرورهایی می‌شد که از فضای ابری مایکروسافت اجاره کردیم و هزینه نیروی انسانی که از قبل در شرکت مشغول به‌کار بودند.

  •  آیا پروفایل جز کارت ویزیت آنلاین خدمات دیگری دارد؟

در واقع کارت ویزیت آنلاین تنها شروع سرویس پروفایل بود، در حال حاضر امکاناتی مانند جست‌وجوی سایرین بر اساس علاقه‌مندی‌ها و امکان دنبال کردن افراد و تشکیل لیست‌های موردعلاقه برای دسترسی آسان‌تر به سایرین به این سرویس اضافه شده و در آینده‌ای نزدیک امیدواریم با ارائه مجموعه متفاوتی از امکانات، بتوانیم مخاطبان‌مان را غافلگیر کنیم.

  •  چند نفر با چه تخصص‌هایی پروفایل را هدایت می‌کنند؟

تیم ما متشکل از ۹ نفر با تخصص‌های برنامه‌نویسی وب و موبایل، طراحی گرافیک، مارکتینگ و مدیریت پروژه است که با اغلب این افراد از سال‌های قبل در مجموعه‌ای از پروژه‌های بین‌المللی همکاری‌های موفقی داشته‌ایم. البته کماکان با توجه به برنامه‌ها و چشم‌اندازمان در حال توسعه و جذب نیروهای مستعد و با اخلاق به تیم پروفایل هستیم. که می‌توانم اشاره کنم به نازنین رحیمى، مهدى پرویز، مسعود سلیمى، مهدى نایبان، لوییزا خشایار، مهدى سپاسه، منیره غفاریان، سپیده خادم پیر و فرانه طوسى.

  •  آیا پروفایل در نهایت تبدیل به شبکه اجتماعی خواهد شد؟

دنیای امروز پر است از شبکه‌های اجتماعی مختلف و نیاز به یک شبکه مجازی جدید کمتر احساس می‌شود اما ما در پروفایل اگر مطمئن شویم، می‌توانیم جوابی برای نیازهای کاربران ایرانی داشته باشیم که دیگران آن را محقق نکرده‌اند، حتما این کار را خواهیم کرد.

  •  این کارت ویزین آنلاین چه تفاوتی با دیگر نمونه‌های خارجی مانند Linked in  دارد؟

درواقع لینکدین یک شبکه مجازی مخصوص متخصصین است که افراد تخصص‌های خود را به اشتراک گذاشته و با یکدیگر ارتباط برقرار می‌کنند، در صورتی که پروفایل در مرحله اول به کاربران یک صفحه شخصی ارائه می‌دهد تا بتوانند لینک تمامی شبکه‌های اجتماعی‌شان ازجمله لینکدین را در آن قرار داده و برای معرفی خود از آن استفاده کنند و در به‌روزرسانی بعدی، این صفحه شخصی توسعه‌هایی پیدا خواهد کرد که قسمتی از امکانات لینکدین را نیز به‌صورت بومی‌سازی‌شده ارائه کند.

  •  چه نیازی در ایران به استفاده از پروفایل دیده می‌شود؟

پروفایل در قدم اول بنا دارد نیاز افراد به معرفی خود و راه‌های ارتباطی‌شان را برطرف ‌کند که برای این منظور پیش از این گزینه مناسبی جز راه‌اندازی وب‌سایت شخصی که شامل هزینه‌ها و دردسرهای بسیاری می‌شود، نداشته‌ایم. البته در مرحله‌های بعد، از سرویس‌های جدیدی رونمایی خواهیم کرد که باور داریم می‌تواند تأثیر مطلوبی در فضای کسب‌وکار کشور داشته باشد.

  •  هزینه استفاده از خدمات پروفایل رایگان است؟ کاربران چطور باید از آن استفاده کنند؟

بله، پروفایل یک سرویس Freemium است؛ به این معنی که اکثر امکانات پروفایل به‌صورت کاملا رایگان  به کاربران ارائه می‌شود. اما به‌زودی‌ امکانات مخصوصی برای کاربران ویژه(Premium)  معرفی می‌شود که شامل هزینه خواهد بود.

  •  چه توصیه‌ای برای آن دسته از جوانانی که در اندیشه راه‌اندازی یک استارتاپ موفق هستند، دارید؟

مهم‌ترین نیاز یک استارتاپ پس از ایده و راه‌حلی که ارائه می‌کند، تشکیل یک تیم خوب و با تجربه کافی است.

در دنیای امروز که تکنولوژی هر روز دچار تغییر می‌شود، چشم باز داشتن به روی تکنولوژی‌های نوین و استانداردهای جدید می‌تواند در سرعت و کیفیت محصول ارائه‌شده، کمک بسیاری کند. شاید یکی از دلایلی که ما توانستیم پروفایل را در مدت‌زمان کوتاه و با سطح استاندارد خوبی ارائه کنیم، بهره‌گیری مناسب از تکنولوژی‌های جدید بود. ارائه نسخه اولیه (MVP) نیز یکی از کلیدی‌ترین مسائلی است که در عمل کمتر به آن توجه می‌شود اما گاهی لازم است ایدهآل‌گرایی را کنار گذاشت و با شناسایی یک نقطه عطف از کاری که محصول شما انجام خواهد داد و با یک نسخه حداقلی، ایده و راه‌حل‌تان را محک بزنید. در مورد پروفایل نسخه حداقلی ما در قالب کارت ویزیت آنلاین ارائه شد و به ما کمک بسیاری کرد تا فیدبکها و نظرات کاربران‌مان را بشنویم و بتوانیم برای قدم‌های بعدی‌مان با توجه به نیاز واقعی مخاطبان‌مان، برنامه‌ریزی بهتری کنیم.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.