فراسیب : یک نیمچه اپ استور ایرانی!

0

ایده فراسیب را از آذر ۱۳۹۴ داشتیم اما برای شروع کار خیلی مشکلات وجود داشت از جمله اکانت اینترپرایز اپل که گرفتنش خیلی سخت بود به خصوص برای کسی که هیچ اطلاعاتی در این مورد نداشت.

اگر اهل IOS  و استفاده از محصولات اپل باشید، شاید با وجود محدودیت‌های گاه‌وبیگاه نسخه ‌خارجی اپ‌استور با خودتان بگویید، ای‌کاش نسخه ‌دیگری از اپ‌استور وجود داشت تا می‌توانستیم اپلیکیشن مورد نظرمان را در ایران دانلود کنیم.«نوید میرزاآقازاده»‌، جوان ۱۸‌ساله تبریزی، تلاش کرده این مشکل را حل کند. او با تاسیس «فراسیب» قرار است‌ دنیای جدیدی از خدمات اپل را به روی ایرانیان بگشاید. میرزاآقازاده علاوه بر اینکه بر برنامه‌نویسی IOS مسلط است، نفر اول المپیاد ملی مهارت در رشته طراحی وب در سطح استانی و همینطور‌  برگزار‌کننده و دبیر اجرایی نخستین همایش توسعه‌دهندگان آی‌او‌اس ایران  بوده است. با او که حالا فراسیب را راه انداخته، در این شماره از شنبه به گفت‌و‌گو نشسته‌ایم.

  •  بهتر است از اینجا شروع کنیم که «فراسیب»  چیست و از کی تاسیس شده است و چه کار می‌کند؟

فراسیب فروشگاه بومی اپلیکیشن‌های آی‌او‌اس  است و ما فقط اپ‌های ایرانی منتشر می‌کنیم.

 ایده فراسیب را از آذر ۱۳۹۴ داشتیم اما برای شروع کار خیلی مشکلات وجود داشت از جمله اکانت اینترپرایز اپل که گرفتنش خیلی سخت بود به خصوص برای کسی که هیچ اطلاعاتی در این مورد نداشت. در آن ابتدا ما فقط به صورت فنی فکر می‌کردیم و می‌گفتیم اگر یک اکانت داشته باشیم، مشکلاتمان حل می‌شود! اما داشتن یک اکانت اول راه است و چطور باید ارائه دهیم که مشکل یا ایراد فنی‌ای از سوی اپل نداشته باشیم و هزار تا از این مشکلات.پس از گذشت چند ماه از کار مشکل اکانت را هم حل کردیم و الان به شرکت‌های خصوصی‌، بانک‌ و ادارات دولتی‌ که نیاز به چنین اکانتی دارند، کمک می‌کنیم تا برایشان اکانت تهیه کنیم‌.  کاربران می‌توانند به صورت رایگان اپ‌های رایگان را دانلود کنند و اپ‌های پولی را نیز خریداری نمایند. توسعه‌دهندگان امکان فروش و انتشار برنامه‌های خود را دارند که ما ۳۰درصد از مبلغ‌ اپ‌های پولی آنان دریافت می‌کنیم. تمامی برنامه‌هایی که تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران باشند به صورت رایگان در فراسیب منتشر خواهند شد و ما هزینه‌ای در قبال انتشار اپ‌ها دریافت نمی‌کنیم.  هزینه ارتقای اکانت کاربری به توسعه‌دهنده برای همیشه در فراسیب رایگان است و فقط کافی است فرم ارتقا به حساب توسعه‌دهنده را در پنل تکمیل کنند. کاربران برای نصب فراسیب کافی است با دستگاه آیفون/آیپد و یا با آی‌پاد خود به سایت farasib.ir مراجعه کنند و فراسیب را نصب کنند. به‌طور کلی وجود یک فروشگاه بومی که برنامه‌های ایرانی در آن قرار دارند و مشکلات خیلی از توسعه‌دهندگان ایرانی را حل کند، جای خالی‌اش در بازار حس می‌شد.

  •  ایده‌ اصلی «فراسیب»  از کجا آمد؟ به نظر می‌رسد که از App store تقلید کرده باشید،چه تمایزی با آن دارد؟

 اگر من خیلی راحت و رک بخواهم  بگویم، ما ایده را از سیبچه کپی کردیم. در اصل می‌خواستیم رقیب آنها بشویم ولی دقیقا یک ماه از کار ایده و برنامه‌نویسی ‌گذشته بود که متاسفانه سرویس سیبچه بسته شد. دقیقا انتخاب نام فراسیب حدود ۲ یا ۳ ماه طول کشید! شاید عجیب باشد ولی من در شروع کار استرس دو چیز را داشتم؛ اولی اسم و دومی‌ اکانت که خوشبختانه هر دو پس از گذشت ۲ یا ۳ ماه حل شدند.

  • چرا؟! چطور این مشکل اسم و اکانت حل شد؟

هر اسمی که فکر می‌کردم، یا وجود داشت یا به دل آدم نمی‌نشست،‌ که خوشبختانه کلمه فرا به ذهنم آمد و با چند بار تکرار چند چیز که با فرا شروع می‌شد مثل فرا اپ و… در نهایت پس از چند بار گفتن این کلمه فرا،‌ کلمه فراسیب خلق شد. مشکل اکانت نیز توسط یکی از آشنایان که خارج از ایران بود حل شد. باید بگویم فراسیب دوتا کار به صورت خلاصه انجام می دهد…

  •  آن دو کار چی هستند دقیقا؟

اول اینکه،به کاربران ایرانی iOS امکان نصب برنامه و بازی های ایرانی را می دهد.

دوم،به توسعه‌دهندگان iOS امکان این را می‌دهد که اپ‌هایشان را  بدون مشکل منتشر کنند و حتی از آنها درآمد کسب کنند.

  • با چه میزان سرمایه «فراسیب» را راه انداختید؟

اگر دقیق یادم باشد هم زمان با شروع فراسیب حدود ۳ میلیون تومان کنار گذاشته بودم تا چنین سرویسی راه اندازی کنم. هرچند کم بود ولی با صرفه جویی در خیلی از هزینه‌ها از جمله اینکه پایه و بنیان اصلی  کار را  خودمان  انجام دادیم مثلا در برنامه نویسی یا طراحی اپلیکیشن که خودمان دانش و توانایی طراحی آن را داشتیم و انجام شده است، توانستیم با همین سرمایه اندک کار را راه بیندازیم.

  •  از کجا آن را تامین کردید؟

من خودم توسعه‌دهنده سیبچه بودم و درآمد کسب می‌کردم و تقریبا با بخشی از درآمدم تصمیم گرفتم تا همچون چیزی راه اندازی کنم اما با مزایای دیگری…

  •  با چه مزایایی دقیقا؟ انتظار چه مزایایی را داشتید؟

اول اینکه تمرکز روی اپ‌های ایرانی بیشتر شود و از توسعه‌دهندگان حمایت‌های بیشتری شود و همینطور و آموزش برنامه‌نویسی آی‌او‌اس و بهبود بازار کار این حوزه.

  •  چرا فکر می‌کنید در کشور از اپلیکیشن به نوعی ایرانی شده App Store  استقبال می‌شود؟ در این مسیر چطور می‌توانید مخاطبان خود را جذب و یا اعتماد آنها را جلب کنید؟

استورهای iOS هیچ کجای دنیا وجود ندارند!جز ایران و چین، پس نمی‌شود چنین سرویسی غیر از کشور ایران و چند کشور دیگر که هیچ قانون کپی‌رایتی در آنها رعایت نمی‌شود را تاسیس کرد. طبیعتا بدون تبلیغات نمی‌شود هیچ چیزی را معرفی کرد و ما هم از کانال‌های اپلی با کاربران بالا شروع کردیم و تقریبا بازدهی خوبی داشته است.

  • چه برنامه‌هایی برای آینده «فراسیب»  اندیشیده اید؟

قصد راه‌اندازی آکادمی فراسیب را داریم تا برنامه‌نویسی iOS را گسترش بدهیم تا برنامه‌نویسان iOS افزایش یابند،چراکه الان واقعا تعدادشان کم است.

  • به نظر شما یک استارتاپ موفق چگونه استارتاپی است؟

به نظر من استارتاپ موفق این نیست که مثلا ۱۰ نفر روی آن کار کنند و کلی سرمایه داشته باشد. حتی اگر یک نفر هم باشید ولی به کارتان ایمان داشته باشید باز می‌توانید یک استارتاپ موفق راه‌اندازی کنید.

  •  چرا این را می گویید؟استارتاپ مگر یک پروژه تیم ورک نیست؟

کلمه استارتاپ فقط یک واژه جدید است. هرکسی بتواند کارآفرینی انجام دهد و کسب‌و‌کار جدیدی راه بیندازد که بشود از طریق آن درآمد‌زایی کرد به نظرم یک استارتاپ راه‌اندازی کرده است، حتی اگر یک نفر باشد !

  •  حرف آخر؟!

استارتاپ‌های زیادی هستند که با ۱۰۰ هزار تومان شروع کردند‌! اگر ایده‌ای دارید مکث نکنید و از همین الان شروع به کار کنید‌ و سعی کنید بخشی از کار باشید. مثلا برنامه‌نویس استار‌ت‌آپ‌تان باشید تا احساس مسئولیت‌تان به استارتاپتان بیشتر شود.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.